تاریخ انتشار : شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰
کد خبر : 1570

علائم آبله میمون و روش های درمان | گسترش آبله در بین همجنسگراها

علائم آبله میمون و روش های درمان | گسترش آبله در بین همجنسگراها

آبله میمون این روزها در کشورهای زیادی شیوع پیدا کرده است و گرچه خطر آن به اندازه کرونا نیست اما تبدیل به یک نگرانی جدید برای سیستم درمانی و پزشکی دنیا شده است. به گزارش سلامت روز، آبله میمونی؛ در روزهایی که خبرهای نگران کننده کمتری از کرونا به گوش می رسد، تبدیل به یک

آبله میمون این روزها در کشورهای زیادی شیوع پیدا کرده است و گرچه خطر آن به اندازه کرونا نیست اما تبدیل به یک نگرانی جدید برای سیستم درمانی و پزشکی دنیا شده است.

به گزارش سلامت روز، آبله میمونی؛ در روزهایی که خبرهای نگران کننده کمتری از کرونا به گوش می رسد، تبدیل به یک بیماری نگران کننده جدید شده است.

آبله میمونی براساس آمارهای اعلام شده در بیش از 20 کشور جهان شیوع پیدا کرده و زنگ خطر را برای سیستم بهداشتی و درمانی کشورهای جهان به صدا در آورده است.

بنا به آمار اعلام شده از سازمان جهانی بهداشت تا روز گذشته نزدیک به 200 مورد ابتلا به بیماری آبله میمون در 20 کشور گزارش شده است. سازمان جهانی بهداشت همه گیری آبله میمون در بین انسان ها را قابل کنترل دانسته است.

وزارت بهداشت ایران هم می گوید تا اکنون 6 فرد مشکوک به آبله میمونی در ایران شناسایی شده اند و بعد از انجام آزمایش و تست، خوشبختانه تست 3 نفر از آنها منفی شده است.

آبله میمونی چیست؟

اما آبله میمون یا Monkeypox (مانکی پاکس) چیست و چه خطراتی دارد؟ آبله میمونی یک نوع ویروس و یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که توسط نوعی ویروس ایجاد و منجر به بروز برخی علائم و عوارض می‌‎شود.

به آبله میمون بیماری خودمحدود شونده نیز می گویند زیر خود به خود در طول 2 تا 3 هفته از بین می رود.

اما چرا این بیماری آبله میمونی نامگذاری شده است؟ در سال 1958 برای اولین بار این ویروس در میان میمون هایی شناسایی شد که برای تحقیقات و پژوهش نگهداری می شدند. این بیماری چند سال بعد یعنی در سال 1970 در میان انسان ها نیز دیده شد.

آبله میمونی چه علائمی دارد؟

دانه‌های پوستی همراه با تاول در صورت، دست، ‌پا، دهان و اندام تناسلی از علائم این بیماری آبله میمونی است. این دانه‌های پوستی ممکن است با تب، احساس ناراحتی یا ناخوشی، سردرد، خستگی و تورم غدد لنفاوی همراه شوند.

در دور جدید گسترش و طغیان این بیماری بروز دانه‌هایی در ناحیه تناسلی بیشتر گزارش شده است.

علائم آبله میمون چند روز نهفته است؟

بنا بر گزارش های اعلام شده دوره نهفتگی بیماری آبله میمون از زمان ورود ویروس به بدن تا بروز علائم بیماری 5 تا 10 روز است. تا زمانی که کسی نشانه‌های بالا را دارد می‌تواند بیماری را به دیگران منتقل کند.

آبله میمون مرگبار است؟

سازمان جهانی بهداشت نرخ مرگ ‌و میر بر اثر بیماری آبله میمون را حدود 3 تا 6 درصد اعلام کرده است.

داروی آبله میمون چیست؟

هنوز درمان قطعی برای آبله میمونی وجود ندارد، دارو‌های ضد ویروسی و واکسن JYNNEOS که با نام‌های ایموامیون و ایموانکس موجودند در آمریکا برای پیشگیری از آبله میمونی برای افراد در معرض خطر قرار دارند؛ استفاده می‌شود.

بنا بر گزارش های اعلام شده همچنین واکسن آبله، Cidofovir و ST-۲۴۶ و همچنین VIG می‌توانند برای کنترل انتقال عمومی یا اپیدمی آبله میمونی استفاده شوند.

البته واکسن JYNEOS که برای آبله میمونی از FDA مجوز گرفته می‌تواند برای آبله هم استفاده می شود. مطالعات قبلی حاکی از اثرگذاری ۸۵ درصدی واکسن آبله بر علیه مانکی پاکس است. محققان معتقدند حتی تزریق واکسن پس از تماس هم می‌تواند از بیماری پیشگیری کند یا از شدت آن بکاهد.
واکسن دیگری که مجوز گرفته به نام ACAM۲۰۰۰ از نوع ویروس زنده بوده و در افراد بالای ۱۸ سال هم برای آبله و هم آبله میمونی کاربرد دارد.

واکسن رقیق شده واکسینیا وایروس (سویه آنکارا) نیز در سال ۲۰۱۹ برای مانکی پاکس تایید شد که شامل دو دوز است، اما چندان در دسترس نیست. مطالعات حیوانی حاکی از اثرگذاری ST-۲۴۶ برای درمان بیماری‌های ناشی از اپیدمی ویروس‌های اورتوپوکس است.

در اروپا EMA داروی تکوویریمات Tecovirimat را که ابتدا برای آبله مرغان بود را برای درمان مانکی پاکس تایید کرده است. VIG که برای درمان عوارض آبله میمونی به کار می رود در آبله اثر ندارد و هنوز فایده آن برای موارد شدید اثبات نشده است، اما می تواند به عنوان پیشگیری در افرادی که در تماس با آلودگی قرار گرفتند به کار رود.

در حال حاضر انگلستان مشغول ایجاد ذخیره واکسن برای احتمال گسترش این بیماری است و اسپانیا نیز هزاران دوز واکسن مانکی پاکس خریداری کرده است.

آبله میمون چگونه سرایت پیدا می کند؟

آبله میمونی به راحتی از فردی به فرد دیگر سرایت پیدا نمی‌کند اما در صورت ارتباط مستقیم با فرد مبتلا به آبله میمون، ممکن است افراد سالم هم به آن مبتلا شوند.

از جمله راه‌های انتقال بیماری آبله میمون می‌توان به تماس با دانه‌های پوستی، مایعات بدنی، آب دهان و قطرک‌های تنفسی (تماس رو در روی طولانی)، تماس فرد با لوازم شخصی فرد مبتلا مانند حوله یا روتختی و آمیزش جنسی اشاره کرد.

راه پیشگیری از ابتلا به آبله میمون

اگرچه بیماری آبله میمون به سرعت سرایت پیدا نمی کند اما هرکس که با فرد مبتلا تماس نزدیک داشته باشد ممکن است به این بیماری مبتلا شود.
پرهیز از تماس پوست به پوست یا ارتباط رو در رو با افراد دارای علائم، آمیزش جنسی ایمن مثلا استفاده از کاندوم و تمیز نگه داشتن دست‌ها از جمله روش‌های پیشگیری از ابتلا به آبله میمون است.

آبله میمونی در کدام مناطق جهان بیشتر شیوع یافته است؟

آبله میمون عمدتاً در مناطق آفریقای مرکزی و غربی شیوع پیدا می کند اما اخیراً مواردی از این ویروس در سایر کشورهای جهان از جمله انگلستان، پرتغال، اسپانیا، سوئد، ایتالیا، بلژیک، فرانسه، ایالات متحده آمریکا، کانادا و استرالیا گزارش شده است.

نکته قابل توجه این است که تعدادی قابل توجه از موارد ابتلا به این ویروس بین مردان همجنسگرا در این کشورها دیده شده است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.