تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶
کد خبر : 6448

جینسینگ را در دوران بارداری استفاده نکنید | مراقب جنین و مادر باشید

جینسینگ را در دوران بارداری استفاده نکنید | مراقب جنین و مادر باشید

جینسینگ قرن‌هاست که به‌طور گسترده، مصارف خوراکی و دارویی فراوانی دارد و عمدتا به دلیل فواید سلامتی‌اش شناخته شده است. به‌نظر می‌رسد این گیاه به تقویت سیستم ایمنی بدن، مبارزه با خستگی و کاهش استرس کمک می‌کند و درمجموع گیاهی نشاط‌آور و نیروزا تلقی می‌شود. به گزارش سلامت روز بi نقل از درمانکده، تحقیقات نشان

جینسینگ قرن‌هاست که به‌طور گسترده، مصارف خوراکی و دارویی فراوانی دارد و عمدتا به دلیل فواید سلامتی‌اش شناخته شده است. به‌نظر می‌رسد این گیاه به تقویت سیستم ایمنی بدن، مبارزه با خستگی و کاهش استرس کمک می‌کند و درمجموع گیاهی نشاط‌آور و نیروزا تلقی می‌شود.

به گزارش سلامت روز بi نقل از درمانکده، تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف جینسینگ در بارداری خطرناک است و زنان باردار برای حفظ سلامت خود و جنین باید از مصرف هرنوع مکمل یا افزودنی حاوی جینسینگ خودداری کنند. این مقاله نگاهی دقیق‌تر به عوارض، فواید، میزان دوز مجاز و هشدارهای مصرف جینسینگ در بارداری خواهد داشت.

تلاش برای باروری، دوران سختی است که بسیاری از زوج‌ها آن را تجربه می‌کنند و اغلب می‌تواند هردو طرف را وادار کند تا هرچیزی را که می‌شناسند، برای افزایش شانس باروری امتحان کنند. در تحقیقات زیادی، جینسینگ برای سودمندی در بهبود باروری موردبررسی قرار گرفته است. اگرچه اغلب مطالعات درمورد باروری مردان و تعداد اسپرم آنان انجام شده است، اما به‌طورکلی اثبات شده که جینسینگ قرمز کره‌ای، روند تولید اسپرم را بهبود می‌بخشد. تحقیقات درمورد فواید جینسینگ برای زنانی که در تلاش برای باردار‌شدن هستند، بیشتر است. مطالعات حیوانی بهبود کیفیت تخمک را پس از مصرف جینسینگ قرمز کره‌ای نشان داده است.

مطالعات حیوانی بهبود کیفیت تخمک را پس از مصرف جینسینگ قرمز کره‌ای نشان داده است.

فواید مصرف جینسینگ در بارداری

تقریبا می‌توان گفت مصرف جینسینگ در بارداری هیچ سودی ندارد. جینسینگ معمولاً به‌عنوان یک گیاه خطرناک در بارداری معرفی می‌شود. اگرچه شواهد علیه این گیاه قطعی نیست، اما برخی تحقیقات نشان می‌دهد جینسینگ می‌تواند برای سلامت مادر و جنین درحال رشد مضر باشد. به‌عبارت دیگر، مصرف آن در دوران بارداری ارزش ریسک‌کردن را ندارد.

عوارض مصرف جینسینگ

مطالعات حیوانی نشان می‌دهد مصرف جینسینگ می‌تواند باعث ایجاد ناهنجاری در جنین موش شود. در این مطالعه مشخص شد هرچه میزان مصرف جینسینگ بیشتر باشد، اختلال رشد جنین بیشتر خواهد بود و جنین‌هایی که درمعرض بالاترین دوز قرار می‌گیرند، طول بدن‌شان به‌طور قابل توجهی کوتاه‌تر بوده و سلول‌های عضلانی کمتری دارند. البته محققان می‌گویند برای تعیین این‌که آیا جینسینگ می‌تواند باعث مشکلات رشد جنین در انسان شود، به مطالعات بیشتری نیاز است.

اما درعین‌حال، آن‌ها از زنان باردار می‌خواهند که در استفاده از جینسینگ به‌ویژه در سه ماهه اول بارداری محتاط باشند. جینسینگ به‌طور گسترده در چین و به‌میزان کمتری در سایر کشورها برای تسکین استرس و خستگی استفاده می‌شود. همچنین اعتقاد بر این است که این گیاه، عملکرد ذهنی و فیزیکی را بهبود می‌بخشد و برخی افراد فکر می‌کنند که دارای خواص ضدسرطانی است. به‌همین دلایل، زنان باردار نیز ممکن است بخواهند جینسینگ مصرف کنند، زیرا فکر می‌کنند این گیاه برای بارداری مفید است. آن‌ها ممکن است از اثرات مضر ناشناخته آن آگاه نباشند.

در ابتدا همیشه توصیه می‌شود زنان باردار قبل‌از مصرف هرگونه مکمل گیاهی (و نه تنها جینسینگ) با پزشک خود مشورت کنند. سپس بهتر است بدانند جینسینگ در بدن تولید گرما می‌کند که نه برای مادر باردار مفید است و نه برای جنین. همچنین، Rb 1 یک ماده شیمیایی فعال در جینسینگ است که موجب رشد جنین‌های ناقص‌الخلقه می‌شود. این گیاه دارای خواص ضدانعقادی است که باعث عدم ایمنی مادر هنگام خونریزی زایمان می‌شود.

یک عارضه جانبی رایج در زنانی که در دوران بارداری چای جینسینگ مصرف می‌کنند، اسهال است. اسهال منجربه کم‌آبی بدن می‌شود که می‌تواند بر جنین تأثیر منفی فوری بگذارد. زنان باردار باید توجه کنند اگر بعد از مصرف چای جینسینگ، دچار اسهال شدند، فوراً به پزشک مراجعه کرده و مقدار زیادی نیز آب بنوشند تا بدنشان هیدراته بماند.

زنان بارداری که چای جینسینگ مصرف می‌کنند، اغلب از خشکی دهان نیز شکایت دارند. این موضوع، به دلیل عملکرد ضعیف غدد بزاقی به علت وجود آنزیم‌های خاص جینسینگ رخ می دهد. به‌ویژه این‌که زنان باردار معمولا به دلیل عوامل متعددی مانند اضطراب، استرس و سایر داروها دچار خشکی دهان بارداری هستند و مصرف جینسینگ، این امر را تشدید کرده و بر این معضل می‌افزاید. جینسینگ همچنین به‌عنوان عامل سردرد و درد عضلانی در صورت و گردن زنان باردار شناخته شده است. این موضوع می‌تواند به رنج ناشی از تهوع صبحگاهی یا نوسانات خلقی آن دسته از زنان باردار که درگیر این مشکل هستند، بیفزاید.

جینسینگ می‌تواند برای سلامت مادر و جنین درحال رشد مضر باشد.

زنانی که آگاهانه یا ناآگاهانه جینسینگ در بارداری مصرف می‌کنند، سردرد، اسهال، خونریزی واژینال و عدم تعادل هورمونی بیشتری را گزارش کرده‌اند. عدم تعادل هورمون‌ها در دوران بارداری می‌تواند منجربه دیابت بارداری، پره اکلامپسی، وزن زیاد یا کم هنگام تولد و حتی سقط جنین شود. جینسینگ با الگوی خواب زنان باردار نیز تداخل دارد. معمولا پزشکان به مادران باردار توصیه می‌کنند که برای رشد بهتر جنین، استراحت مناسبی داشته باشند، اما جینسینگ به علت خواص نشاط‌آور و نیروزای خود، اجازه نمی‌دهد این اتفاق بیفتد.

مادرانی هستند که بعد از مصرف جینسینگ به هرشکلی، تغییرات خلقی و اختلال خواب عمده را گزارش کرده‌اند. آن‌ها همیشه بعد از مصرف این گیاه، دچار بی‎‌خوابی شده و احساس خستگی شدید می‌کنند. درکنار تمام این موارد، زنان باردار پس از مصرف جینسینگ، سطح قند خون پایین‌تری را تجربه کرده‌اند که به همین دلیل همیشه احساس سرگیجه و حالت تهوع دارند.

این موضوع بسیار خطرناک است، زیرا می‌تواند خطر ابتلابه دیابت را افزایش دهد. برخی‌از زنان نیز با مصرف جینسینگ دچار خشکی دهان می‌شوند، چراکه جینسینگ آنزیم‌های خاصی را در بدن آن‌ها آزاد می‌کند که بر عملکرد غدد بزاقی تأثیر می‌گذارد. درمجموع و به‌طورخلاصه، مصرف جینسینگ در بارداری، عوارض جانبی زیر را ایجاد می‌کند:

اسهال
مشکلات خواب
خشکی دهان
سردرد
تهوع
اسهال
خارش
خونریزی واژینال
عدم تعادل هورمونی
تغییرات فشارخون
افت قندخون
ضربان قلب سریع
واکنش‌های آلرژیک
پرخاشگری

جینسینگ همچنین دارای پتانسیل تداخل با داروهای دیگر مانند داروهای مورداستفاده برای دیابت است.

آیا مصرف جینسینگ در بارداری بی‌خطر است؟

براساس شواهد علمی قوی از یک مطالعه کوهورت، جینسینگ Panax با عوارض جانبی در هنگام استفاده در دوران بارداری همراه نبوده است. شواهد آزمایشگاهی از تراتوژنیسیته با قرار‌گرفتن درمعرض جینسنوزیدها (برخی‌از ترکیبات جینسینگ) وجود دارد. بااین‌حال، این شواهد از جنین حیوانات مشتق شده و اساس آن، قرار‌گرفتن درمعرض جینسنوزیدهای جدا شده در سطوح بسیار بالاتر از مصرف طبیعی انسان است.

علی‌رغم این مورد استثنا، جینسینگ آسیایی و آمریکایی می‌توانند به‌عنوان رقیق‌کننده خون عمل کند. جینسینگ همچنین ممکن است اثرات هورمونی داشته باشد، زیرا یک داروی گیاهی رایج برای علائم یائسگی است. با درنظرگرفتن این دو اثر، احتمالاً جای تعجب نیست اگر بگوییم این دو نوع جینسینگ مدت‌هاست باعث خونریزی واژن می‌شوند. این نوع خونریزی، اگرچه دقیقاً مشابه سقط جنین نیست، اما تجربه خونریزی واژینال در دوران بارداری بسیار خطرناک است و دلیلی قوی برای اجتناب از جینسینگ در بارداری به‌شمارمی‌رود.

توی بارداریت
خبری از اضافه
وزن نیســتهمین الان ثبت نام کن

هشدار‌های مربوط به مصرف جینسینگ در بارداری

نخستین هشدار درمورد مصرف جینسینگ در بارداری این است که جینسینگ می‌تواند برای سلامت مادر و جنین درحال رشد مضر باشد. علاوه‌براین، همیشه توصیه می‌شود زنان باردار قبل‌از مصرف هرگونه مکمل گیاهی با پزشک خود مشورت کنند، چراکه بیشتر این محصولات هنوز مورد آزمایش و بررسی دقیق علمی قرار نگرفته‌اند. بنابراین مشخص نیست آیا به لحاظ سلامتی ایمن هستند یا خیر. ازاین‌رو، بهتر است از مصرف داروهای گیاهی یا هر داروی غیرضروری دیگر در دوران بارداری خودداری شود.

باید همیشه توجه داشت این تصور غلط رایج که «طبیعی» به معنای «ایمن» است – به‌ویژه در دوران بارداری واقعا خطرناک است. به‌عنوان مثال، الکل هم یک محصول طبیعی است، اما می‌دانیم در‌صورت مصرف زیاد در دوران بارداری می‌تواند باعث نقص مادرزادی شود. به‌طور مشابه، تنباکو، کوکائین و هروئین همگی محصولات طبیعی هستند که باید در دوران بارداری از مصرف آن‌ها پرهیز نمود.

به‌همین دلیل، مطالعه دقیق برچسب مکمل‌ها، دمنوش‌ها، عرقیجات گیاهی و چای‌ها نیز مهم است. زنان باردار باید مطمئن شوند جینسینگ به‌طور سهوی در چای (به‌ویژه چای‌های خاص مانند ماسالا) گنجانده نشده باشد. به‌نظر می‌رسد برخی ترکیبات چای سبز و برخی‌از قهوه‌های تقویت‌شده «آداپتوژنیک» و «فوق‌غذایی» جدید نیز حاوی این گیاه هستند که باید جدّا از نوشیدن آن‌ها خودداری شود.

البته تحقیقات در مورد اثرات جینسینگ در بارداری محدود است، چراکه نگرانی‌های ایمنی و اخلاقی، اجازه انجام مطالعات مشابه مطالعه روی موش‌ها (که در بالاتر از آن نام بردیم) را نمی‌دهد. چون چنین مطالعاتی سلامت مادر و جنین را به‌شدت به خطر می‌اندازد و به‌ لحاظ قانونی و اخلاقی مجاز نیست. به‌همین دلیل، انجام یک مطالعه کنترل‌شده مناسب روی انسان‌ها دشوار و شاید غیرممکن باشد. دانشمندان نیز اغلب برای آزمایش ایمنی داروها و مکمل‌های گیاهی به مطالعات روی حیواناتی مانند موش‌ها و خوکچه‌های هندی که ژنومی مشابه انسان دارند، تکیه می‌کنند. اما متاسفانه مطالعات روی جوندگان همیشه نمی‌تواند مستقیماً به انسان تعمیم داده شود، اما می‌تواند به پزشکان درمورد مشکلات احتمالی هشدار دهد.

میزان مصرف جینسینگ در بارداری

جینسینگ چینی، کره‌ای و آمریکایی، هر سه می‌توانند منجربه خونریزی ناخواسته واژینال شوند. ازاین‌رو استفاده از آن‌ها به هر مقدار در دوران بارداری، غیرایمن تلقی می‌شود. اگرچه جینسینگ سیبری متعلق به یک خانواده گیاهی متفاوت است، اما استفاده از آن هم در دوران بارداری خالی از خطر نیست. برای بسیاری از گیاهان، دوز مصرف است که به تعیین ایمنی کمک می‌کند، اما این موضوع به جینسینگ نمی‌تواند تعمیم داده شود. ازسوی‌دیگر، ایمنی جینسینگ سیبری نیز کاملا تایید نشده است، بنابراین بهتر است در دوران بارداری از مصرف آن اجتناب شود. درمجموع، از آن‌جایی که گیاه جینسینگ در بارداری ناامن تلقی می‌شود، اصلا مهم نیست میزان مصرف آن چقدر کم باشد. چون باید به‌طور کامل از مصرف این گیاه در این دوران اجتناب شود.

بارداری زمانی یک دوره سالم و پرطراوت است که مادر خوب غذا بخورد، شاد باشد و استرس نداشته باشد. درعین‌حال، مادران باردار باید مراقب چیزهایی که مصرف می‌کنند هم باشند و هرچیزی را صرف عنوان این‌که طبیعی یا گیاهی است، نخورند. چون گیاهی‌بودن یا طبیعی‌بودن، به‌هیچ عنوان دلیل بر ایمن‌بودن و سالم‌بودن نیست.

مهم است مادران، مزایا و معایب هرچیزی را قبل‌از مصرف بسنجند، زیرا هم بر بدن خودشان و هم بر جنین تأثیر می گذارد. جینسینگ یکی از این مواد غذایی است که در سراسر جهان مصرف می‌شود. اثرات شناخته شده این گیاه عمدتا فواید سلامتی، کاهش استرس، تقویت ایمنی و مبارزه با خستگی است، اما بااین‌حال، مصرف جینسینگ در بارداری بدون مشورت با پزشک خطرناک است. تقریبا تمام متخصصان تاکید بر پرهیز از حتی دوزهای ناچیز جینسینگ به‌کاررفته در دمنوش‌ها یا چای‌ها مانند چای ماسالا دارند. از عوارض مصرف این گیاه می‌توان به احتمال سقط جنین یا زایمان زودرس، گرم‌شدن بدن، خونریزی واژینال، سردرد، سرگیجه، تهوع، اختلالات خواب، اختلالات هورمونی و اسهال اشاره نمود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.