تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱
کد خبر : 4563

انجام بیش از 14000 عمل کاشت حلزون شنوایی در کشور

انجام بیش از 14000 عمل کاشت حلزون شنوایی در کشور

انجام بیش از ۱۴۰۰۰ عمل کاشت حلزون شنوایی در کشور رئیس مرکز تحقیقات گوش، حلق، بینی، سر و گردن اعلام کرد: بیش از ۱۴ هزار عمل کاشت حلزون شنوایی طی ۳۰ سال گذشته انجام شده است. – اخبار اجتماعی – به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ محمد فرهادی، رئیس مرکز تحقیقات گوش، حلق، بینی، سر

انجام بیش از ۱۴۰۰۰ عمل کاشت حلزون شنوایی در کشور

رئیس مرکز تحقیقات گوش، حلق، بینی، سر و گردن اعلام کرد: بیش از ۱۴ هزار عمل کاشت حلزون شنوایی طی ۳۰ سال گذشته انجام شده است.

– اخبار اجتماعی –

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ محمد فرهادی، رئیس مرکز تحقیقات گوش، حلق، بینی، سر و گردن در "کارگاه آموزشی تبیین استانداردها، فرآیندها و ثبت خدمات پیشگیری و مراقبت از گوش و شنوایی نوزادان و کودکان در سطوح مختلف نظام ارجاع" از انجام بیش از 14 هزار عمل کاشت حلزون شنوایی طی 30 سال گذشته از شروع این نوع عمل در کشور خبر داد و گفت: طرح غربالگری کم‌شنوایی یا ناشنوایی نوزادان و کودکان از 20 سال پیش در کشور شروع شد و در سال اول این برنامه بالغ بر 8 هزار و 500 نفر فقط در تهران غربال شدند که دو کاشت حلزون داشتیم و هشت سمعک برای دارندگان اختلالات شنوایی تجویز شد.

سالانه 2 هزار نفر کاندید بالقوه کاشت حلزون شنوایی

وی با اشاره به انجام موفق طرح و متعاقب آن واگذاری انجام این طرح در منطقه مدیترانه شرقی (امرو) از سوی سازمان بهداشت جهانی به ایران از 10 سال قبل افزود: اولین عمل کاشت حلزون شنوایی سال 71 در کشور انجام شد که در مدت 30 سال انجام این اعمال بیش از 14 هزار کاشت حلزون تاکنون انجام شده و سالانه 1500 تا 2000 کودک به صورت بالقوه کاندیدای این عمل هستند.

رئیس پژوهشکده سلامت حواس پنجگانه با بیان این که زمان طلایی کاشت حلزون شنوایی یک سالگی تا دو سالگی است، اظهار کرد: 90 درصد کودکانی که کاشت حلزون شنوایی داشته‌اند مانند بقیه افراد سالم زندگی می‌کنند و از این معلولیت خاموش یعنی ناشنوایی و کم‌شنوایی رهایی یافته‌اند. برخی از این افراد اکنون در مشاغل حساسی مانند پزشکی، خلبانی و مهندسی در جامعه حضور دارند. در حالی که اگر این کار انجام نمی شد این افراد دچار معلولیت کم‌شنوایی یا ناشنوایی شده و هزینه‌های بسیار سنگینی را در طول زندگی برای درمان و کسب سلامتی شان به خانواده و جامعه تحمیل می‌کردند.

فرهادی ادامه داد: از 5 تا 12 ماهگی اعصاب شنوایی نوزاد تکامل می‌یابد و کودک در سن 5 سالگی باید بتواند به طور کامل صحبت کند که نشان می‌دهد کم‌شنوایی یا ناشنوایی نداشته است.

وی درباره علل کم‌شنوایی و ناشنوایی گفت: حدود 35 درصد این عوامل ژنتیکی، 30 درصد به دلیل کوتاهی در مراقبت‌های بارداری و 35 درصد نیز ناشناخته هستند.

وجود 17 مرکز کاشت حلزون شنوایی در کشور

رئیس مرکز تحقیقات گوش، حلق، بینی، سر و گردن دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این که ایران هم‌اکنون از کشورهای پیشرو در غربالگری و کاشت حلزون شنوایی در منطقه و جهان است، اظهار کرد: هم اکنون 17 مرکز کاشت حلزون شنوایی در کشور داریم که چهار مرکز در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران، بقیه الله و شهید بهشتی قرار دارد.

فرهادی در پایان یادآور شد: خوشبختانه تاکنون پروتزهای کاشت حلزون شنوایی به خوبی تامین می شده به طوری که فردی در فهرست انتظار باقی نمی‌ماند ولی به تازگی دوباره لیست انتظار داریم که امیدواریم با تامین به هنگام پروتزها این اعمال انجام گیرد زیرا با از دست رفتن وقت طلایی مشکلات عدیده‌ای برای کودک در آینده به وجود خواهد آمد.

در ادامه مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت نیز گفت: کاشت حلزون شنوایی و نصب سمعک برای کم‌شنوایان باید به صورت رجیستری درآمده و در سامانه‌ها برای رصد در آینده ثبت شوند.

کوروش اعتماد افزود: دستاوردهای 10 ساله برنامه غربالگری ناشنوایی و کم‌شنوایی قابل تحسین است. این برنامه هم جایگاه خوبی در بین برنامه‌های شبکه پیدا کرده و هم دورنمای خوبی تصویر کرده است.

وی با اعلام این‌که تا سال 2050 بالغ بر 900 میلیون نفر در جهان مشکل ناشنوایی یا اختلال کم‌شنوایی خواهند داشت، بیان کرد: در بدو ورود به مدرسه 5 درصد و در طول تحصیل 10 درصد دانش آموزان جهان این اختلال را دارند.

ناشنوایی و کم‌شنوایی رتبه سوم ناتوانی‌ها

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: ناشنوایی و کم‌شنوایی رتبه سوم ناتوانی‌ها در افراد است و هفت درصد بار بیماری‌ها را شامل می‌شود. بنابراین اجرای غربالگری و برنامه‌های تشخیصی در این خصوص اهمیت زیادی دارند.

ضرورت مراقبت از راهپیمایان اربعین

اعتماد در ادامه با اشاره به مراسم اربعین و پیاده‌روی زائران در این مراسم تصریح کرد: از دانشگاه‌های مرزی انتظار داریم به زخم پای دیابتی‌ها که بعضاً در این مراسم به دلیل راهپیمایی زیاد در برخی افراد خود را نشان می دهد توجه کنند. همچنین لازم است با توجه به گرمای امسال فشار خون و تنفس راهپیمایان را کنترل کنند.

وی تصریح کرد: مدیران گروه‌های بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه‌ها علوم پزشکی باید بحث واکسیناسیون افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند یا در گروه‌های پرخطر همچون سالمندان هستند را جدی بگیرند. این افراد دوز یادآور واکسن را باید دریافت کنند. شیوه نامه لازم در این خصوص در حال تدوین است که به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد.

آمار کرونا در ایران| شناسایی 5000 بیمار جدید/ 5 نفر جان باختندجزئیات تزریق دوز چهارم واکسن کرونا/ واکسن‌های تاریخ مصرف گذشته "امحا" می‌شوند

انتهای پیام/

مقاله اصلی

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.