تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷
کد خبر : 4332

آلزایمر را چشمان شما لو می دهد

آلزایمر را چشمان شما لو می دهد

آلزایمر را چطور تشخیص دهیم؟ آیا رابطه ای بین آلزایمر و چشم ها وجود دارد؟ محققان آمریکایی می‌گویند چشمان فرد می‌تواند نشانگر ابتلای وی به آلزایمر در آینده باشد. به گزارش سلامت روز به نقل از باشگاه خبرنگاران، زمانی که صحبت از آلزایمر به میان می‌آید، باید بدانیم هرچه سریعتر تشخیص داده شود، بهتر است

آلزایمر را چطور تشخیص دهیم؟ آیا رابطه ای بین آلزایمر و چشم ها وجود دارد؟ محققان آمریکایی می‌گویند چشمان فرد می‌تواند نشانگر ابتلای وی به آلزایمر در آینده باشد.

به گزارش سلامت روز به نقل از باشگاه خبرنگاران، زمانی که صحبت از آلزایمر به میان می‌آید، باید بدانیم هرچه سریعتر تشخیص داده شود، بهتر است و شاید حتی چشم پزشک شما بتواند بیماری آلزایمر را بسیار زودتر از همیشه تشخیص دهد.

تشخیص سریع آلزایمر، کلید کندتر ساختن پیشرفت این بیماری است که به مانند «دزد حافظه» عمل می‌کند. حال بزودی یک آزمایش چشم معمول ممکن است بتواند نشان دهد آیا فرد در معرض این بیماری قرار دارد یا خیر.

برای دهه‌ها محققان می‌دانستند «پلاک‌های آمیلوئید بتا» در مغز نقشی مهم را در آلزایمر ایفا می‌کنند.

«رابرت ریسمن» (Robert Rissman) استاد علوم اعصاب در دانشکده پزشکی «دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو» می‌گوید: بخاطر برخی دلایل، در بیماری آلزایمر، این بیماری به میزان بسیار زیادی در مغز شما جمع می‌شود.

اکنون تیمی از محققان در دانشکده پزشکی سن دیگو بر این باورند پلاک‌های آمیلوئید بتا، نه در مغز، بلکه در شبکیه چشم می‌تواند کلیدی برای تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر باشد.

ریسمن می‌گوید: تصور می‌شود احتمالا ۱۰ تا ۲۰ سال پیش از آن که افراد شاهد هرگونه علائمی حقیقی باشند، دارای پلاک‌های آمیلوئیدی بوده و یا بتا آمیلوئید در مغزشان تجمیع شده است؛ بنابراین پرسش اینجاست: آیا آمیلوئید همزمان در شبکیه چشم نیز وجود دارد؟ در یک تحقیقات کوچک، ریسمن دریافت وجود لکه‌هایی در شبکیه چشم با اسکن‌های مغزی که نشانگر سطح بالاتری از آمیلوئید مغزی هستند، مرتبط است. این، می‌تواند یکی از نخستین نشانه‌های بیماری باشد و این لکه‌ها را می‌توان در طول یک آزمایش عادی چشم تشخیص داد.

رابرت ریسمن همچنین می‌گوید: هدف از این مسأله آن است که چشم پزشکان و اپتومتر‌ها نخستین افرادی باشند که بتوانند بیماری آلزایمر را در معاینه‌های سالانه خود دریابند.

آنچه اهمیت دارد، این است که هرچه این بیماری سریعتر تشخیص داده شود، بیمار می‌تواند زودتر خود را آماده کند. همچنین اهمیت دیگر این یافته‌ها از آن جهت است که تصویربرداری از شبکیه چشم به شکلی قابل توجه هزینه اسکن «ام آر آی» و «پت اسکن» را کاهش می‌دهد.

امروزه بیش از شش میلیون آمریکایی با بیماری آلزایمر دست و پنجه نرم می‌کنند و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۵۰، شمار این افراد در آمریکا به ۱۲.۷ نفر برسد.

منبع: پایگاه شبکه تلویزیونی WAFB 9

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.