تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر : 12681

تأثیر باورنکردنی استرس بر چاقی و افزایش وزن

تأثیر باورنکردنی استرس بر چاقی و افزایش وزن

محققان آمریکایی در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که اختلالات ساعت شبانه روزی بدن ناشی از استرس ممکن است بر افزایش وزن تأثیر بگذارد. به گزارش سلامت روز، با صنعتی شدن زندگی انسان‌ها، بسیاری از کار‌هایی که در زمان های گذشته انجام می‌دادیم ، بر دوش ماشین های ساخت دست انسان افتاده است.

محققان آمریکایی در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که اختلالات ساعت شبانه روزی بدن ناشی از استرس ممکن است بر افزایش وزن تأثیر بگذارد.

به گزارش سلامت روز، با صنعتی شدن زندگی انسان‌ها، بسیاری از کار‌هایی که در زمان های گذشته انجام می‌دادیم ، بر دوش ماشین های ساخت دست انسان افتاده است. این زندگی ماشینی با وجود اینکه زندگی انسان ها را راحت کرده و از انجام دادن بسیاری کارها معاف کرده است، ولی با این وجود مشکلات فراوانی برای سلامتی ما انسان ها داشته است. یکی از این مشکلات چاقی بوده که علاوه بر تاثیر منفی روی سلامتی، بر اعتماد به نفس نیز تاثیر به سزایی دارد. همین مشکلات باعث می‌شود که، مبتلایان به بیماری چاقی به دنبال راهی برای درمان آن باشند.

در موارد ساده ورزش، کنترل تغذیه و مشاوره می‌تواند راه حل مناسبی برای درمان چاقی باشد. اما در موارد پیچیده‌تر و سخت‌تر، جراحی لاغری تنها راهی است که برای بیمار باقی می‌ماند. برخی از پزشکان به بیمار برای درمان چاقی، عمل اسلیو معده را پیشنهاد می‌کنند.

با اینکه روش‌های درمانی مختلفی برای چاقی وجود دارد، اما بهترین راه درمان پیشگیری و جلوگیری از این بیماری است. یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر چاقی، استرس است.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، نتایج مطالعات اخیر نشان داد که استرس و سایر عوامل ممکن است این ساعت‌ها را از بین ببرند و منجر به افزایش وزن شوند.

محققان دانشکده ویل کورنل در نیویورک می‌گویند که اختلالات ساعت شبانه روزی بدن ناشی از استرس ممکن است بر افزایش وزن تأثیر بگذارد.

استرس و چاقی چه ارتباطی با هم دارند؟ [روش های مقابله با استرس و اضافه وزن]

نتایج مطالعه اول نشان داد در موش‌هایی که به‌طور مصنوعی سطح استرس افزایش داده شد و ترشح هورمون‌ها متوقف شد، رشد سلول‌های چربی افزایش یافت.

نتایج مطالعه دوم نشان داد که پیش سازهای سلول چربی تنها در عرض چند ساعت در شب متعهد می‌شوند که به سلول‌های چربی تبدیل شوند.

دکتر «مری تروئل»، محقق ارشد هر دو مطالعه، گفت: «زمانی که ما از ریتم شبانه روزی خارج می‌شویم، نیروهای زیادی علیه متابولیسم سالم کار می‌کنند.»

اگرچه همه موش‌ها از یک رژیم غذایی سالم استفاده کردند، اما موش‌های قرارگرفته در معرض استرس، بیش از ۹ درصد بیشتر از موش‌های کنترل اضافه وزن داشتند.

محققان بررسی کردند که آیا افزایش وزن ناشی از افزایش چربی است و متوجه شدند که چربی قهوه‌ای و سفید موش‌های تحت استرس بیش از دو برابر شده است. سطح انسولین آنها نیز افزایش یافت.

در کمال تعجب تیم، اختلالات متابولیک سطح گلوکز خون را پایین نگه داشت. علاوه بر این، اختلالات از تجمع چربی در خون یا کبد جلوگیری می‌کند.

هنگامی که محققان استرس مصنوعی را حذف کردند، این تغییرات بلافاصله معکوس شد.

به گفته محققان، این مطالعه نشان می‌دهد که استرس مزمن می‌تواند افزایش وزن را حتی با یک رژیم غذایی سالم و کم چرب افزایش دهد.

تیم تحقیق امیدوار است که یافته‌های آنها منجر به تولید داروهایی شود که می‌تواند با تنظیم مجدد ریتم شبانه روزی به افراد مبتلا به چاقی کمک کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.