تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۷:۳۸
کد خبر : 4502

سکته مغزی و علائم آن | طول عمر بعد از سکته مغزی چقدر است؟

سکته مغزی و علائم آن | طول عمر بعد از سکته مغزی چقدر است؟

سکته مغزی به چه علت رخ می دهد و طول درمان آن چقدر است؟ این از جمله مهمترین سوالاتی است که درباره این بیماری پرسیده می شود. به گزارش سلامت روز به نقل از درمانکده، حمله مغزی به علت مختلف داده و انواع مختلفی دارد. برهمین اساس هم همه افرادی که دچار حمله مغزی می

سکته مغزی به چه علت رخ می دهد و طول درمان آن چقدر است؟ این از جمله مهمترین سوالاتی است که درباره این بیماری پرسیده می شود.

به گزارش سلامت روز به نقل از درمانکده، حمله مغزی به علت مختلف داده و انواع مختلفی دارد. برهمین اساس هم همه افرادی که دچار حمله مغزی می شوند به صورت یکسان تحت تاثیر قرار نمی گیرند.

به همین دلیل نمی‌توان مدت زمان خاصی و تعریف‌شده‌ای را برای آن در نظر گرفت. در این مقاله با مجله درمانکده همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد مدت زمان درمان سکته مغزی کسب کنید.

مدت زمان درمان سکته مغزی چقدر است؟

سکته مغزی از هر نوعی که باشد یک وضعیت اورژانسی به‌شمار می‌رود. در ابتدا پزشکان متخصص مغز و اعصاب سعی می‌کنند نوع آن را تعیین کنند و سپس با توجه به آسیب درمان‌های اورژانسی را انجام می‌دهند. در این مرحله همچنین مشخص می‌شود که آیا سکته خفیف بوده است یا شدید. مجموعه این فاکتورها در کنار وضعیت سلامتی عمومی بیمار، سن و بیماری‌های زمینه‌ایی، مدت زمان بهبودی را مشخص می‌کند. به همین دلیل پزشکان به طور قطع در مورد طول درمان سکته مغزی صحبتی نمی‌کنند. آنها تنها یک تصویر کلی در اختیار شما قرار خواهند داد.
با این حال متخصصان عقیده دارند بهترین زمان برای درمان بیمار، ۳۰ روز اول پس از سکته است. این مدت زمان می‌تواند بین ۹۰ تا ۱۲۰ روز نیز ادامه داشته باشد. البته منظور این نیست که پس از این مدت زمان، دیگر امیدی به بهبودی بیمار نیست، منظور این است که این بازه زمانی برای گرفتن نتیجه بهترین زمان است و عوارض بیماری تا حدود زیادی کاهش می‌یابند. پس از آن روند درمان می‌تواند کندتر شود. مدت زمان درمان برخی بیماران می‌تواند تا سالها ادامه داشته باشد.
به همین دلیل پزشکان سعی می‌کنند در روز، هفته و ماه‌های ابتدایی از روش‌های درمانی تهاجمی‌تر استفاده کنند. اگر خودتان یا یکی از عزیزانتان دچار سکته مغزی شده است باید بدانید که حدود ۵۰ درصد بیماران، می‌توانند سلامتی خود را دوباره بدست آورند.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از طریق مشاوره آنلاین با دکتر متخصص مغز و اعصاب مشاوره دقیقی کسب کنید یا از طریق رزرو نوبت آنلاین با بهترین متخصصان به روند درمان خود سرعت ببخشید.

۵۰ درصد مبتلایان به سکته مغزی سلامتی خود را دوباره بدست می‌آورند.

آیا داروها مدت زمان درمان سکته مغزی را کوتاه‌تر می‌کنند؟

تاثیر داروها در کاهش مدت زمان درمان سکته مغزی را نمی‌توان انکار کرد. با این حال داروها به تنهایی نمی‌توانند این مدت را کاهش دهند. حرکت درمانی در کنار آن در بهبود حال بیمار بسیار موثر است.

مدت زمان درمان سکته مغزی ایسکمیک (انسدادی) چقدر است؟

اگر بلافاصله پس از سکته انسدادی از داروهای حل‌کننده لخته خون استفاده شود، عوارض بیماری تا حدود زیادی کاهش خواهد یافت. بیشتر بیمارانی که این نوع سکته را تجربه می‌کنند در مدت زمان ۲ تا ۴ ماه بهبود می‌یابند. البته این مدت زمان برای همه یکسان نیست و ممکن است طولانی شود.
برای مثال افرادی که دچار بی حسی دست و پا می‌شوند، مدت زمان کمتری برای بهبودی نیاز دارند. این موضوع به نوع و عملکرد سلول‌های مغزی باز می‌گردد. این سلول‌ها نزدیک‌هم قرار دارند و به همین دلیل زودتر می‌توانند عملکرد خود را بازیابند. معمولا در دو هفته اول، نشانه‌های بهبودی در این بیماران دیده می‌شود.
در مقابل افرادی که به دلیل سکته با اختلالات گفتاری مواجه می‌شوند به مدت زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارند. در این حالت قسمت وسیع‌تری از مغز دچار آسیب شده و به همین دلیل روند بهبودی طولانی‌تر است.

درمان سکته مغزی هموراژیک (خونریزی‌دهنده) چه مدت طول می‌کشد؟

آسیب و عوارض سکته‌های مغزی هموراژیک می‌تواند شدیدتر از نوع انسدادی باشد، به همین دلیل روند بهبودی آنها طولانی‌تر است. تقریبا ۱۵ درصد سکته‌های مغزی از این نوع هستند و مدت زمان ریکاوری از چند ماه تا چند سال به طول می‌انجامد.
افرادی که به سکته مغزی خون‌ریزی‌دهنده مبتلا شده‌اند، حداکثر سه الی چهار ساعت وقت دارند تا به مراکز درمانی مراجعه کنند. در غیر این صورت باید منتظر عوارض شدید بود.

مدت زمان درمان سکته خفیف چقدر است؟

سکته مغزی ایسکمیک و هموراژیک به دو دسته خفیف و شدید نیز تقسیم می‌شوند. برای این منظور از شاخصی به نام NIH استفاده می‌کنند. هر چقدر مقدار این شاخص بیشتر باشد یعنی سکته شدت بیشتری داشته است. اگر مقدار این شاخص کمتر از ۵ باشد، سکته مغزی خفیف در نظر گرفته می‌شود.
گاهی اوقات ممکن است حمله ایسکمیک گذرا (سکته‌ کوچک، TIA) رخ دهد. در این حالت لخته خون برای مدت زمان کوتاهی، رگ منتهی به مغز را مسدود می‌کند و سپس برطرف می‌شود. معمولا یک تا ۲۴ ساعت زمان برای بهبود بیماری کافی است. البته مدت زمان درمان سکته‌های خفیف مغزی می‌تواند ۳ تا ۶ ماه (حتی بیشتر) نیز طول بکشد. از آنجا که بدن افراد به بیماری واکنش‌‌های متفاوتی نشان می‌دهد،‌ نمی‌توان در این زمینه بازه زمانی مشخصی را ارائه کرد.

درمان سکته مغزی در ساعات ابتدایی چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

اقدامات اولیه درمان سکته مغزی باید در مدت زمان ۶۰ دقیقه انجام شود. در طی آن از آزمایشات تصویربرداری، آزمایش خون و … استفاده خواهد شد. در کل این اقدامات را می‌توان در سه گزینه زیر خلاصه کرد:

تثبیت علائم حیاتی بیمار

در این مرحله فاکتورهایی مانند فشار خون، وضعیت تنفس، وجود خونریزی، توانایی بلع، عملکرد قلب و دیگر علائم بالینی مور بررسی قرار می‌گیرند.

تشخیص محل سکته و نوع آن

سکته مغزی می‌تواند خونریزی دهنده (هموراژیک) یا انسدادی (ایسکمیک) باشد. متخصص با انجام اسکن مغزی این موضوع را تشخیص می‌دهد و با توجه به آن اقدامات درمانی را شروع خواهد کرد.

درمان اورژانسی سکته مغزی و در نهایت نجات جان بیمار

اقدامات اورژانسی درمان سکته مغزی به نوع آن بستگی دارد. مثلا اگر سکته ایسکمیک رخ داده باشد، برقراری جریان خون و رفع انسداد جزء اولویت‌ها قرار می‌گیرد. در مقابل اگر سکته هموراژیک باشد، کنترل خونریزی و قطع آن بر هر چیز دیگری مقدم است.
در درمان‌های اورژانسی سکته مغزی از روش‌های درمانی تهاجمی (جراحی) و غیرتهاجمی (دارو درمانی) استفاده می‌شود.
داروها از تشکیل لخته خون جلوگیری می‌کنند یا منجر به از بین بردن آنها خواهند شد.
جراحی، استنت گذاری، ترومبکتومی (خارج کردن لخته خون) نیز از روش‌های تهاجمی درمان اورژانسی سکته مغزی به‌شمار می‌روند.

۶۰ دقیقه پس از حمله مغزی، مهمترین زمان برای درمان اورژانسی سکته مغزی است.

بعد از سکته خفیف چه باید کرد؟

علائم هشدار را بشناسید

بسیاری از بیماران در خطر سکته دوم مغزی قرار دارند. سه ماه پس از سکته اول، زمانی است وقوع سکته دوم ریسک بیشتری دارد. بنابراین لازم است علائم سکته را به خوبی بدانید.
در سایت Hopkins Medicine به سه عامل مهم بروز سکته دوم مغزی اشاره شده است:

توجه به این سه عامل احتمال بروز سکته دوم مغزی را کاهش می‌دهد: توقف استعمال سیگار، مصرف منظم داروها و داشتن رژیم غذایی سالم. سرعت بهبود بیماران با یکدیگر متفاوت است. مدت زمان ریکاوری به عواملی مانند سن، سلامت عمومی، میزان حمایت دیگران و زمانی که صرف برنامه ورزشی می‌کنید، بستگی دارد.

عوامل خطر را شناسایی و کنترل کنید

برخی عوامل خطر مانند تصلب شرایین و فشار خون بالا، قابل کنترل هستند. با داشتن رژیم غذایی و سبک زندگی سالم می‌توانید از بروز حمله مجدد مغزی پیشگیری کنید. در این مورد با پزشک متخصص مشورت داشته باشید.

برنامه درمانی را جدی بگیرید

سه ماه اول پس از سکته مغزی مهم است. در این مدت زمان مغز نیز تلاش می‌کند تا عملکرد طبیعی خود را بازیابد. با دنبال کردن برنامه‌های درمانی می‌توانید به آن کمک کنید.

با تیم درمانی همکاری داشته باشید

مغز بسیار پیچیده است و به همین دلیل عوارض سکته مغزی از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. تیم درمانی به درک این عوارض به شما کمک می‌کند و راهکارهایی را برای کاهش عوارض به شما پیشنهاد خواهد کرد.

توقف استعمال سیگار، مصرف منظم داروها و داشتن رژیم غذایی سالم از بروز سکته مغزی دوم پیشگیری می‌کنند

از فیزیوتراپی کمک بگیرید

تمرینات فیزیوتراپی به طور موثری می‌توانند در درمان عوارض ناشی از سکته به شما کمک کنند. شما می‌توانید از خدمات این متخصصان در منزل یا مرکز درمانی بهره ببرید.

به تمرینات خود در منزل ادامه دهید

یکی از نکات کلیدی در کاهش مدت زمان درمان سکته مغزی این است که با توجه به شرایط خود تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی را در منزل انجام دهید. انجام دادن این تمرینات تا بدست آوردن بهبودی کامل باید ادامه داشته باشد.

مراقبت روح و روان خود باشید

درمان بیقراری بعد از سکته مغزی، یکی از موضوعات مهمی است که اطرافیان بیمار باید به آن توجه داشته باشند. مشکلات روانی در این بیماران کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. بروز اضطراب، افسردگی و بیقراری در این بیماران شایع و قابل پیش‌بینی است. آنها قبلا بدون کمک کسی می‌توانستند راه بروند،‌ بدوند،‌ غذا بخورند، حرف بزنند و به امور شخصی خود رسیدگی کنند؛ اما حالا برای انجام همه آنها به کمک نیاز دارند. این موضوع زمینه را برای بروز ناراحتی‌های روانی فراهم می‌کند.

با انجمن‌ها و گروه‌های پشتیبانی در ارتباط باشید

عضو بودن در انجمن‌ها و معاشرت با افرادی که سکته مغزی را از سرگذارنده‌اند، می‌تواند برای شما مفید باشد. اعضای گروه می‌توانند تجربیات خود را در این زمینه با شما به اشتراک بگذارند. بسیاری از این انجمن‌ها به صورت آنلاین فعالیت دارند.

خود را محدود نکنید

سعی کنید با مشورت با پزشک معالج، راهکار و تکنیک‌های متفاوتی برای درمان بیابید. ممکن است یک شیوه (تمرین) درمانی جدید برای شما موثرتر از تکنیک‌های رایج باشد.

صبور باشید!

به خود زمان بدهید و اجازه دهید تا بدن به تدریج توان از دست رفته خود را بدست آورد. برای درمان سکته مغزی باید یک مدت زمان طولانی در نظر بگیرید. به اندازه توانایی‌های خود از خودتان انتظار داشته باشید، در غیر اینصورت احساس ناامیدی خواهید داشت. هرگز خود را در این زمینه با دیگران مقایسه نکنید. یادتان باشد، هر انسانی بدن منحصربه‌فرد خود را دارد.

فوری مشاوره بگیرید

طول عمر بعد از سکته مغزی چقدر است؟

طول عمر بیماران بعد از سکته مغزی به عواملی مانند سن، سلامت عمومی بدن، شدت و نوع آسیب مغزی بستگی دارد. افرادی که دچار سکته هموراژیک می‌شوند نسبت به افرادی که سکته ایسکمیک را تجربه کرده‌اند، بیشتر باید مراقب خود باشند.

سخن آخر

برای مدت زمان نمی‌توان عدد و رقم مشخصی ارائه کرد. زیرا این بیماری افراد را به شیوه‌های مختلف تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر شما یا یکی از عزیزانتان دچار این بیماری شده‌اید باید برای درمان سکته مغزی به خود زمان بدهید و در عین حال برنامه درمانی توصیه شده از سوی متخصص را به طور جدی دنبال کنید.

منبع: flintrehab

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.