تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۳۰
کد خبر : 1971

ظرفیت پذیرش آزمون تخصص پزشکی کاهش یافته است

ظرفیت پذیرش آزمون تخصص پزشکی کاهش یافته است

ظرفیت پذیرش آزمون تخصص پزشکی کاهش یافته است رئیس کمیسیون اصل نود مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهوری نوشت: ظرفیت پذیرش آزمون تخصص پزشکی در سال جاری کاهش یافته است. – اخبار اجتماعی – به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام حسن شجاعی، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به آیت‌الله رئیسی،

ظرفیت پذیرش آزمون تخصص پزشکی کاهش یافته است

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهوری نوشت: ظرفیت پذیرش آزمون تخصص پزشکی در سال جاری کاهش یافته است.

– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام حسن شجاعی، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهوری نوشت:

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دکتر سید ابراهیم رئیسی
رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران و رئیس محترم شورای‌عالی انقلاب فرهنگی

سلام‌علیکم،
احتراماً همان گونه که مستحضرید یکی از مهم‌ترین مشکلات و دغدغه‌های مردم و نمایندگان مجلس در حوزه سلامت، دسترسی عادلانه به خدمات درمانی پزشکی عمومی و تخصصی است. صف طولانی دسترسی به پزشک در بخش دولتی، عدم دسترسی به خدمات پزشکی خصوصاً خدمات تخصصی در ایام تعطیل، هزینه‌های بالای ارائه خدمات درمانی و … از مشکلاتی هستند که همه آن‌ها ناشی از کمبود پزشک است.

متأسفانه رویکرد مسئولین وزارت بهداشت در دولت‌های پیشین محدودیت در ظرفیت پذیرش پزشک و دندانپزشک بوده است، تاحدی‌که سال گذشته و در اوج بحران کرونا و نیاز به افزودن کادر درمان تازه نفس، اقدام به کاهش ظرفیت پذیرش آزمون دستیاری نمودند که با مقاومت حداکثری نمایندگان مجلس، کاهش ظرفیت منتفی شد.

پس از انتخاب حضرتعالی به‌عنوان رئیس‌جمهور و توجه ویژه شخص شما به دسترسی عادلانه به خدمات درمانی خصوصا در مناطق محروم، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در جلسات شماره 851 و 852 این شورا، ماده‌واحده افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی در مقطع عمومی را تصویب کرد.

ارائه الگوی افزایش ظرفیت در رشته‌های تخصصی پزشکی ظرف مدت دو ماه توسط وزارت بهداشت جهت تصویب در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور از دیگر مفاد این ماده‌واحده بود؛ که متاسفانه پس از گذشت بیش از 6 ماه از ابلاغ این ماده‌واحده گزارش‌ها و شکایات متعدد واصله به کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از نحوه اجرای این ماده‌واحده توسط وزارت بهداشت دولت سیزدهم حکایت از انحراف جدی از اهداف این ماده‌واحده و سنگ‌اندازی وزارت بهداشت در اجرای آن دارد.

به گونه‌ای که نه‌تنها به دلیل تعلل وزارت بهداشت الگوی افزایش ظرفیت در رشته‌های تخصصی پزشکی به تصویب نرسیده است، بلکه ظرفیت پذیرش آزمون تخصص پزشکی از 4318 نفر در سال 1400 به 4000 نفر در سال 1401 کاهش‌یافته است. این کاهش ظرفیت شامل تمامی رشته‌ها حتی رشته‌های پرمتقاضی آزمون دستیاری نیز شده است. برای مثال ظرفیت پذیرش رشته رادیولوژی که یکی از پرطرفدارترین رشته‌های تخصص است با 24 درصد کاهش همراه بوده است.

این اقدام وزارت بهداشت در مغایرت با نص صریح مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی شورای عالی انقلاب فرهنگی، تبصره یک ماده 41 قانون جوانی جمعیت مبنی بر افزایش ظرفیت پذیرش دستیار در رشته تخصصی ناباروری و سایر رشته‌های مرتبط و همچنین بر خلاف سند تحول دولت مردمی و در تداوم راه بانیان وضع موجود است.

متاسفانه رویکرد کنونی وزارت بهداشت در کاهش ظرفیت آزمون دستیاری مخالفت غیرقابل اغماض با عالی‌ترین نهاد سیاست‌گذاری آموزشی کشور و نادیده‌انگاری انبوه درخواست‌های ارائه شده از سوی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در رسیدگی به حال محرومان از خدمات پزشکی است. لذا کمیسیون اصل نود به‌عنوان نهاد مسئول رسیدگی به طرز کار قوا از حضرتعالی انتظار دارد تا دستورات لازم را جهت پیگیری سریع و دقیق در خصوص اجرای مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مبذول فرمایید و با مستنکفین از قانون برخورد نمایید. طبعاً کسانی که با وجود تکلیف قانونی، از تامین نیاز مردم سرباز می زنند و همزمان در برابر اراده دولت و مجلس می‌ایستند، صلاحیت آن جایگاه را ندارند.

لازم به ذکر است در صورت عدم اصلاح فوری ظرفیت کاهش یافته و همچنین عدم افزایش ظرفیت در تمامی رشته‌ها به خصوص رشته‌های پرمتقاضی، کمیسیون اصل نود به پشتوانه نامه اخیر 202 نفر از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی بدون تعارف و مسامحه از ظرفیت قانونی خود برای بازخواست و برخورد با مسئولان مربوطه اقدام فوری و قاطع خواهد کرد.

انتهای پیام/

مقاله اصلی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.