تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۱ - ۷:۱۵
کد خبر : 5809

پف چشم ها به چه علت است؟ | میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید

پف چشم ها به چه علت است؟ | میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید

پف چشم ها و خستگی چشم بعد از خواب می تواند چند دلیل متفاوت داشته باشد، برای رفع خستگی پلک و چشم ها بعد بیدار شدن از خواب نیز چند راهکار وجود دارد. به گزارش سلامت روز به نقل از نمناک، این می تواند به دلیل کمبود خواب یا خیره شدن زیاد باشد، مانند خواندن

پف چشم ها و خستگی چشم بعد از خواب می تواند چند دلیل متفاوت داشته باشد، برای رفع خستگی پلک و چشم ها بعد بیدار شدن از خواب نیز چند راهکار وجود دارد.

به گزارش سلامت روز به نقل از نمناک، این می تواند به دلیل کمبود خواب یا خیره شدن زیاد باشد، مانند خواندن بیش از حد بدون حرکت چشم ها، افرادی که با کامپیوتر زیاد کار می کنند و یا مطالعه دارند دچار خستگی پلک می شوند و از این مشکل رنج می برند. همچنین ممکن است شما از یک فعالیت دیگر مانند ورزش کردن خسته شده باشید و خستگی به قول معروف هنوز از تن شما به در نشده باشد. گاهی اوقات، حتی اگر 8 ساعت بخوابید، استرس و یا کمبود خواب شما رفع نخواهد شد و برای بهبودی کامل به چند روز زمان نیاز دارید اما این تنها دلیل خستگی و پف کردگی پلکها بعد بیدار شدن از خواب نیست و دلایل دیگری دارد که شامل :

کم آبی بدن

پوست اطراف چشم ما به دلیل حساسیت بالایی که دارد فورا به هر کمبودی بخصوص کمبود آب بدن واکنش نشان میدهد پس اگر حس می کنید آب مصرفی شما در طول روز کافی نیست پس بیشتر آب بخورید.

غذاهای شور

نمک موجب احتباس آب زیر پوست بخصوص پوست اطراف چشم می شود برای همین بعد از مصرف یک وعده غذای پرنمک، رز بعد شاهد چنین وضعیتی در خود خواهید بود.

آلرژی

بازهم آلرژن ها و تاثیر منفی آنها روی ما، بدن ما ماده شیمیایی به نام «هیستامین» تولید می کند که کارش کشاد کردن رگ های خونی زیر چشم، افزایش جریان خون و التهاب است. دلیل تولید این ماده شیمیایی هرچه که باشد میتواند ما را دچار مشکل کند، مشکلاتی که یکی از آنها پف و خستگی پلک چشمانان است.

کافئین

تورم و خستگی چشم ها بعد از خواب یکی از عوارض مصرف بیش از حد و نامناسب کافئین است چرا که به دلیل ایجاد کم آبی بدن عوارض قابل توجهی که یکی از آنها همین خستگی پلک هاست را ایجاد می کند.

اگر شما هم چنین تجربه ای داشته اید پس نیاز به پاسخ این سوال ” چگونه پف چشم های خسته را رفع کنیم ” پس باید راه حلی برای رفع این مشکل بیابید به همین دلیل ما در این بخش از بهداشت و سلامت نمناک راه کارهایی برای رفع خستگی پلکها پیشنهاد کرده ایم؛ برای دقایقی با ما همراه شوید.

چشم های خود را با آب گرم و سرد بشویید

شست وشوی صورت و چشم 30 ثانیه بیشتر طول نمی کشد، پس ابتدا به چشمان بسته خود آب گرم سپس آب سرد بپاشید. آب گرم با باز کردن منافذ پوست، خون را به سطح پوست می رساند و به از بین بردن سموم جمع شده روی پوست کمک می کند ، به این ترتیب درخشش و جوانی به پوستمان باز می گردد سپس آب سرد منافذ پوست را می بندد و مانع ایجاد سوزش و ناراحتی ناشی از آلودگی در آن می شود.

شست و شو با آب گرم و سرد برای کاهش افتادگی و ملتهب شدن پوست توصیه می شود اما شست و شوی تمام صورت با آب سرد بهتر است. وقتی تمام پوست صورت سفت شود، پوست اطراف چشم هم سفت خواهد شد.

از یک کاسه آب کمک بگیرید

یک کاسه بزرگ را با آب سرد پر کنید و نفس خود را نگه دارید، حالا صورت را در ظرف آب فرو برید و به مدت 30 ثانیه زیر آب نگه دارید (یا تا زمانی که دیگر نمی توانید نفس خود را نگه دارید) و سپس صورت خود را از آب خارج کنید.

نفس عمیق بکشید و دوباره صورت را در آب فرو برید، این مراحل را سه بار تکرار کنید تا خستگی چشم ها و پلک ها را رفع کنید.

به آرامی پوست اطراف چشم ها را ماساژ دهید

راهی سریع، آسان و موثر برای بیدار شدن و جوان سازی چشمهای خسته ماساژ است. با ماساژ آرام خون بیشتری به عضلات و پوست می رسد و آلودگی هایی که شبانه در پوست جمع شده را پاک می کند.

ماساژ آرام همچنین به شل شدن عضلات اطراف چشم کمک می کند.

انگشت اشاره و میانی را در گوشه چشم قرار دهید (نزدیک بینی)

به آرامی نوک انگشتان را روی پوست فشار دهید و سپس رها کنید.

از استخوانهای زیر چشم به سمت شقیقه ها ماساژ انجام دهید

وقتی به ناحیه شقیقه رسیدید، ماساژ را روی پوست بالای پلک های خود به سمت بینی ادامه دهید. این مراحل دو و سه بار تکرار کنید.

ماساژ چشم ها

دست را روی چشم ها قرار دهید

وقتی احساس سنگینی در چشمانتان می کنید، کمی استراحت کنید و کف دست را روی چشم هایتان قرار دهید. برای انجام این کار ابتدا کف دست ها را چند ثانیه به هم بمالید تا پوست شما گرم شود. سپس کف دست را روی چشم های خود قرار دهید طوری که انگشتان روی پیشانی قرار بگیرند.

در آخر نفس عمیق بکشید، چهار مرتبه از طریق بینی دم و با دهان بازدم انجام دهید.

این وضعیت را چند بار تکرار کنید. تاریکی و گرمای کف دست باعث می شود چشم ها استراحت کوتاهی داشته باشند، همچنین تنفس عمیق گردش خون و دریافت اکسیژن را بهبود می بخشد و به طور کلی برای پوست و بینایی مفید است.

چشم های خود را ورزش دهید

در مطالب قبلی بخش بهداشت و سلامت نمناک ورزش های چشم را کامل معرفی کردیم و آموزش دادیم و حالا باز می گوییم وقت آن است که گامی دیگر به برنامه تناسب اندام خود اضافه کنید چرا که پوست اطراف چشم مانند سایر اعضای بدن به ورزش نیاز دارد. چند حرکت ساده می تواند عضلات چشم را تقویت و پوست را در عرض چند دقیقه سفت کند از همه بهتر، شما به هیچ وسیله ای برای انجام اینکار احتیاج ندارید.

برای ورزش دادن چشم کافیست یک ساعت بزرگ را تصور کنید که در مقابل شما متحرک است به عدد دو خیره شوید سپس چشمان خود را روی عدد دوازده نگه دارید. این حرکت را یکبار دیگر برعکس تکرار کنید.

ورزش چشم

چشم ها را ببندید و به اندازه ممکن باز کنید

شاید ساده به نظر برسد اما یکی از راه های عالی دیگر برای رفع خستگی پلک ها باز و بسته کردن آنها است. این ورزش باعث سفت شدن پوست و عضلات کوچک صورت می شود، بنابراین برای کسب نتیجه بهتر این کار را سه بار در هفته انجام دهید.

از ماسک استفاده کنید

بسیاری از غذاهایی که روزانه مصرف می کنید می توانند تأثیر چشم گیری بر روی چشم داشته باشند. تنها کافیست چند ماده ساده – مانند سیب، هندوانه، آووکادو و خیار را 15 دقیقه برای کاهش التهاب، رفع سیاهی، تیرگی دور چشم و رفع خستگی پلک ها روی صورت ماسک کنید.

از آلرژن ها دوری کنید

مواد حساسیت زا مانند گرد و غبار، گرده حیوانات خانگی می تواند باعث آبریزش بینی و احساس خارش در گلو شود. همچنین می توانند احساس قرمزی، خارش، خشکی و خستگی در چشم ها ایجاد کنند. چند روش ساده برای از بین بردن مواد آلرژی زا و تقویت چشمان وجود دارد. نکات زیر را امتحان کنید:

حداقل هفته ای یک بار جارو بزنید

ملحفه بالش قدیمی را با یک ملحفه ضد حساسیت تعویض کنید

تشک را با یک پد ضد حساسیت بپوشانید

ملحفه ها را هفته ای یک بار بشویید

دستگاه تصفیه هوا داخل اتاق خواب قرار دهید

حیوانات خانگی را بیرون از منزل نگه دارید

برای کاهش علائم قرص آلرژی بخورید

خواب کافی داشته باشید

داشتن خواب کافی یکی از کارهای ساده برای رفع خستگی پلک ها است زیرا بدن در طول شب، سلول های مرده پوست و سموم دیگر که روزانه جمع می شود را پاکسازی می کند. بنابراین اگر چند شب متوالی کمتر از میزان مورد نیاز بخوابید دچار قرمزی، خشکی، عدم تعادل پوست، چین و چروک و جوش می شوید.

هر شب در یک زمان مشخص چراغ ها را خاموش کنید

لوازم الکترونیکی بخصوص گوشی موبایل را یک ساعت قبل از خواب کنار بگذارید

دمای اتاق خواب را متوسط رو به پایین نگه دارید

از گوش گیر استفاده کنید

تا آنجا که ممکن است اتاق خواب را تاریک نگه دارید

تشک خوب و با کیفیتی داشته باشید

قبل از خواب نفس عمیق بکشید

خواب مناسب

از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید

رطوبت پوست اطراف، چشم را شاداب و صاف نگه می دارد به همین منظور می توانید روزانه با نوشیدن آب به پوست رطوبت بخشید اما در حین خواب نمی توانید آب بنوشید. در نتیجه، پوست در این مدت رطوبت لازم را از دست می دهد. بنابراین با راه اندازی یک دستگاه رطوبت ساز در اتاق خواب از کاهش رطوبت پوست جلوگیری کنید. دستگاه رطوب ساز باعث خشکی کمتر هوا می شود و رطوبت پوست را حفظ می کند.

میوه ها و سبزیجات تازه مصرف کنید

در رژیم غذایی خود مقدار زیادی میوه و سبزیجات بگنجانید. میوه ها حاوی ویتامین ث هستند که از پوست و چشم در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند، همچنین میوه ها به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی می تواند از بیماری های چشمی مربوط به سن مانند تخریب ماکولا و آب مروارید جلوگیری کند.

سبزیجات برگ دار (مانند کلم پیچ و اسفناج) حاوی ویتامین آ، لوتئین و ویتامین ب12 هستند که از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش مضر محافظت و به عنوان آنتی اکسیدان عمل و به تولید سلول های خونی کمک می کند به همین دلیل در رژیم خود، حداقل دو وعده میوه و سه وعده سبزیجات بگنجانید. یک راه آسان برای مصرف میوه و سبزیجات نوشیدن اسموتی است.

مصرف سبزیجات

نکاتی دیگر که به رفع خستگی پلک ها کمک می کند

از بالش حمایتی استفاده کنید :

از بالش حمایتی که سر را در طول شب کمی بلند نگه می دارد استفاده تا مایعات در نزدیکی چشم ذخیره نشود و به کاهش پف چشم در صبح کمک کند.

قطره چشم داخل چشم بچکانید :

استفاده از قطره های چشم، به چشمان حالت شاداب می بخشد.

کرم دور چشم بزنید :

کرم های دارای رتینول باعث بهبود خطوط ریز اطراف چشم می شود، در حالی که کرم های حاوی ویتامین ک به شما کمک می کند تا تیرگی های اطراف چشم را رفع کنید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.