تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۷:۴۳
کد خبر : 2589

زردی نوزادان خطرناک است؟ | چند باور غلط بین مردم درباره یرقان نوزادی

زردی نوزادان خطرناک است؟ | چند باور غلط بین مردم درباره یرقان نوزادی

زردی نوزادان اغلب، فیزیولوژیک است، چون به مقدار زیادی گلبول قرمز در بدن نوزاد وجود دارد که هنگام تولد، لیز(تخریب) می‌شود و کبد به طور طبیعی ممکن است نتواند آن زردی را کامل جمع کند. به گزارش سلامت روز به نقل از بهداشت نیوز، دکتر حسن ابوالقاسمی در تشریح زردی نوزادان گفت: زردی نوزادان به

زردی نوزادان اغلب، فیزیولوژیک است، چون به مقدار زیادی گلبول قرمز در بدن نوزاد وجود دارد که هنگام تولد، لیز(تخریب) می‌شود و کبد به طور طبیعی ممکن است نتواند آن زردی را کامل جمع کند.

به گزارش سلامت روز به نقل از بهداشت نیوز، دکتر حسن ابوالقاسمی در تشریح زردی نوزادان گفت: زردی نوزادان به طور فیزیولوژیک و طبیعی وجود دارد. از نظر علمی، ما امروزه کاملا به زردی نوزادان مسلط هستیم.

زردی نوزادان به چه علتی است؟

این پزشک گفت: زردی نوزادان اغلب، فیزیولوژیک است چون به مقدار زیادی گلبول قرمز در بدن نوزاد وجود دارد که هنگام تولد، لیز(تخریب) می‌شود و کبد به طور طبیعی ممکن است نتواند آن زردی را کامل جمع کند که به آن زردی فیزیولوژیک می‌گویند. این نوع زردی خطر ناک نیست، عددش هم بالا نمی‌رود و نیاز به درمان خاصی هم ندارد.

زردی نوزادان و زمان تولد

وی در مورد ارتباط زمان تولد با زردی نوزاد عنوان کرد: تقریبا 40 درصد نوزدانی که به موقع متولد می‌شوند و 80 درصد نوزدانی که زود متولد می‌شوند این نوع زردی را می‌گیرند و خود به خود خوب می‌شوند و عدد زردی هم هیچوقت بالا نمی‌رود یعنی تا یک حد خاصی می‌رسد.

زردی نوزادان چه ربطی به ناسازگاری خونی پدر و مادر دارد؟

ابوالقاسمی در مورد زردی‌های غیر فیزیولوژیک گفت: یک علت زردی‌های غیر فیزیولوژیک ناسازگاری خونی بین پدر و مادر است. مثلا وقتی مادر RH منفی و پدر RH مثبت است اگر نوزاد RH مثبت باشد ممکن است زردی بگیرد که با آمپول‌های روگام چندین سال است که کاملا از آن پیشگیری کرده‌اند و خیلی کم شده است.

وی افزود: یک ناسازگاری دیگر هم هست که منجر به زردی غیرفیزیولوژیک می‌شود. زمانی که گروه خونی مادر O و نوزاد A یا B است. این نوع زردی قابل پیشگیری نیست و باید زود تشخیص داده شود. در این مورد در 24 ساعت اول نوزاد زرد می‌شود و خیلی راحت با دستگاه‌های مخصوص(فوتوتراپی) زردی را پایین می‌آورند به شرطی که زود تشخیص داده شود.

زردی نوزادان و یرقان

زردی نوزادان و چند باور غلط بین مردم

این فوق تخصص خون و سرطان کودکان از باورهای غلط و رایج در جامعه چنین گفت: در باورهای غلط اگر بچه زردی داشته باشد اشتباهی که انجام می‌دهند این است که پشت گوش نوزاد را حجامت می‌کنند و این خیانت به مردم است. به هیچ وجه اثبات نشده است که حجامت پشت گوش می‌تواند در این نوع زردی‌های خطرناک موثر باشد. زردی فیزیولوژیک که اصلا نیازی به درمان ندارد و بدون درمان هم خوب هم می‌شود ولی یک درصد زردی‌ها خطرناک هستند. یا بعضی از زردی‌هایی که در اثر اختلالات خونی است خطرناک است و باید حتما زود درمان شود.

زردی نوزادان چطور درمان می شود؟

وی در ادامه گفت: برای درمان زردی به ندرت ممکن است تعویض خون هم شود که در واقع امروزه خیلی کم انجام می‌شود زیرا دستگاه‌های فوتوتراپی خیلی قوی هستند و می‌توانند زردی را کنترل کنند. در بیست سال گذشته خطرات ناشی از زردی نوزادی را نداشتیم. چون هم دستگاه‌های فوتوتراپی آمد و هم آگاهی مردم بالا رفت و برای درمان زردی نوزادان زود به بیمارستانها مراجعه کردند.

ابوالقاسمی تاکید کرد: زردی نوزادی اگر درمان نشود بچه یا می‌میرد یا اینکه کاملا عقب افتاده می‌شود. طی سالهای گذشته از این موارد ندیدیم. اما در این چند سال اخیر که حجامت پشت گوش را بین مردم رایج کردند متاسفانه این نوع عقب ماندگی در اثر زردی دوباره مشاهده می‌شود.

زردی نوزادان استفاده از نور مهتابی و خوددرمانی

وی در پایان خاطرنشان کرد: نوری که زردی نوزاد را پایین می‌آورد مهتابی روی سقف نیست. باید حتما دستگاه فوتوتراپی باشد. پس هنگام مشاهده زردی نوزاد باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کرد تا با تشخیص متخصص درمان شود. چون برخی مردم موارد فیزیولوژیک که خود به خود خوب می‌شود را دیده‌اند و تصور می‌کنند که نور مهتابی، زردی نوزاد را خوب کرده است.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.