تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۸:۳۸
کد خبر : 1785

سرماخوردگی و چند نکته مهم غذایی | خوردن چه میوه‌هایی مضر است؟

سرماخوردگی و چند نکته مهم غذایی | خوردن چه میوه‌هایی مضر است؟

سرماخوردگی باعث گلودرد و سرفه می‌شود. در این شرایط اکثر ما به دنبال این هستیم که چه بخوریم. اما این مقاله از مجله درمانکده می‌خواهد به شما بگوید با بروز این بیماری، چه چیزهایی را نباید بخورید! آیا شیر برای سرماخوردگی ضرر دارد؟ به گزارش سلامت روز، ترکیباتی در شیر وجود دارد که هنگام ترکیب

سرماخوردگی باعث گلودرد و سرفه می‌شود. در این شرایط اکثر ما به دنبال این هستیم که چه بخوریم. اما این مقاله از مجله درمانکده می‌خواهد به شما بگوید با بروز این بیماری، چه چیزهایی را نباید بخورید!

آیا شیر برای سرماخوردگی ضرر دارد؟

به گزارش سلامت روز، ترکیباتی در شیر وجود دارد که هنگام ترکیب با بزاق دهان باعث ایجاد خلط می‌شود. خلط ترشحاتی است که حالتی چسبنده دارد. این ماده گلودرد را تشدید می‌کند و منجر به افزایش مخاط بینی و دهان می‌شود. با ورود ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا به بدن، دستگاه تنفسی فوقانی دچار عفونت خواهد شد. در این حالت بیمار با علائمی مانند سرفه، گلودرد و احتقان روبرو می‌شود. سیستم دفاعی بدن برای مبارزه با آنها شگردهای مختلفی دارد که یکی از آنها ترشح مخاط (موکوس، ‌mucus) است. عامل بیماری‌زا در مخاط به دام می‌افتد و هنگام عطسه و سرفه دفع می‌شود. موکوس ترکیبی از پروتئین، نمک و آب است که به میزان مشخصی در بدن وجود دارد، زمانی که به دلیل بیماری به مقدار زیاد ترشح می‌شود زمینه را برای سرفه، آبریزش بینی، گرفتگی صدا و گلودرد فراهم می‌کند.

تحقیقات نشان داده‌اند که شیر دارای پروتئینی به نام بتاکائین A۱ است. این پروتئین عامل تحریک ژن‌هایی است که می‌توانند تولید مخاط در بینی را افزایش دهند.

علم به طور قطعی تایید نمی‌کند که شیر می‌تواند برای سرماخوردگی مضر باشد. به نظر این مشکل نوعی حس است که با نوشیدن شیر به بیماران دست می‌دهد. بزاق دهان و شیر مایع غلیظی تولید می‌کنند که می‌تواند برای مدت کوتاهی در دهان و گلو باقی بماند. این احتمال وجود دارد که این حالت با افزایش خلط اشتباه گرفته شود.

زمانی که شما دارای علائم سرماخوردگی هستید بهترین کار مراجعه کردن به پزشک عمومی است تا با معاینات لازم و تجویز درست زودتر سلامتی خود را بدست آورید. حتی می‌توانید در چنین شرایطی از طریق مشاوره آنلاین با پزشک عمومی مشکل را برطرف کنید.

چه میوه‌هایی برای سرماخوردگی مضر است؟

هندوانه

هندوانه طبعی سرد و تر دارد. مصرف این میوه آبدار برای افرادی که دچار تب شدید شده‌اند، توصیه می‌شود. در مورد موثر بودن هندوانه برای سرماخوردگی، تحقیقات علمی انجام نشده است.

انگور

این میوه قند قابل توجهی دارد و می‌تواند التهاب ناشی از عفونت را تشدید کند. علاوه‌براین، آزاد‌کننده هیستامین نیز است. هیستامین می‌تواند ویروس را فعال و بیماری را تشدید کند.

آیا شیره انگور برای سرماخوردگی ضرر دارد؟

غرغره کردن شیره انگور باعث کاهش التهاب و نرم شدن گلو می‌شود. به همین دلیل مصرف آن به افرادی که دچار سرفه‌های پی‌در‌پی هستند، پیشنهاد می‌شود.

آیا موز برای سرماخوردگی و گلودرد خوب است؟

برای موز فواید باورنکردنی زیادی وجود دارد اما برای درمان ویروس سرماخوردگی باید از مصرف آن خودداری کنید. این میوه خوشمزه به دلیل قند بالایی که دارد موجب افزایش التهاب می‌شود. همچنین این میوه نیز آزاد کننده هیستامین است.

گوجه

گوجه فرنگی به مقدار قابل توجهی ویتامین C دارد. به همین دلیل گفته می‌شود می‌تواند در درمان زکام موثر باشد. یک گوجه متوسط چیزی حدود ۱۶ میلی‌گرم ویتامین سی دارد. این ماده غذایی به مقدار قابل توجهی حاوی آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌ها منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. البته باید بدانید این میوه طبعی سرد دارد و از این رو برخی مصرف آن را توصیه نمی‌کنند.

خیار

خیار به تنهایی نمی‌تواند منجر به تشدید بیماری شود. نکته مهم این است که این میوه طبع سرد دارد و در زمان سرماخوردگی توصیه می‌شود به سراغ خوردنی‌هایی بروید که طبع گرم دارند. از این منظر مصرف خیار در درمان این بیماری رایج نیست.

آیا ماست و خیار برای سرماخوردگی مضر است؟

مصرف لبنیات به دلیل احتمال افزایش مخاط در دوران این بیماری توصیه نشده است. همانطور که گفته شد، مصرف خیار به دلیل طبع سردی که دارد برای درمان سرماخوردگی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

هنگام سرماخوردگی خربزه بخوریم یا نه؟

خربزه از جمله میوه‌هایی است که می‌تواند علائم آلرژیک سرماخوردگی را تشدید کند، به همین دلیل بسیاری مصرف آن مدت زمان بیماری توصیه نمی‌کنند.

آیا کشمش برای سرماخوردگی ضرر دارد؟

کشمش به مقدار قابل توجهی ویتامین و مواد معدنی دارد که منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی این میوه خشک می‌تواند از بروز تب و عفونت جلوگیری کند. کشمش خاصیت ضد باکتریایی و التهابی دارد و می تواند در بهبود عفونت و تب موثر باشد.

چه میوه‌هایی برای گلو درد مضر هستند؟

مصرف پرتقال و آب پرتقال به دلیل داشتن ویتامین C در درمان این بیماری رایج است. اما اگر به گلودرد مبتلا شده‌اید بطوریکه بلع برای شما دشوار شده است، مصرف میوه و مرکبات ترش به دلیل خاصیت اسیدی که دارند، توصیه نمی‌شود. با مصرف آنها التهاب گلو بیشتر خواهد شد. مصرف گوجه فرنگی و انواع سس‌ها به دلیل ماهیت اسیدی که دارند نیز پیشنهاد نمی‌شود. ادویه‌های تند مانند فلفل قرمز و جوز هندی نیز التهاب را بیشتر خواهند کرد.
اسیدی که در برخی میوه‌ها وجود دارد، می‌تواند غشاهای مخاطی در ناحیه گلو را تحریک کند. با این حال بدن به ویتامین و مواد معدنی موجود در آنها نیاز دارد. در صورت بروز گلودرد پیشنهاد می‌شود به سراغ میوه‌هایی بروید که خاصیت اسیدی کمتری دارند و در عین حال سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند.

آیا شیر برای گلو درد خوب است؟

ترکیب شیر گرم و عسل می‌تواند برای درمان سرفه و کاهش التهاب گلو مفید باشد. عسل یک آنتی‌اکسیدان قوی است و خواص ضد قارچ و التهابی قابل توجهی نیز دارد. این ترکیب به بهبود خواب شما نیز کمک می‌کند.

چه میوه هایی برای سرفه مضر است؟

میوه‌های که دارای اسید سیتریک هستند منجر به رفلاکس اسید می‌شوند. این امر می‌تواند گلو درد را تشدید کند.

سخن آخر

با بروز سرماخوردگی، گلودرد و سرفه از مصرف مواد غذایی زیر اجتناب کنید:

کربوهیدارت‌های ساده مانند شکر، آرد سفید، پاستا. بجای آنها از گندم کامل، دانه‌ها و برنج قهوه‌ایی استفاده کنید.

غذاهای چرب که منجر به سرکوب سیستم ایمنی بدن می‌شوند مانند انواع غذاهای سرخ شده.

مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های کافئین‌دار منجر به از دست دادن آب بدن از طریق ادرار می‌شود. با بروز بیماری، بدن مقدار زیادی آب و املاح از دست می‌دهد و تشدید این موضوع روند بهبودی را مختل خواهد کرد.

از اینکه تا پایان این مطلب با درمانکده همراه بودید از شما کمال تشکر را داریم.

منبع: Very Well Health

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.