تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸
کد خبر : 1668

تاتو و خالکوبی درد و خونریزی دارد؟ | نکاتی که باید درباره تاتو کردن بدانید

تاتو و خالکوبی درد و خونریزی دارد؟ | نکاتی که باید درباره تاتو کردن بدانید

تاتو و خالکوبی کردن نیازمند چه مراقبت هایی است؟ آیا همه افراد می توانند تاتو کنند؟ تاتو کردن برای چه افرادی خطرناک است؟ در این مقابله به این سوالات پاسخ داده شده است. به گزارش سلامت روز به نقل از سلامت نیوز، خیلی‌ها بنا به هر دلیلی، ممکن است تن به انجام تاتو بدهند. حالا

تاتو و خالکوبی کردن نیازمند چه مراقبت هایی است؟ آیا همه افراد می توانند تاتو کنند؟ تاتو کردن برای چه افرادی خطرناک است؟ در این مقابله به این سوالات پاسخ داده شده است.

به گزارش سلامت روز به نقل از سلامت نیوز، خیلی‌ها بنا به هر دلیلی، ممکن است تن به انجام تاتو بدهند. حالا بعضی از افراد به خاطر کم پشتی ابرو و مسایلی از این قبیل مجبور به تاتو می‌شوند عده‌ای دیگر هم فقط به خاطر اینکه دوست دارند تمام خطراتش از جمله انتقال بیماری‌هایی مثل ایدز و هپاتیت و… را به جان می‌خرند.

تاتو کردن و اصلی‌ترین نکاتی که باید بدانید

خیلی‌ها بنا به هر دلیلی، ممکن است تن به انجام (تاتو) بدهند خصوصا درباره ابرو .حالا بعضی از افراد به خاطر کم پشتی ابرو و مسایلی از این قبیل مجبور به تاتو می‌شوند عده‌ای دیگر هم فقط به خاطر اینکه (دوست دارند) تمام خطراتش از جمله انتقال بیماری‌هایی مثل ایدز و هپاتیت و… را به جان می‌خرند.

خالکوبی ممکن است بیشتر از همیشه رایج باشد، اما خطرات را ساده نگیرید. احتیاط های اولیه ایمنی و مراقبت های بعدی را بدانید.

شما می توانید در عرض چند ساعت صاحب یک خالکوبی جدید شوید – اما اجازه ندهید که سهولت این روند شما را از فکر کردن به دقت در مورد هنر دائمی بدن باز دارد. قبل از اینکه خالکوبی کنید، مطمئن شوید که چه چیزی درگیر است و چگونه می توانید خطرات احتمالی را کاهش دهید.

تاتو و خالکوبی درد و خونریزی دارد؟

خالکوبی یک علامت یا طرح دائمی است که روی پوست شما با رنگدانه هایی که از طریق سوراخ هایی وارد لایه بالایی پوست می شود، ایجاد می شود. به طور معمول، هنرمند خالکوبی از یک ماشین دستی استفاده می کند که بسیار شبیه به چرخ خیاطی عمل می کند و یک یا چند سوزن به طور مکرر پوست را سوراخ می کند. با هر سوراخ، سوزن ها قطرات ریز جوهر را وارد می کنند.

این فرآیند – که بدون بیهوشی انجام می شود – باعث خونریزی کمی و درد خفیف تا بالقوه قابل توجه می شود.

اما بد نیست که نکاتی را رعایت کنید تا این عملیات خطر آفرین غایله‌اش به همان یکبار ختم شود و کار به تکرار و تشدید ضررهای آن‌ نکشد.

خطرات تاتو را بشناسید

تاتو و خالکوبی باعث شکستگی پوست می شود، به این معنی که عفونت های پوستی و سایر عوارض ممکن است، از جمله:

واکنش های آلرژیک. رنگ های خالکوبی – به خصوص رنگ های قرمز، سبز، زرد و آبی – می توانند باعث واکنش های آلرژیک پوستی مانند بثورات خارش دار در محل تاتو شوند. این می تواند حتی سال ها پس از انجام خالکوبی رخ دهد.

عفونت پوست پس از خالکوبی امکان پذیر است.

گاهی اوقات ناحیه ای از التهاب به نام گرانولوما در اطراف جوهر خالکوبی ایجاد می شود. خالکوبی همچنین می تواند منجر به کلوئید شود – نواحی

برجسته ناشی از رشد بیش از حد بافت اسکار.

بیماری های منتقله از طریق خون. اگر تجهیزات مورد استفاده برای ایجاد خالکوبی شما آلوده به خون آلوده باشد، می توانید به بیماری های منتقله از خون مبتلا شوید – از جمله استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین

هپاتیت B و هپاتیت C

عوارض در گرفتن تصاویر MRI. به ندرت، خالکوبی یا آرایش دائمی ممکن است باعث تورم یا سوزش در نواحی آسیب دیده در طول معاینات تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) شود. در برخی موارد، رنگدانه های خالکوبی می توانند در کیفیت تصویر اختلال ایجاد کنند.
اگر واکنش آلرژیک به جوهر خالکوبی یا عفونت یا سایر مشکلات پوستی در نزدیکی خالکوبی ایجاد کردید، ممکن است به دارو یا درمان دیگری نیاز باشد.
مطمئن شوید که آماده هستید

قبل از انجام خالکوبی، به دقت در مورد آن فکر کنید. اگر مطمئن نیستید یا نگران هستید که ممکن است پشیمان شوید، به آن زمان بیشتری بدهید. به خودتان اجازه ندهید که برای انجام خالکوبی تحت فشار قرار بگیرید و اگر تحت تأثیر الکل یا مواد مخدر هستید، خالکوبی نکنید.

محل تاتو را با دقت انتخاب کنید. در نظر بگیرید که آیا می‌خواهید خالکوبی خود را زیر لباس پنهان کنید یا خیر. همچنین به یاد داشته باشید که افزایش وزن – از جمله افزایش وزن بارداری – ممکن است خالکوبی را مخدوش کند یا ظاهر آن را تحت تأثیر قرار دهد.

خطرات تاتو کردن

از تاتو و خالکوبی خود به خوبی مراقبت کنید

نحوه مراقبت از خالکوبی جدید به نوع و میزان کار انجام شده بستگی دارد. به طور معمول، با این حال، شما نیاز دارید:
• پوست خالکوبی شده را تمیز نگه دارید. از آب و صابون ساده و لمس ملایم استفاده کنید. هنگام دوش گرفتن، از جریان مستقیم آب بر روی پوست تازه خالکوبی شده خودداری کنید. مالش نکنید – ناحیه را خشک کنید.
• از مرطوب کننده استفاده کنید. چند بار در روز از یک مرطوب کننده ملایم روی پوست خالکوبی شده استفاده کنید.
• از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید. ناحیه خالکوبی شده را حداقل برای چند هفته دور از نور خورشید نگه دارید.
• از شنا بپرهیزید. تا زمانی که خالکوبی شما در حال بهبود است، از استخر، جکوزی، رودخانه، دریاچه و سایر آب‌ها دوری کنید.
• لباس را با دقت انتخاب کنید. چیزی که ممکن است به خالکوبی بچسبد نپوشید.
• تا 2 هفته برای بهبودی زمان بگذارید.
اگر فکر می کنید خالکوبی شما ممکن است عفونی شده باشد یا نگران این هستید که خالکوبی شما به درستی بهبود نمی یابد، با پزشک خود تماس بگیرید. اگر خالکوبی شما آنطور که انتظار داشتید نیست و به پاک کردن خالکوبی علاقه دارید، از پزشک پوست خود در مورد جراحی لیزر یا گزینه های دیگر برای تاتو سوال کنید.

توصیه‌های اولیه برای تاتو کردن

مسلما هر کسی بعد از انجام تاتو یا همان خالکوبی باید تا مدتی از پوست تاتو شده خود، مراقبت کند تا نتیجه دلخواه را بدست آورد.
در این زمینه، نکته‌های ابتدایی وجود دارد که هر آرایشگری، ‌آنها را از طریق یک بروشور یا جزوه و یا هر چیز دیگری، به مشتری خود ابلاغ می‌کند و بعضی‌ها هم فقط به همان گفتن بسنده می‌کنند. مثلا هر کسی می‌داند که بعد از انجام تاتو باید تا یکی، دو ساعت بانداژها را روی قسمت تاتو شده،‌ نگه دارد و بعد از آن، پوست تاتو شده را به آرامی با آب سرد یا آب ولرم شستشو دهد و برای این کار از یک صابون آنتی‌باکتریال ملایم نیز استفاده کند.

فرد آرایشگر حتما به مشتری خود توصیه می‌کند که با آرامش پوست خود را بعد از شست‌وشو خشک کند و اصلا سعی نکند که حوله را روی سطح پوستش بکشد و حرکت دهد. بعد از این مرحله، پوست تاتو شده باید توسط لایه‌ای از پماد ضدعفونی‌ کننده پوشانده شود.
البته مقدار پماد باید در حدی باشد که توسط پوست جذب شود و پوست چرب بماند اما پماد زیادی هم، می‌تواند باعث خارج شدن رنگ از تاتو شود و تمام زحمات شما و آرایشگرتان به باد فنا برود! بهتر است از پمادی مثل D و A استفاده کنید، چون پمادهای آنتی‌بیوتیک‌دار، باعث حساسیت در پوست می‌شوند.

اگر تاتو کردید مراقب آب و آفتاب باشید

یکی دیگر از نکاتی که در مورد تاتو باید به خاطر بسپارید این است که هنگام دوش گرفتن،‌ آب به صورت مستقیم روی پوست نریزد و یا پوست، زیادی در آب نماند. همینطور تا زمانیکه زخم تاتویتان،‌خوب نشده،‌ باید از تابش نور آفتاب به طور مستقیم، رفتن به دریا (به خاطر شوری آبش) یا شنا در استخر (به خاطر کلردار بودن آب آن) پرهیز کنید.

البته رفتن به سونا و اتاق‌های بخار،‌ به همان اندازه،‌ برای تاتوی شما مضر است. هرگز سعی نکنید که زخم روی تاتویتان را بکنید چون این زخم‌ها بین ۱ تا ۳ هفته بعد از تاتو از بین می‌روند.

فقط در صورت مشاهده تورم و یا قرمز شدگی در محل تاتو از تکه‌های یخ کمک بگیرید تا این حالات برطرف شوند. اما در صورتیکه کوچک‌ترین نشانه‌ای از عفونت در محل تاتو شده پیدا کردید، بدون معطلی به پزشک مراجعه کنید. چون بسیاری از تاتوها با اینکه با رعایت بهداشت انجام می‌شود، اما بعد از پایان کار،‌ فرد از پوست خود مراقبت‌های لازم را به عمل نمی‌آورد و عفونت‌هایی در زخم تاتو ایجاد می‌شود.

حتی در بعضی موارد، با وجود مراقبت‌های بعد از تاتو،‌ ممکن است پوست باز هم دچار مشکل شود؛ چرا که به جوهر تاتو حساسیت نشان داده است. بنابراین اگر پوست شما، به اصطلاح (حساس) است بهتر است از خیر این کار بگذرید.

تاتو کردن موجب انتقال بیماری ها می شود اگر …

اما در موارد دیگر می‌توانید برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های عفونی،‌سوالاتی از آرایشگرتان بپرسید. مثلا اینکه وسایل مورد مصرف برای تاتو، مثل سوزن‌ها، یکبار مصرفند؟ یا دقت کنید که حتما آرایشگر از دست‌کش استفاده کند و قبل از اینکه تاتو را شروع کند،‌ تمام سوزن‌ها را همان لحظه‌ از بسته‌بندی‌شان خارج کرده باشد. حتما به بهداشت مکانی که در آن (خالکوبی) صورت می‌گیرد نیز دقت کنید، چون اصلا نمی‌ارزد که شما به خاطر این مسائل کوچک،‌ تا آخر عمرتان از بیماری وحشتناکی مثل سیفلیس و ایدز و باقی بیماری‌های عفونی رنج ببرید.

برای اطمینان از اینکه خالکوبی شما با خیال راحت اعمال می شود، این سوالات را بپرسید:

• چه کسی خالکوبی می کند؟
به یک مکانیبرای خالکوبی بروید که معتبر باشد و فقط کارمندان آموزش دیده را استخدام می کند. به خاطر داشته باشید که الزامات مقررات و استانداردهای صدور مجوز از ایالت به ایالت دیگر در آمریکا متفاوت است. برای اطلاعات در مورد مجوزها و مقررات محلی، با اداره بهداشت شهر، شهرستان خود تماس بگیرید.
• آیا تاتوکار دستکش می پوشد؟ مطمئن شوید که تاتوکار دستان خود را می‌شوید و برای هر عمل از یک جفت دستکش محافظ تازه استفاده می‌کند.
• آیا هنرمند تاتو از تجهیزات مناسبی استفاده می کند؟ اطمینان حاصل کنید که هنرمند تاتو سوزن و لوله ها را از بسته های مهر و موم شده قبل از شروع عمل شما خارج می کند. هرگونه رنگدانه، سینی یا ظرف نیز باید بدون استفاده باشد.
• آیا هنرمند خالکوبی وسایل دور ریختنی را استریل می کند؟ اطمینان حاصل کنید که هنرمند تاتو از یک دستگاه استریلیزاسیون حرارتی (اتوکلاو) برای استریل کردن تمام تجهیزات غیر یکبار مصرف بین مشتریان استفاده می کند. ابزار و لوازمی که نمی توان با اتوکلاو استریل کرد – از جمله دستگیره های کشو، میزها و سینک ها – باید پس از هر بار استفاده با محلول ضدعفونی کننده تجاری یا سفید کننده ضدعفونی شوند.

عوارض درازمدت تاتو کردن

موارد دیگری هم هست که برای مراقبت‌ از تاتو در درازمدت، لازمند،‌ چرا که اکثر آرایشگران فقط نکاتی را به فرد خاطر نشان می‌کنند که برای مراقبت در هفته‌های ابتدایی بعد از تاتو مناسب است و معمولا افراد فکر می‌کنند که بعد از این مدت،‌ پوستشان مثل گذشته می‌شود و می‌توانند به تمامی کارهای گذشته خود ادامه دهند.

اما کارهایی مثل (فعالیت تحت تابش نور مستقیم خورشید) از جمله نکاتی است که یک فرد با پوست تاتو شده باید از آن بپرهیزد و اگر مجبور به این کار است، سعی کند،‌ حتما محل تاتو شده پوستش را با ضدآفتاب‌ها بپوشاند؛ چرا که نور آفتاب می‌تواند به مرور زمان تاتو را کمرنگ و سپس از پوست محو کند.

البته این اتفاق در عرض یک هفته رخ نمی‌دهد بلکه در طول مدت زندگیتان ممکن است پیش بیاید.

به هر حال، کرم‌های ضدآفتاب با SPFهای مختلف، مدت زمان متفاوتی از پوست در مقابل تابش اشعه‌های خطرناک خورشید محافظت می‌کنند. مثلا ضدآفتابی با SPF ۲، می‌تواند از پوست به مدت 20 دقیقه در مقابل تابش اشعه خورشید حفاظت کند و کرمی با SPF ۶ به مدت یک ساعت این کار را انجام می‌دهد. به همین ترتیب که SPFها افزایش می‌یابند، قدرت کرم ضدآفتاب نیز برای محافظت پوست زیاد می‌شود. بنابراین استفاده از ضدآفتاب‌ها می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

اما به عنوان آخرین نکته توجه داشته باشید که سری را که درد نمی‌کند، دستمال نمی‌بندند، یعنی متخصصان توصیه می‌کنند که تاتو را اصلا شروع نکنید تا این همه دردسر تازه به دنبال آن به سراغتان نیاید، دردسرهایی که شاید تا آخر عمر با شما بمانند و جزئی از زندگیتان شوند.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.