تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۸:۳۸
کد خبر : 3000

ضعف و بی‌حالی ریشه روانی دارد یا جسمانی؟ | دلایل بروز خستگی و بی‌حالی

ضعف و بی‌حالی ریشه روانی دارد یا جسمانی؟ | دلایل بروز خستگی و بی‌حالی

ضعف و بی‌حالی علائم غیراختصاصی هستند که ممکن است در تعداد قابل توجهی از اختلالات پزشکی و روانپزشکی مشاهده شوند. آنها همچنین ممکن است پیامد فیزیولوژیکی مورد انتظار فعالیت‌های عادی انسان باشند به گزارش سلامت روز به نقل از درمانکده، ضعف و بیحالی به چه شرایطی اطلاق می‌شود؟ ضعف عضلانی در واقع به کاهش قدرت

ضعف و بی‌حالی علائم غیراختصاصی هستند که ممکن است در تعداد قابل توجهی از اختلالات پزشکی و روانپزشکی مشاهده شوند. آنها همچنین ممکن است پیامد فیزیولوژیکی مورد انتظار فعالیت‌های عادی انسان باشند

به گزارش سلامت روز به نقل از درمانکده، ضعف و بیحالی به چه شرایطی اطلاق می‌شود؟ ضعف عضلانی در واقع به کاهش قدرت عضلانی اشاره دارد. ضعف و بیحالی ممکن است مستقل از فعالیت باشد یا با آن همراه باشد. بدین معنا که ممکن است افراد بعد از اتمام انجام یکسری فعالیت‌های روزانه احساس خستگی کنند یا این که حتی بدون داشتن فعالیت‌های جسمانی چندانی احساس کنند بی حال هستند و نیازمند استراحت می‌باشند.

شکایت از ضعف و خستگی از شایع‌ترین و چالش برانگیزترین مشکلاتی است که پزشکان این روزها با آن مواجه می‌شوند. از آنجایی که بیماران ممکن است از این اصطلاحات برای توصیف انواع علائم استفاده کنند، پزشک باید تلاش کند تا درک دقیقی از مشکل به دست آورد.

در صورتی که روند ضعف و بیحالی در شما ادامه داشت بهتر است به پزشک عمومی مراجعه کنید تا تشخیص دقیقی در این خصوص انجام شود، همچنین برای چنین مشکلی می‌توانید از طریق مشاوره آنلاین با پزشک عمومی مشکل خود را بیان کنید و از راهنمایی دکتر بهره‌مند شوید.

ضعف و بی‌حالی یا همان خستگی چرا ایجاد می‌شود؟

ضعف و بی‌حالی علائم غیراختصاصی هستند که ممکن است در تعداد قابل توجهی از اختلالات پزشکی و روانپزشکی مشاهده شوند. آنها همچنین ممکن است پیامد فیزیولوژیکی مورد انتظار فعالیت‌های عادی انسان باشند. اکثر بیماران مبتلا به ضعف یا خستگی خود شرایط محدود شده دارند و به دنبال مراقبت پزشکی نیستند. در بین کسانی که به پزشک مراجعه می‌کنند، ضعف و خستگی اغلب بخشی از یک مجموعه علائم است که به راحتی قابل شناسایی است. بیماری که با ضعف یا خستگی مزمن به عنوان تنها شکایت اصلی مراجعه می‎کند ممکن است مشکل تشخیصی و درمانی دشوارتری را نشان دهد.

انواع دلایل بروز خستگی و بی‌حالی

شروع ناگهانی ضعف و بیحالی حاکی از تصادف عروق مغزی است. این تشخیص باید به شدت در نظر گرفته شود زمانی که ضعف موضعی و دارای توزیع عصبی آناتومیک است. ضعف و خستگی به تدریج شدیدتر با کارسینوم متاستاتیک دیده می‌شود. دوره‌های مکرر ضعف باید سؤال فلج دوره ای را مطرح کند. ضعفی که با تلاش تشدید می‌شود و با استراحت برطرف می‌شود، مشخصه میاستنی گراویس است.

ضعف عضلانی پروگزیمال نشان دهنده میوپاتی است، در حالی که ضعف عضلانی دیستال بیشتر با نوروپاتی محیطی یا اختلال دستگاه هرمی سازگار است. از دست دادن علاقه به فعالیت‌های روزانه و بی خوابی ممکن است نشان دهنده حالت افسردگی باشد. دوره‌های مکرر دلهره، لرزش و تپش قلب همراه با اضطراب عمومی دیده می‌شود. وجود تب ممکن است به یک عفونت، بدخیمی یا بیماری عروقی کلاژن اشاره کند. تنگی نفس حمله ای شبانه نشان دهنده نارسایی بطن چپ است. زمانی که بیمار اسهال مزمن دارد باید بیماری التهابی روده را در نظر گرفت. ضعف و خستگی که تنها پس از دویدن، ناشتا، یا خواب ناکافی رخ می‌دهد، به احتمال زیاد با مکانیسم‌های فیزیولوژیکی طبیعی توضیح داده می‌شود. از سوی دیگر نیز مشاغل سخت بدنی و بارداری معمولاً با خستگی همراه هستند.

از دیگر دلایلی که می‌توان به عنوان علل بروز احساس خستگی و بیحالی در افراد دخیل باشند:

انجام فعالیت‌های روزانه و شغلی: بسیاری از افراد فعالیت‌های شغلی سخت و سنگینی دارند و در اثر این دسته از فعالیت‌‌‌‌ها که انرژی زیادی را از آن‌‌‌‌ها می‌گیرد در پایان روز احساس ضعف و بیحالی عجیبی دارند.

احساس افسردگی و تجربه دوره‌هایی از افسردگی: افسردگی و خلق پایین می‌تواند تا حد زیادی بر جسم انسان اثر گذار باشد. در واقع در اینجا ارتباط بین روان و جسم انسان را شاهد هستیم که می‌تواند در تمام مدت زمان تجربه دوره افسردگی طول بکشد.

شیوع بیماری کرونا: در دو _سه سال اخیر که شاهد گسترش نوعی ویروس به نام کرونا بودیم تخقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به این بیماری تا حد زیادی احساس خستگی و بیخالی داشته اند. بنابراین باید توجه داشته باشید که نسبت به این علامت حساس باشید و در صورتی که قبلا تجربه بی حالی نداشته‌اید حتما به متخصصین مربوطه مراجعه کنید تا مبادا بیماری کرونا را به نزدیکان تان منتقل شود

روش‌های تشخیص علت‌های احساس ضعف و خستگی در بیماران

معاینه بالینی در ارزیابی این علائم ارزش منحصر به فردی دارد. شرح حال اولیه و معاینه فیزیکی معمولاً به پزشک اجازه می‌دهد تا مشکل را از جهت‌های مختلفی از جمله پزشکی، روانپزشکی یا فیزیولوژیکی تشخیص دهد. در یک بیمار خاص، ضعف یا خستگی ممکن است به دلایل متعدد باشد، یا ممکن است علت در ابتدا آشکار نباشد. درک دقیق توصیف بیمار از ضعف یا خستگی ضروری است.

آیا قدرت عضلانی از دست می‌رود یا مشکل از دست دادن مبهم انرژی، خستگی یا بی‌حالی است؟ ضعف واقعی معمولاً نشان دهنده یک اختلال پزشکی است.

در مقابل، ضعف و بیحالی ممکن است ناشی از علل پزشکی، روانپزشکی یا فیزیولوژیکی باشد. سایر علائم را نباید با ضعف اشتباه گرفت. برای مثال، برخی از بیماران زمانی که واقعاً تنگی نفس، ضعف عمومی یا درد مفاصل و محدودیت حرکت را تجربه می‌کنند، از ضعف صحبت می‌کنند. با تشویق بیمار به «گفتن داستان» مشکل، شرح حال را دریافت کنید. این قالب بدون ساختار باید در صورت نیاز با سؤالات خاصی در مورد ضعف و خستگی تکمیل شود

همانطور که مشاهده کردید با توجه به این که خستگی و بیحالی از جمله عارضه‌هایی است که طیف گسترده ای از دلایل و علل می‌تواند در بروز آن دخیل باشد بنابراین طبیعی است که تکنیک‌‌‌‌ها و روش‌های مختلفی برای تشخیص آن به کار گرفته شود.

درمان ضعف و بی‌حالی

پس از آنکه متخصصین مربوطه در خصوص ریشه‌یابی و علت‌یابی ضعف و بیحالی در بیماران به نتیجه قطعی دست پیدا کردند می‌توانند تکنیک‌های درمانی متناسب با شرایط بیماران را انتخاب کنند. پس تا حد زیادی می‌تواند احساس خستگی و بیحالی و همچنین عارضه‌های ناشی از این شرایط را بهبود بخشید.در مواردی که افراد منشا جسمانی و فیزیولوژیکی برای احساس خستگی‌شان نداشته باشند احتمالا با اختلالات و عارضه‌هایی روانی مواجه هستند. در این شرایط روان شناسان و روانپزشکان می‌توانند مداخلات درمانی مناسبی داشته باشند و بیماران را درمان کنند.در سایر موارد نیز به افراد راهکار‌هایی ارائه خواهد شد تا بتوانند خستگی و بیحالی ناشی از ساعات طولانی کار و انجام فعالیت‌های مختلف را بهبود بخشند و احساس شادابی کنند.

در هر صورت نمی توان یک روش قطعی و نهایی برای درمان احساس خستگی و بیحالی تمامی افراد تجویز کرد. بیماری که مبتلا به بیماری ام اس است و در اثر این بیماری بیحالی و ضعف عضلانی را تجربه می‌کند قطعا درمان متفاوت‌تری نسبت به افراد دیگر دریافت خواهند کرد.بنابراین توصیه اکید داریم که در زمینه تشخیص علل بروز خستگی و بیحالی حتما به متخصصین مربوطه مراجعه کنید تا روند تشخیص این عارضه به درستی و با تخصص زیادی انجام شود.

خاتمه

در انتها امیدواریم که اطلاعات ارائه شده بتواند راهگشای شما باشد و بتوانید در اسرع وقت به متخصصین مربوطه مراجعه کنید و روند تشخیص و درمان بهنگام انجام شود که پیشنهاد ما رزرو نوبت آنلاین از بهترین پزشکان متخصص در درمانکده است.

به میزانی که روند تشخیص و درمان سریعاً انجام گردد به همان میزان می‌توانیم امیدوار باشیم که پاسخ دهی روند درمان احتمال بیشتری داشته باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.