تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹
کد خبر : 1457

بتامتازون چیست و چه کاربردی دارد؟ | هشدارها پیش از استفاده از بتامتازون

بتامتازون چیست و چه کاربردی دارد؟ | هشدارها پیش از استفاده از بتامتازون

‎بتامتازون چیست؟ چه تفاوتی بین قرص، قطره، آمپول و پماد بتامتازون وجود دارد؟ این سوالی است که برای اکثر مردمی که سروکارشان به استفاده کردن از این دارو افتاده است، پیش می آید. به گزارش سایت سلامت روز، بتامتازون جزو داروهای دارای کورتون یا اصطلاح علمی آن داروهای کورتیکواستروئیدی است. بتامتازون بنا بر تشخیص پزشک

‎بتامتازون چیست؟ چه تفاوتی بین قرص، قطره، آمپول و پماد بتامتازون وجود دارد؟ این سوالی است که برای اکثر مردمی که سروکارشان به استفاده کردن از این دارو افتاده است، پیش می آید.

به گزارش سایت سلامت روز، بتامتازون جزو داروهای دارای کورتون یا اصطلاح علمی آن داروهای کورتیکواستروئیدی است.
بتامتازون بنا بر تشخیص پزشک معالج به صورت خوراکی، تزریقی و موضعی قابل استفاده است و باعث فروکش کردن علائم التهابی و حساسیتی می شود.

بتامتازون برای چه بیماری هایی استفاده می شود؟

برای درمان برخی بیماری های خودایمنی مانند رماتیسم، آلرژی، آسم، لوپوس، هپاتیت ناشی از خود ایمنی و …بتامتازون به صورت خوراکی یا تزریقی تجویز می شود.

از بتامتازون به عنوان داروی کمکی در درمان برخی سرطان ها نیز استفاده می شود.

بنا به مطالعات صورت گرفته برخی بیمارانی که به اختلالات فوق کلیوی مبتلا هستند و بدنشان کورتون به مقدار کافی تولید نمی کند با تشخیص پزشک از بتامتازون به عنوان درمان جایگزین استفاده می کنند.

‎هشدارها پیش از استفاده از بتامتازون

هرچند استفاده از بتامتازون در بیماری های مختلف رایج است اما پیش از استفاده از این دارو باید برخی مسائل مربوط به بیمار رصد شد.
بیمارانی که فشار خون بالا دارند یا سابقه حمله و ناراحتی قلبی، اختلال در عملکرد کبد و کلیه دارند قبل از استفاده از بتامتازون باید با پزشک خود مشورت کنند.

استفاده طولانی مدت از بتامتازون هم باید زیر نظر پزشک باشد خصوصا افرادی که نزدیکان آنها سابقه ابتلا به دیابت یا آب سیاه (بیماری چشمی گلوکوم) را دارند حتما زیر نظر پزشک از این دارو استفاده کنند.

کم کاری تیروئید، پوکی استخوان، صرع، بیماری ضعف عضلانی میاستنی گراویس، زخم معده یا هرگونه بیماری گوارشی و اختلالات ذهنی جزو مواردی است که باید پیش از مصرف بتامتازون پزشک را در جریان قرار داد.

خانم های باردار یا شیرده یا حتی افرادی که قصد بارداری دارند باید زیر نظر پزشک خود از بتامتازون استفاده کنند. اگر سابقه ابتلا به بیماری سل دارید، قبلا آنژیوگرافی کرده اید، سابقه تشکیل لخته خون در عروق دارید، قصد واکسیناسیون دارید یا اخیرا واکنس تزریق کرده اید حتما پیش از استفاده از بتامتازون این مسائل را با پزشک خود مطرح کنید.

هشدار مهم در استفاده از بتامتازون این است که حتما پزشک معالج خود را در جریان داروهایی که استفاده می کنید قرار دهید تا با علم به این موضوع نسبت به تجویز یا عدم تجویز بتامتازون برای شما اقدام کند.

بیماری که نسبت به این دارو یا داروهایی چون دگزامتازون و پردنیزولون و …حساسیت دارند یا پس از استفاده از این دارو مبتلا به درد عضلانی می شوند باید این نکات مهم را به پزشک یادآور شوند.

بتامتازون عوارض جانبی دارد؟

استفاده از بتامتازون با عوارضی همراه است، ضعف و خستگی عضلانی، درد شکم، سوء هاضمه و حالت تهوع از جمله عوارض جانبی استفاده خوراکی از این دارو است. در این شرایط توصیه می شود که وعده غذایی سبک همراه دارو استفاده شود تا از شدت عوارض کاسته شود اما این امکان هم وجود دارد که بیمار دچار استفراغ حاوی خون شود که در این صورت حتما باید به پزشک مراجعه کند.

فراموش نکنید که استفاده از بتامتازون با برخی علائم در خلق و خوی شما همراه است. برخی بیماران در ابتدای استفاده از بتامتازون احساس گیجی، یا حساسیت روحی دارند. برخی نیز دچار اختلال در خواب، سردرد، افزایش وزن یا اختلالات قاعدگی می شوند. اگر با هرکدام از این علائم روبرو بودید به پزشک خود مراجعه کنید.

براساس تحقیقات انجام شده مصرف طولانی مدت بتامتازون با آسیب پذیری استخوان ها همراه است، چرا که داروهای استروئیدی بر روی توده های استخوانی اثرگذار هستند، به همین خاطر باید در استفاده طولانی مدت از این دارو احتیاط کرد.
اگر با علائم عفونتی چون تب و لرز، اسهال و ..نیز روبرو بودید پزشک خود را در جریان بگذارید چرا که استفاده از بتامتازون احتمال ابتلا به عفونت را افزایش می دهد.

چگونه از بتامتازون استفاده کنید؟

به بیماران توصیه می شود بدون تجویز پزشک از این دارو استفاده نکنند و در صورتی که استفاده از بتامتازون با تشخیص پزشک لازم شد نحوه استفاده آن هم با تشخیص پزشک باشد چرا که با توجه به نوع بیماری مقدار و نوبت های استفاده از بتامتازون متفاوت خواهد بود.

قرص بتامتازون را به صورت کامل همراه با یک وعده غذای اصلی یا میان وعده استفاده کنید. البته این قرص ها به راحتی در آب نیز قابل حل است.
‎قرص بتامتازون را سر وقت استفاده کنید اما اگر فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. هیچوقت بخاطر فراموش کردن نوبت استفاده از دارو، استفاده از دارو را دوبرابر نکنید.

قطع کردن داروی بتامتازون زیر نظر پزشک باشد زیرا قطع ناگهانی آن عوارضی نیز ایجاد می کند. معمولا پزشک دارو را به مرور کم خواهد کرد.
پیش از هرگونه واکسیناسیون به پزشک خود تاکید کنید که از بتامتازون استفاده می کنید، چرا که برخی واکسن ها را نباید در زمان استفاده از بتامتازون تزریق کرد.

قیمت آمپول بتامتازون چند است؟ آمپول بتامتازون چه کاربردی دارد؟

از آمپول بتامتازون برای تسکین درد و التهاب بسیار استفاده می شود. آمپول بتامتازول که سوسپانسیون بتامتازون نیزنامیده می شود در داخل و خارج از کشور تولید می شود و به همین خاطر بسته به اینکه شرکت تولید کننده آن کجا باید قیمت متفاوتی دارد.

از آمپول بتامتازون برای برخی مشکلات پوستی، نارسايی غده فوق كليوی، اختلالات خونی، اختلالات التهابی و آلرژي، ام اس، تحريك بلوغ ريوی جنين در زايمان های زودرس، درمان اختلالات تنفس، درمان آرتروز، بهبود اختلالات معده و …استفاده می شود.

هشدار جدی: استفاده طولانی مدت از آمپول بتامتازون خصوصا در مواردی با دوزهای بالا احتمال خطر عفونت را افزایش می دهد یا علائم مربوط به آن را مخفی کند به همین علت قبل از استفاده از آمپول بتامتازون باید به پزشک اطلاع دهید.

تحقیقات نشان داده که آمپول بتامتازول مقدار زیادی استروئید دارد به همین خاطر سیستم ایمنی بدن را سرکوب کرده و باعث مشکلات متعددی از جمله افزایش فشار خون، بالا رفتن احتمال پوکی استخوان و… می شود.

از همین روست که توصیه جدی می شود نیازی نیست در مواردی چون سرماخوردگی به سراغ این دارو بروید.

 

خانم های باردار از بتامتازون استفاده کنند؟

خانم هایی که باردار هستند یا قصد بارداری دارند باید زیر نظر پزشک از بتامتازون استفاده کنند. گاهی استفاده از این آمپول برای مادران باردار ضروری است مثلا مادرانی که در هفته های 29 تا 34 بارداری در معرض خطر زایمان زودرس هستند با تزریق آمپول بتامتازون خطر تولد پیش از موعد را کاهش می دهند.

برخی تحقیقات نیز نشان می دهد که استفاده از آمپول بتامتازون در اواخر دوران بارداری البته به صورت کوتاه مدت برای حفظ جنین ضروری است و احتمال ابتلای نوزاد نارس به سندروم زجر تنفسی را کاهش می دهد.

تاثیر آمپول بتامتازول در کاهش حساسیت های فصلی

اگر دچار حساسیت فصلی هستید، رایج ترین دارو برای مقابله با این حساسیت آمپول بتامتازول است. این دارو پاسخ های التهابی بدن را کاهش می دهد اما نکته مهم این است که از آمپول بتامتازون باید در حساسیت های فصلی شدید استفاده کرد نه اینکه تبدیل به یک عادت برای مقابله با حساسیت های فصلی شود.

فراموش نکنید که این دارو حاوی کورتون است و استفاده عادت وار از آن عوارضی چون پوکی استخوان را به دنبال دارد.

پماد بتامتازون را در چه مواردی استفاده کنیم؟

اگر دچار آفتاب سوختگی یا اگزما یا گزیدگی نیش حشرات شده اید یا بیماری آلرژیک و التهابی پوست دارید می توانید از پماد بتامتازون استفاده کنید.
در نظر داشته باشید که استفاده از پماد بتامتازون هم باید کنترل شده و با تجویز پزشک باشد و استفاده زیاد و طولانی مدت از آن عوارضی را به دنبال خواهد داشت.

پزشکان هشدار می دهند که این پماد باید بر روی پوست استفاده شود و استفاده از این پماد بر روی صورت یا کشاله ران یا زیر بغل اصلا توصیه نمی شود مگر اینکه پزشک چنین تشخیصی را بدهد.

برای استفاده از پماد بتامتازون حتما دست خود را با آب و صابون شسته و خشک کنید، ناحیه آسیب دیده هم تمیز باشد، مقداری پماد در ناحیه مذکور قرار داده و ماساژ دهید تا جذب بدن شود. استفاده از پانسمان توصیه نمی شود مگر اینکه پزشک تجویز کرده باشد.
حتما مراقب باشید که از این پماد در ناحیه نزدیک به چشم استفاده نشود چرا که در صورت ورود این دارو به چشم احتمال ابتلا به بیماری آب سیاه وجود دارد.

قیمت پماد بتامتازون چقدر است؟

پمان بتامتازون در داخل و خارج از کشور تولید می شود و بسته به اینکه شرکت تولید کننده این پماد چه شرکتی باشد قیمت آن نیز متفاوت می شود.

موارد استفاده از قطره بتامتازون

قطره بتامتازون برای درمان بیماری های آلرژیک و التهابی چشم و گوش کاربرد دارد. این قطره برای درمان بيماری هایی چون بیماری های قارچی چشم و گوش، التهابات حاد قرنيه ناشی از تبخال، سوراخ شدن پرده گوش، سل چشمی يا گوشی، بيماری های ويروسی و …استفاده می شود.

آمپول بتامتازون به درمان کرونا کمک می کند؟

همانطور که اشاره شد آمپول بتامتازون باعث کاهش درد و التهاب می شود و جزو داروهای کورتون دار است. لذا گاهی بنا بر تشخیص پزشک از این آمپول برای درمان علائم بیماری کرونا استفاده می شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.