تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۷
کد خبر : 1711

علائم سرطان خون| عوامل ابتلا به سرطان خون و راه های درمان آن

علائم سرطان خون| عوامل ابتلا به سرطان خون و راه های درمان آن

علائم سرطان خون چیست و چطور باید متوجه شویم که مبتلا به این بیماری شده ایم؟ آیا درمان سرطان خون کشف شده است و هزینه درمان این بیماری خطرناک چقدر است؟ در این مطلب به سوالات شما پاسخ داده ایم. به گزارس سلامت روز، سرطان خون یا همان لوسمی یا لوکمیا روزگاری یکی از خطرناک

علائم سرطان خون چیست و چطور باید متوجه شویم که مبتلا به این بیماری شده ایم؟ آیا درمان سرطان خون کشف شده است و هزینه درمان این بیماری خطرناک چقدر است؟ در این مطلب به سوالات شما پاسخ داده ایم.

به گزارس سلامت روز، سرطان خون یا همان لوسمی یا لوکمیا روزگاری یکی از خطرناک ترین نوع سرطان ها بود و شنیدن اینکه کسی مبتلا به این سرطان است ترسناک و دلهره آور بود. اما امروزه با پیشرفت های پزشکی و راهکارهایی که برای درمان انواع مختلف سرطان بوجود آمده است، امیدواری هایی برای درمان سرطان خون نیز ایجاد شده است.

اما سرطان خون چیست، چه علائمی دارد و چند نوع است؟ سرطان خون یا لوسمی بسته به نوع، شدت و ضعف علائمی که دارد انواع مختلفی دارد.

سرطان خون چیست؟

سرطان خون در واقع سرطان بافت مغز استخوان و سرطان سیستم لنفاوی می باشد که در بین مردم با این نام معروف شده است.

WBCs بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن است، آن‌ها بدن را در برابر تهاجم باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها و همچنین سلول‌های غیرطبیعی و سایر مواد خارجی محافظت می‌کنند. در سرطان خون، WBCs مانند WBCs معمولی عمل نمی‌کند، همچنین سرعت تقسیم آن‌ها بسیار بالا است، تا حدی که جایی برای سلول‌های طبیعی باقی نمی‌ماند.

گلبول‌های سفید بیشتر در مغز استخوان تولید می‌شود، اما انواع خاصی از آن‌ها در غدد لنفاوی، طحال و غده تیموس نیز ساخته می‌شوند. پس از تشکیل، در خون و لنف جریان یافته (مایعی که از طریق سیستم لنفاوی گردش می‌کند) و در غدد لنفاوی و طحال متمرکز می‌شوند.

انواع سرطان خون

همانطور که اشاره شد سرطان خون بسته به شدت و ضعف آن انواع مختلفی دارد، گاهی پیش می آید که شروع سرطان خون کاملا ناگهانی بوده و روند بیماری به سرعت پیش می رود. در این حالت به سرطان خون، بیماری لوسمی حاد و شدید گفته می شود. در لوسمی حاد سرعت تکثیر سلول های سرطانی رشد بالایی دارد و علائمش به سرعت ظهور و بروز می کند.
اما زمانی نیز هست که بیماری لوسمی شروعی تدریجی دارد به همین علت علائم سرطان خون در طول بیماری و در مدت زمان طولانی نمایان می شود.

اما شایع ترین نوع سرطان خون لوسمی میلوئیدی حاد است که در بین کودکان و بزرگسالان رایج است.

لوسمی لنفوسیتی حاد نیز نوع دیگری از سرطان خون است که بیشتر در کودکان مشاهده شده است.

در مقابل اما لوسمی میلوئیدی مزمن بیشتر در بزرگسالان ظهور و بروز دارد و کمتر کودکان را درگیر می کند.

لوسمی لنفوسیتی مزمن هم در بیمارانی دیده شده است که در سنین بالاتر از ۵۵ سال قراردارند و در مواردی نادر هم کودکان به آن مبتلا می شوند.

علائم سرطان خون

سرطان خون چه علائمی دارد و چطور متوجه شویم که مبتلا به این بیماری ترسناک هستیم؟ در ادامه به برخی از این علائم اشاره شده است؛

*ضعف و خستگی که غیر‌قابل توجیه باشد
*کم کردن وزن و لاغری به شکلی غیرطبیعی و غیرمعمول
*عرق کردن های غیرعادی و شدید و طولانی مدت، حتی هنگام استراحت شبانه
*احساس درد در استخوان‌ها و حساسیت بالای استخوان ها به ضربه و تماس با دست یا هر چیز دیگر
* افزایش اندازه کبد یا طحال
* التهاب دردناک و تورم در ناحیه غدد لنفاوی
* لکه‌های قرمز روی سطح پوست که به آن پتشی می گویند
*خونریزی بدون دلیل منطقی
*تب یا لرز کردن
* احساس عفونت به شکل مکرر و دائمی
*احساس سر‌درد
*حالت تهوع
*تجربه استفراغ
*احساس گیجی یا منگی
*از بین رفتن تعادل
*تشنج کردن

امروزه علائم سرطان نیز در جوانان و نوجوانان مشاهده می شود که دلیل آن نامعلوم مانده است اما از مهم ترین دلیل آن می توان به عامل وراثت اشاره کرد. سرطان های بسیار شایعی در میان جوانان وجود دارد که هر کدام از آن ها علائمی هشدار دهنده داشته و در صورت دیدن این علائم می توانید به پزشک مراجعه کنید.

سرطان خون و عوامل ابتلا به آن

سرطان خون تحت تاثیر عواملی ایجاد می شود. وراثت و سابقه ژنتیکی در خانواده در زمینه ابتلا به بیماری سرطان خون، استعمال دخانیات، اختلالات موجود در زمینه ژنتیک از جمله ابتلا به بیماری سندروم داون، بروز اختلالات خونی مثل پره لوکمیا، سابقه ابتلا به انواع سرطان و پشت سر گذاشتن روند درمانی از طریق شیمی‌درمانی و پرتو‌درمانی، قرار گیری در معرض اشعه‌های غیر‌استاندارد، قرارگیری در معرض مواد سمی و شیمیایی از جمله عوامل ابتلا به آن هستند.

سرطان خون چطور تشخیص داده می شود؟

سرطن خون و تشخیص آن به سادگی امکانپذیر نیست و نیاز به آزمایش های دقیق و تخصصی دارد. به همین علت متخصصان توصیه می کنند که به بهترین مراکز آزمایشگاهی مراجعه کنید تا خیالتان از نتیجه آزمایشات راحت باشد.

فراموش نکنید که لوسمی را نمی توان تنها با معاینه فیزیکی تشخیص دارد. آزمایش خون، بیوپسی و تصویربرداری و …از جمله اقداماتی است که باید برای تشخیص کامل روند بیماری انجام داد.

سرطان خون درمانپذیر است؟

سرطان خون اگرچه زمانی درمانی نداشت اما خوشبختانه علم پزشکی درمان این سرطان را امکانپذیر کرده است اما فراموش نکنید که درمان این نوع سرطان بستگی به این دارد که بیمار مبتلا به کدام نوع سرطان خون باشد و روند بیماری در چه سطحی قرار داشته باشد.
برهمین اساس تکنیک‌های درمانی برای هر بیمار با توجه به شرایطی که تجربه می کند انتخاب می شود. دکتر فوق تخصص آنکولوژی وظیفه درمان بیماران سرطانی را دارد. لوسمی معمولاً توسط هماتولوژیست-انکولوژیست معالجه می‌شود. این‌ها پزشکانی هستند که در زمینه اختلالات خونی و سرطان تخصص دارند. درمان بستگی به نوع و مرحله سرطان دارد.
برخی از انواع سرطان خون به آرامی رشد می‌کنند و نیازی به درمان فوری ندارند. با این حال، درمان لوسمی معمولاً شامل شیمی درمانی، پرتودرمانی، درمان با جراحی (پیوند سلول های بنیادی) و دارودرمانی است.

سرطان خون و هزینه درمان آن

هزینه های درمان بیماری سرطان بسیار افزایش یافته است. اگر بیماری به سرعت شناخته شده و برای درمان اقدام شود در بسیاری از هزینه های درمان صرفه جویی می شود. ولی به طور کلی درمان سرطان بسیار پرهزینه بوده و بسیاری از خانواده های درگیر را با مشکل تامین مالی مواجه کرده است.

خوشبختانه موسسه های خیریه و حمایتی هست که در جهت کمک به افراد مبتلا مشغول به فعالیت هستند.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.