تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷
کد خبر : 1460

صفر تا صد جرم گیری دندان ؛ از هزینه جرم گیری تا مزایا و خطرات جرم گیری دندان

صفر تا صد جرم گیری دندان ؛ از هزینه جرم گیری تا مزایا و خطرات جرم گیری دندان

جرم گیری دندان، روش درمانی و البته زیبایی در لیست خدمات دندانپزشکی است که علاوه بر اینکه از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند به زیباتر شدن دندان ها نیز کمک می کند. به گزارش سلامت روز، اگر می خواهید لبخندی زیبا و جذاب داشته باشید باید به سلامت و زیبایی دندان هایتان اهمیت بدهید. جرم

جرم گیری دندان، روش درمانی و البته زیبایی در لیست خدمات دندانپزشکی است که علاوه بر اینکه از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند به زیباتر شدن دندان ها نیز کمک می کند.

به گزارش سلامت روز، اگر می خواهید لبخندی زیبا و جذاب داشته باشید باید به سلامت و زیبایی دندان هایتان اهمیت بدهید. جرم گیری دندان از جمله کارهایی است که به زیباتر شدن لبخند شما کمک می کند.

اما آیا همه باید جرم گیری دندان انجام دهند؟ از کجا متوجه شویم که باید جرم گیری انجام دهیم؟ آیا جرم گیری دندان همیشه مفید است یا ممکن است به مینای دندان آسیب وارد کند؟ مزایا و معایب جرم گیری دندان چیست و …

جرم گیری دندان چیست؟

این روزها دندانپزشک ها به جز خدمات درمانی، برخی خدمات زیبایی نیز ارائه می دهند. جرم گیری دندان را نیز باید در رسته خدمات زیبایی تعریف کرد هرچند که یک روش درمانی برای سلامت دندان نیز هست. جرم گیری دندان مانع از بروز برخی مشکلات لثه ای و دندانی می شود به همین خاطر توصیه می شود که حتما زیر نظر دندانپزشک تان جرم گیری دندان را انجام دهید. در کنار جرم گیری، برخی بروساژ نیز انجام می دهند که در واقع یک روش تکمیلی برای از بین بردن لکه ها بر روی دندان است.

جرم گیری دندان محدودیت سنی دارد؟

مسواک زدن به روش نادرست، نخ دندان نکشیدن و عدم استفاده از دهانشویه، استفاده از مواد غذایی شیرین و چسبناک، عدم استفاده از خمیر دندان و …در تشکیل جرم بر روی دندان اثرگذار هستند.

جرم گیری دندان ربطی به سن و سال ندارد و در هر رده سنی می توانند جرم گیری انجام دهند. جرم گیری دندان حتما باید با تشخیص دندانپزشک صورت گیرد اما معمولا توصیه می شود که شش ماه یکبار یا سالی یکبار اقدام به جرم گیری دندان کنید.

جرم گیری دندان خطر دارد؟

جرمی که بر روی دندان می نشیند می تواند به دندان آسیب بزند اما براساس نظر دندانپزشکان جرم گیری خطری برای شما ایجاد نمی کند. البته این نکته را باز هم تاکید می کنید که جرم گیری زیر نظر دندانپزشک انجام شود تا متناسب با جنس و نوع دندان شما درباره جرم گیری کردن یا نکردن یا دفعات انجام آن تصمیم گیری کند.

هزینه جرم گیری دندان چقدر است؟

هزینه جرم گیری دندان ثابت نیست و بستگی به دندان شما و میزان جرم روی دندان دارد. اما در کل می توان گفت این روش درمانی و زیبایی در لیست درمان های گران قرار ندارد. برخی بیمه ها نیز بخشی از هزینه جرم گیری را پرداخت می کنند.

تاثیر ارتودنسی در جلوگیری از ایجاد جرم بر روی دندان ها

دندان های نامرتب و بهم ریخته بهترین فضا برای ایجاد جرم در دندان هاست، چرا که امکان تمیز کردن دندان سخت تر می شود. به همین خاطر به افرادی که دچار این گونه مشکلات دندانی هستند توصیه می شود که با یک متخصص ارتودنسی نیز مشورت کنند و اقدامات درمانی لازم را انجام دهند.

عوارض جمع شدن جرم بر روی دندان ها

تحقیقات نشان می دهد که باکتری های موجود در دهان با مصرف مواد غذایی نوعی اسید تولید می کنند که به مینای دندان آسیب می زند. نفوذ این اسید به بخش های عمیق دندان منجر به پوسیدگی دندان می شود . جرم ها با ورود به خط لثه بر روی ریشه دندان اثر تخریبی و مخرب دارند.
در نظر داشته باشید اگر از مسواک و دهان شویه استفاده می کنید اما باز هم دچار بوی بد دهان هستید یعنی جرم های دندانی شما افزایش یافته است.

افزایش جرم حتی باعث ملتهب شدن لثه ها، تحلیل رفتن لثه و خونریزی لثه هم می شود. علاوه بر این خطراتی که جرم ها برای دهان ایجاد می کنند جرم ها زمینه ساز عفونت های مکرر دهانی شده و زمینه را برای تحلیل رفتگی استخوان فراهم خواهند کرد.
همه این موارد ذکر شده نشان می دهد که باید جرم گیری دندان را جدی بگیرید.

مزایای جرم گیری دندان

با جرم گیری کردن لایه زردرنگ نشسته بر روی دندان هایتان که اثر مخرب نیز دارد برداشته می شود و رنگ دندان های شما تا حد زیادی روشن می شود. از سوی دیگر جرم گیری در زمان درست و مناسب خود اجازه نمی دهد که جرم به دندان آسیب بزند.

فراموش نکنید که جرم گیری می توان در رفع بوی بد دهان به شما کمک کند.

روش های جرم گیری دندان

جرم گیری دندان به روش های مختلفی انجام می شود.

1- جرم گیری با کمک ابزارهای ساده و دستی؛ اگر جرم روی دندان زیاد پیشرفت نکرده باشد با کمک ابزارهای ساده و دستی به راحتی می توان جرم را برطرف کرد.

2- جرم گیری دندان با کمک ابزارهای تخصصی؛ زمانی که جرم روی دندان ها بیشتر و ضخیم تر است، دندانپزشکان از ابزارهایی پیشرفته تر استفاده می کنند. در این حالت دندانپزشک دستگاهی که دارای نوک فلزی خاص است را به صورت آرام و چرخشی بر روی دندان حرکت می دهد تا جرم ها کم کم از بین بروند.

3- جرم گیری با کمک لیزر؛ این روزها جرم گیری با کمک لیزر روشی کاربردی در دندانپزشکی شده است. معمولا از لیزر برای کاهش التهاب بعد از مراحل درمانی جرم گیری کمک گرفته می شود.

جرم گیری دندان چقدر زمان می برد؟

جرم گیری دندان کار زمانبری در مقایسه با دیگر خدمات دندانپزشکی نیست. اگر جرم روی دندان زیاد نبوده و سطحی باشد معمولا 15 دقیقه جرم گیری زمان می برد اما اگر عمیق و ضخیم باشد گاها تا نیم ساعت نیز نیاز به زمان است تا جرم گیری و مراحل آن انجام شود.

جرم گیری دندان با درد همراه است؟

جرم گیری دندان هیچ دردی ندارد و از داروهای بی حسی هم استفاده نمی شود. دستگاهی که برای این روش درمانی و زیبایی استفاده می شود برخلاف دیگر روش های درمانی دندانپزشکی دردی در دندان شما ایجاد نمی کنند و به صورت آرام و چرخشی جرم روی دندان را از بین می برد.
گاهی ممکن است که در حین جرم گیری دچار خونریزی شوید و نیاز باشد که بعد از چند هفته دوباره جرم گیری را انجام دهید.

پس از جرم گیری حساسیت داشتن دندان ها تا چند روز ابتدایی طبیعی است و جای نگرانی ندارد، توصیه می شود اولین مسواکی که بعد از انجام درمان می زنید، با ملایمت و به آرامی باشد.

معمولا دندانپزشکان به بیماران خود توصیه می کنند که دو هفته بعد از جرم گیری به مطب مراجعه کنند تا وضعیت دندان ها مورد بررسی قرار گیرد.

جرم گیری کنیم دندان هایمان سفید می شود؟

زمانیکه جرم بر روی دندان شما می نشیند به مرور باعث تغییر رنگ دندان ها و زردرنگ شدن دندان می شود. جرم گیری طبیعتا با زدودن این جرم ها باعث روشن شدن و سفیدتر شدن دندان ها می شود.

اما نکته مهم این است که جرم گیری باعث سفید شدن دندان نمی شود، اگر قصد دارید دندان هایتان سفید و شفاف شود از بلیچینگ استفاده کنید.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.