تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۳
کد خبر : 1679

علائم دیابت در زنان و مردان | رژیم غذایی مناسب برای مبتلایان به دیابت

علائم دیابت در زنان و مردان | رژیم غذایی مناسب برای مبتلایان به دیابت

دیابت یا قند خون بالا بیماری است که ممکن است بسیاری از ما را درگیر کند و اگر در زمان مناسب تشخیص داده نشده و مراحل درمان و کنترل پیش گرفته نشود می تواند تبدیل به بیماری خطرناک شود. به گزارش سلامت روز، دیابت چیست و چه علائمی دارد؟ علائم دیابت در زنان و مردان

دیابت یا قند خون بالا بیماری است که ممکن است بسیاری از ما را درگیر کند و اگر در زمان مناسب تشخیص داده نشده و مراحل درمان و کنترل پیش گرفته نشود می تواند تبدیل به بیماری خطرناک شود.

به گزارش سلامت روز، دیابت چیست و چه علائمی دارد؟ علائم دیابت در زنان و مردان متفاوت است؟ بیماری دیابت چطور شروع می شود و در چه مرحله ای نیاز به تزریق انسولین است؟ چگونه تشخیص دهیم دیابت داریم و چه غذاهایی را باید فرد مبتلا به دیابت استفاده کند؟ و …
این ها سوالاتی پیرامون بیماری دیابت است که در مطلب پیش رو تلاش کرده ایم به آن ها پاسخ دهیم.

دیابت چیست و چرا مبتلا به آن می شویم؟

دیابت یا قند خون بالا بیماری است که ممکن است بسیاری از ما را درگیر کند و اگر در زمان مناسب تشخیص داده نشده و مراحل درمان و کنترل پیش گرفته نشود می تواند تبدیل به بیماری خطرناک شود.

زمانی به دیابت مبتلا می شویم که بدن ما نتواند به اندازه کافی انسولین تولید کند یا انسولین تولید شده را به درستی استفاده کند. به عبارت دیگر در مبتلایان به دیابت خون میزان انسولین کم است یا انسلوین تاثیر کافی ندارد و سلول ها نمی توانند قند موجود در خون را به درستی جذب کنند به همین علت میزان قند خون بالا رفته و به اعضای بدن آسیب می زند.

دیابت در زمره بیماری های مزمن و پیش رونده قرار دارد. متاسفانه بسیاری از افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود آگاه نیستند و همین امر نیز آنها را دچار عوارض خطرناک این بیماری می کند.

دیابت چند نوع است؟

بیماری دیابت چند نوع دارد؛ دیابت نوع یک و دیابت نوع دو.

دیابت نوع یک وابسته به انسولین است و شیوع کمتری دارد. بنا بر تحقیقات انجام شده دلایل ژنتیکی و محیطی علت بروز بیماری دیابت نوع یک است. ابتلا به این بیماری محدوده سنی ندارد اما در کودکان و جوانان شیوع بیشتری دارد.

اما شایع ترین نوع دیابت همان دیابت نوع دو است که وابسته به انسولین نیست و علت بروز آن نیز مقاومت سلولهای بدن نسبت به انسولین است.
بزرگسالان بیشتر به دیابت نوع دو مبتلا می شود اما در زندگی عصر جدید به دلیل کاهش تحرک، تغذیه نامناسب و اضافه وزن این نوع از دیابت در بین جوانان و نوجوانان هم در حال افزایش است.

چند توصیه ساده برای پیشگیری از ابتلا به دیابت

برای اینکه مبتلا به دیابت نشویم باید کاهش وزن، ورزش مناسب، تغذیه مناسب و سالم و کنترل استرس را جدی بگیریم

دیابت بارداری خطرناک است؟

شاید شنیده باشید که برخی زنان باردار در مرحله ای از دوره بارداری مبتلا به دیابت بارداری می شوند. در این نوع از دیابت فرد باردار برای اولین بار با افزایش قند خون مواجه می شود. هرچند علائم و نشانه های دیابت بارداری معمولا پس از زایمان از بین می رود اما زنانی که دیابت بارداری را تجربه می کنند در آینده مستعد ابتلا به دیابت نوع دو خواهند بود.

علائم دیابت چیست؟

همانطور که اشاره شد بسیاری از افرادی که مبتلا به دیابت هستند تا زمانی که به مرحله حاد نرسد متوجه ابتلا به این بیماری نمی شود. اما از کجا می توان به احتمال ابتلا به دیابت پی برد. برخی علائم می تواند شما را به این سمت راهنمایی کند.

نوشیدن زیاد مایعات و تشنگی بیش از حد، پرخوری، تکرّر ادرار، خستگی زیاد از حد، مشکلات بینایی، کاهش وزن، عدم بهبود زخم و عفونت‌های عودکننده و …از جمله علائمی هستند که شاید نشانه ابتلای شما به دیابت باشند به همین خاطر بهتر است در صورت بروز چنین علائمی به پزشک مراجعه کنید.

این افراد مستعد ابتلا به دیابت هستند

در چه صورتی مبتلا به دیابت می شویم؟ برخی رفتارها و زمینه ها می تواند باعث بروز بیماری دیابت در شما شود.

افراد کم تحرک، افرادی که سابقه‌ دیابت در بستگان درجه یک خود دارند، افرادی که سابقه‌ دیابت بارداری یا تولد نوزاد با وزن بالا دارند، افرادی که به علت فشار خون بالا تحت درمان هستند از جمله افراد مستعد برای ابتلا به دیابت هستند.

زنانی با سندرم تخمدان پلی کیستیک، وجود هموگلوبین A1C مساوی یا بیشتر از %5.7 یا اختلال تحمل گلوکز در آزمایش خون یا اختلال گلوکز ناشتا در آزمایش‌های قبلی هم از زمینه های ابتلا به این بیماری است.

ابتلا به بیماری‌های همراه با مقاومت به انسولین (مانند چاقی شدید)، سابقه بیماری‌های قلبی عروقی و چربی خون بالا هم زمینه ساز ابتلا به دیابت هستند.

غذاهای تحریک کننده دیابت

کسانی که مبتلا به دیابت هستند حتما باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشند و زمینه تحریک این بیماری را فراهم نکنند. اما چه غذاهایی باعث بالا رفتن قند خون و دیابت می‌شوند؟

نشاسته‌ها؛ غلات پاک شده مثل برنج سفید، آرد سفید و نان سفید، سیب زمینی سرخ شده

سبزیجات، سبزیجات کنسروی با مقدار زیادی افزودنی نمک، سبزیجات پخته شده با مقدار زیادی کره، پنیر و سس. ترشی و شور

میوه‌ها، کمپوت‌ها یا دیگر میوه‌های کنسرو شده همراه شکر، انواع پاستیل، میوه‌های خشک‌شده، مربا و ژله، انواع آب‌میوه‌ها

پروتئین‌ها، گوشت سرخ شده، قسمت‌های چرب گوشت مثل دنده و قلوه‌گاه، سوسیس، کالباس و بیکن، پنیر پرچرب، انواع گوشت پرندگان با پوست، ماهی سرخ شده

لبنیات، شیر پرچرب، ماست پرچرب، خامه، پنیر پرچرب، بستنی پرچرب

چربی و شیرینی، هر ماده غذایی که حاوی چربی ترانس باشد (لازم است برچسب روی مواد غذایی را از این نظر بررسی کنیم) حجم زیادی از چربی اشباع شده است که اساسا از محصولات حیوانی گرفته می‌شوند. اگر همراه با دیابت، مبتلا به مشکل قلبی هم هستیم، لازم است در این رابطه با پزشکمان مشورت کنیم.

نوشیدنی‌ها، نوشابه‌های گازدار، آب‌میوه تازه یا نوشیدنی‌های ترکیبی از آب‌میوه‌ها، چای شیرین، قهوه با شکر و کافی میت، نوشیدنی‌های انرژی‌زا

علائم دیابت

مبتلایان به دیابت چه رژیم غذایی را رعایت کنند؟

پزشکان هشدار جدی می دهند که مبتلایان به دیابت رژیم غذایی مناسبی را دنبال کند چرا که نقش زیادی در کنترل قند خون دارد.

رژیم غذایی ثابتی را نمی توان برای همه افراد معرفی کرد زیرا نیاز ما به خوردن و آشامیدن به سن، جنسیت و میزان فعالیت ما بستگی دارد.
یک رژیم غذایی مناسب شامل پروتئین‌ها مثل گوشت، ماهی، تخم‌مرغ، حبوبات و خشکبار، مواد نشاسته‌ای مانند نان، ماکارونی و برنج، میوه و سبزیجات، لبنیات و چربی‌ها است.

بدن ما به کربوهیدرات و نشاسته ها نیاز دارد، ولی باید درست استفاده شوند، غلات کامل مثل برنج سبوبدار، جو دوسر، کینوآ

سیب زمینی شیرین کبابی و غذاهایی که با غلات کامل تهیه شده و شکر افزودنی ندارند برای بیماران دیابتی مناسب است.

سبزیجات تازه مانند اسفناج، کلم پیچ به‌صورت خام یا مختصری بخارپز یا کبابی، سبزیجات منجمد بخارپز و سبزیجات کنسرو شده در صورتی که نمک اضافی نداشته باشند می توانند استفاده شوند.

میوه‌ها را تازه مصرف کنید یا میوه های منجمد یا کنسروشده که شکر افزودنی نداشته باشند.

پروتئین‌های گیاهی مثل حبوبات و خشکبار خام، ماهی یا غذاهای دریایی، گوشت مرغ و سایر پرندگان ترجیحا بافت نرم، مانند بخش سینه و کم چرب و بدون پوست، تخم مرغ، لبنیات کم چرب هم باید در رژیم غذایی لحاظ شوند.

روغن‌های گیاهی مانند دانه‌های روغنی (آفتابگردان)، غذاهایی که حاوی چربی امگا 3 هستند مثل ماهی‌ها، روغن هسته انگور، روغن زیتون و کانولا هم باید مورد توجه افراد دیابتی باشد.

چای تلخ و گاهی با یک برش لیمو، قهوه بدون شیر یا با شیر کم چرب و شیرین کننده مجاز از دیگر چیزهایی هستند که باید در رژیم گنجاند.

درمان دیابت با چند حرکت ساده

افراد دیابتی باید در گام اول سبک زندگی خود را اصلاح کنند. رژیم غذایی مناسب که بالاتر به آن اشاره شد و تغذیه صحیح از مهمترین مسائل در سبک زندگی افرادی با قند خون بالا است.

تاکید جدی است که این افراد فعالیت فیزیکی منظم داشته باشند و پیاده و ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانند. کاهش وزن، داشتن خواب کافی، ترک کردن سیگار و کاهش استرس از دیگر مسائلی است که باید در سبک زندگی مبتلایان به دیابت لحاظ شود.

داروی دیابت

اما دیابت گاهی نیاز به مصرف دارو دارد. دیابت نوع یک با انسولین به‌صورت تزریقی درمان می‌شود.

در دیابت نوع دو، علاوه بر انسولین، داروهای خوراکی یا تزریقی ضد دیابت نیز استفاده می شود.

عوارض ابتلا به دیابت

در ابتدای مطلب اشاره شد که دیابت اگر به موقع تشخیص داده نشود و در مسیر درمان قرار نگیرد می تواند خطرناک شده و عوارض جدی برای سیستم ایمنی بدن ایجاد کند.

شایع ترین عارضه ای که این بیماری ایجاد می کند بیماری های کلیوی است که گاهی بیمار را تا مرحله دیالیز و پیوند کلیه می برد.

دیابت مشکلات جدی بینایی ایجاد می کند و فراموش نکنید که از مهمترین علت مرگ بیماران دیابتی مشکلات قلبی عروقی است.

دیابت با تأثیر بر اعصاب محیطی باعث اختلالات حسی و در نتیجه ایجاد زخم‌های مزمن در اندام‌ها می‌شود. عفونت ناشی از این زخم‌ها می‌تواند به قطع عضو منجر شود.

علائم دیابت در مردان

دیابت در مردان چه علائمی دارد؟ براساس تحقیقات صورت گرفته علائم اولیه دیابت در مردان اغلب قابل تشخیص نیست و ممکن است چندان جدی نباشد اما می توان برخی نشانه ها را نشانه ابتلا به دیابت دانست.

تکرر ادرار، خستگی غیر معمول، تار شدن دید، کاهش وزن خصوصا کاهش وزنی که بدون رژیم رخ داده باشد، سوزن سوزن شدن یا بی حسی در دست ها و پاها می توانند نشانه ابتلا به دیابت در مردان باشند.

اگر علائم دیابت در مردان جدی گرفته نشده و درمان نشود موجب بروز عوارض و مشکلات پوستی، کلیوی، عصبی و حتی آسیب به چشم ها شود.
اگر علائم دیابت در مردان درمان نشود، ممکن است عوارض و مشکلات سلامتی جدی ایجاد شود. این عوارض می‌تواند شامل ایجاد مشکلاتی از قبیل موارد اشاره شد در زیر باشد:

نکته دیگر اینکه بیماری دیابت می‌تواند علائم مرتبط با سلامت جنسی را در مردان ایجاد کند.

مردان مبتلا به دیابت در معرض خطر ED یا همان اختلال نعوظ هستند. در واقع رگ‌های خونی ممکن است در اثر دیابت آسیب ببینند که می‌تواند جریان خون را در آلت تناسلی کاهش دهد. این یکی دیگر از علل شایع ED در میان مردان مبتلا به دیابت است.

مردان مبتلا به دیابت حتی ممکن است با انزال برگشتی مواجه شوند. این باعث می‌شود که قسمتی از مایع منی به مثانه منتقل شود. علائم ممکن است شامل ترشح مایع منی به میزان قابل توجهی در حین انزال باشد.

همچنین مشکلات اورولوژی می‌تواند در مردان مبتلا به دیابت به دلیل آسیب عصب دیابتی رخ دهد. این موارد شامل مثانه بیش فعال، ناتوانی در کنترل ادرار و عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs) است.

علائم دیابت در زنان

Woman using lancelet on finger

علائم دیابت در زنان

علائم دیابت در زنان با توجه به درجه ابتلا به دیابت متفاوت است. افزایش احساس تشنگی، تکرر ادرار، گرسنگی شدید، کاهش وزن یکباره و بدون دلیل، وجود کتون در ادرار، خستگی، تحریک پذیری، تاری دید، زخم‌هایی که دیر التیام می یاب و عفونت‌های مکرر مانند عفونت لثه یا پوست و عفونت‌های واژن از علائم ابتلا به دیابت در زنان است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.