تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۴:۵۰
کد خبر : 12367

با این روش ها زوال عقل را ضربه فنی کنید

با این روش ها زوال عقل را ضربه فنی کنید

محققان در مطالعات خود دریافتند که ورزش هایی مانند پیاده روی، شنا، یوگا و همچنین شرکت در فعالیت های اجتماعی از زوال عقل تا حدود زیادی جلوگیری می کند. به گزارش سلامت نیوز، زوال عقل به معنی کاهش عملکرد شناختی است. برای اینکه آسیب ذهنی به‌عنوان زوال عقل در نظر گرفته شود، باید این مسئله،

محققان در مطالعات خود دریافتند که ورزش هایی مانند پیاده روی، شنا، یوگا و همچنین شرکت در فعالیت های اجتماعی از زوال عقل تا حدود زیادی جلوگیری می کند.

به گزارش سلامت نیوز، زوال عقل به معنی کاهش عملکرد شناختی است. برای اینکه آسیب ذهنی به‌عنوان زوال عقل در نظر گرفته شود، باید این مسئله، حداقل دو عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار دهد. زوال عقل ممکن است بر حافظه، تفکر، زبان، قضاوت و رفتار تاثیر بگذارد، این عارضه می‌تواند درنتیجه انواع بیماری‌ها یا آسیب‌ها ایجاد شود. زوال عقل می تواند خفیف یا شدید باشد و همچنین، ممکن است موجب تغییرات شخصیتی شود. برخی از انواع زوال عقل، پیشرونده هستند،یعنی اینکه این اختلال می‌تواند با گذشت زمان بدتر شود.

برای زوال عقل علت های مختلفی عنوان شده است. این مسئله به‌طورکلی از تخریب نورون‌ها یا اختلال در سیستم‌های دیگر بدن که بر نورون‌ها تاثیر می‌گذارند ناشی می‌شود. بیماری‌های متعددی می‌توانند باعث زوال عقل شوند که از میان آن‌ها می‌توان به بیماری‌های مغزی اشاره کرد. شایع‌ترین علل زوال عقل، آلزایمر و زوال عقل عروقی هستند.

به گزارش بهداشت نیوز، «لین لو»، نویسنده این مطالعه از دانشگاه پکن، گفت: «مطالعات قبلی نشان داده است که فعالیت‌های تفریحی در اوقات فراغت با فواید سلامتی مختلفی مانند کاهش خطر سرطان، کاهش فیبریلاسیون دهلیزی و ایجاد آرامش روانی در فرد مرتبط است.»

لو افزود: «با این حال، شواهد متناقضی در مورد نقش فعالیت‌های اوقات فراغت در پیشگیری از زوال عقل وجود دارد. تحقیقات ما نشان داد که فعالیت‌های اوقات فراغت مانند ساختن کاردستی، ورزش یا کار داوطلبانه با کاهش خطر زوال عقل مرتبط است.»

برای مطالعه جدید، محققان ۳۸ مطالعه را بررسی کردند که شامل بیش از ۲ میلیون نفر بود که مبتلا به زوال عقل نبودند. از این تعداد، ۷۴,۷۰۰ نفر در طول سه سال پیگیری به زوال عقل مبتلا شدند.

محققان دریافتند افرادی که در فعالیت‌های اوقات فراغت شرکت می‌کنند، ۱۷ درصد کمتر از افرادی که این کار را انجام می‌دهند، در معرض خطر زوال عقل قرار دارند.

این مطالعه به بررسی فعالیت‌های ذهنی، فیزیکی و اجتماعی پرداخت.

فعالیت‌های ذهنی شامل مطالعه، نوشتن تفریحی، تماشای تلویزیون، گوش دادن به رادیو، نواختن آلات موسیقی، استفاده از کامپیوتر و ساختن کاردستی بود. افرادی که این فعالیت‌ها را انجام می‌دادند ۲۳ درصد کمتر در معرض خطر زوال عقل بودند.

محققان دریافتند فعالیت‌های بدنی از جمله پیاده‌روی، دویدن، شنا، دوچرخه‌سواری، استفاده از دستگاه‌های ورزشی، و یوگا با کاهش ۱۷ درصدی خطر زوال عقل مرتبط است.

شرکت در فعالیت‌های اجتماعی مانند برقراری ارتباط با دیگران، شرکت در کلاس‌ها، پیوستن به انجمن‌ها و گروه‌ها، کار داوطلبانه، گذراندن وقت با اقوام یا دوستان، یا حضور در اماکن مذهبی با ۷ درصد کاهش خطر ابتلاء به زوال عقل مرتبط بود.

لو در ادامه افزود: «این متاآنالیز نشان می‌دهد که فعال بودن فوایدی دارد و فعالیت‌های زیادی وجود دارد که به راحتی می‌توان آنها را در زندگی روزمره گنجاند که می‌توانند برای مغز مفید باشند. تحقیق ما نشان داد که فعالیت‌های اوقات فراغت ممکن است خطر ابتلاء به زوال عقل را کاهش دهد. مطالعات آینده باید شامل حجم نمونه بزرگ‌تر و زمان پیگیری طولانی‌تر باشد تا ارتباط بیشتری بین فعالیت‌های اوقات فراغت و زوال عقل آشکار شود.»

درمان زوال عقل از طریق داروها

 

برای درمان زوال عقل برخی داروها مورد استفاده قرار می گیرند که آنها مهارکننده‌های کولین‌استراز هستند. این داروها – از جمله دونپزیل (آریسپت)، ریواستیگمین (اگزلون) و گالانتامین (رازادین) برای بهبود موقت علائم زوال عقل موثر بوده و از طریق افزایش یک پیام‌آور شیمیایی دخیل در حافظه و قضاوت عمل می‌کنند.با این‌که این داروها در اصل برای درمان آلزایمر مصرف می‌شوند اما می‌توانند برای انواع دیگر زوال عقل، مانند زوال عقل عروقی، زوال عقل ناشی از بیماری پارکینسون و زوال عقل با اجسام لویی نیز تجویز شوند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.