تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ تیر ۱۴۰۱ - ۵:۲۹
کد خبر : 2144

خار پاشنه و راه های درمان آن | خار پاشنه را جراحی کنیم یا …

خار پاشنه و راه های درمان آن | خار پاشنه را جراحی کنیم یا …

خار پاشنه یک زائده استخوانی است که بروز آن در کف پا راه رفتن را برای شما سخت و دردناک می کند به همین علت باید سریعا زیر نظر پزشک اقدام به درمان آن کنید. بهترین راهکار برای جلوگیری از ابتلا به خار پاشنه استفاده از کفش مناسب و حرکات کششی است. به گزارش سلامت

خار پاشنه یک زائده استخوانی است که بروز آن در کف پا راه رفتن را برای شما سخت و دردناک می کند به همین علت باید سریعا زیر نظر پزشک اقدام به درمان آن کنید. بهترین راهکار برای جلوگیری از ابتلا به خار پاشنه استفاده از کفش مناسب و حرکات کششی است.

به گزارش سلامت روز، پای خود را که بر زمین می گذارید، ناگهان درد شدیدی را در کف و پاشنه پای خود حس می کنید، علت این درد چیست؟ چه اتفاقی برای پای شما افتاده است؟ پاسخ ساده است؛ پای شما مبتلا به خار پاشنه شده است و باید درمان شوید.

خار پاشنه چیست؟

رشد یک زائده استخوانی در پاشنه پا باعث مبتلا شدن شما به خار پاشنه می شود. این زائده استخوانی در جایی که استخوان پاشنه پا به رباط فاشیای کف پا متصل است ایجاد می شود.

در واقع خار پاشنه یک عارضه ای است که مربوط به التهاب لیگامان‌های کف پا(فاشیا) است. این رباط‌ ها از ابتدا تا انتهای کف پا کشیده‌ شده‌اند. آنها استخوان پاشنه پا را به انگشتان متصل می‌کنند. قوس کف پا نیز مربوط به این لیگامان‌های بلند و نازک است.

خار پاشنه به چه علت ایجاد می شود؟

بنا به گفته متخصصان خار پاشنه به دلیل رسوب کلیسیم ایجاد می شود و درد آن به حدی می رسد که راه رفتن را برای شما سخت و دردناک می کند. سوزش، سفتی و درد در پاشنه پا از جمله علائم ابتلا به خار پاشنه است.

عوامل متعددی مانند اضافه وزن، کفش نامناسب، کفش های کهنه، پوشیدن زیاد دمپایی، کبودی پاشنه پا، قوس زیاد کف پا، وارد شدن ضربه به کف پا،  آرتروز، راه رفتن بر سطوح ناهموار و …در بروز خار پاشنه نقش دارند. این زائده استخوانی به مرور زمان ایجاد می‌شود و اکثر مردم نسبت به آن بی‌اطلاع هستند، تا زمانی که احساس درد کنند.

نکته جالب اینجاست که این زائده به خودی خود درد ندارد. زمانی که تیزی آن وارد بافت نرم کف پا می‌شود، احساس درد می‌کنید. این زائده لزوما با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شود. طول آن نیز می‌تواند تا ۲ سانتیمتر باشد. بیشتر بیماران از شدت درد در ناحیه داخلی پا یا پاشنه شکایت می‌کنند. برای درمان خار پاشنه پا از درمان‌های جراحی و غیر جراحی استفاده می‌شود.

خار پاشنه درمان می شود؟

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

احساس درد در ناحیه پاشنه پا، مهمترین علامت این بیماری است. بیشتر بیماران با بروز این درد، به متخصص ارتوپد مراجعه می کنند.

اگر بعد از رانندگی یا کمی نشستن، شروع به راه رفتن می‌کنید و در ناحیه پاشنه و کف پا درد دارید، احتمال اینکه به این عارضه مبتلا شده باشید، وجود دارد. با مراجعه به پزشک می‌توانید درمان را شروع کنید. گاهی اوقات نیز ممکن است هنگام راه رفتن این درد را حس کنید.

در صورتی که چنین علائمی در شما نمایان است بهترین کار مراجعه به دکتر ارتوپد است یا اینکه از طریق مشاوره آنلاین با دکتر ارتوپد روند ویزیت خود را انجام دهید.

خار پاشنه و روش های درمان

استراحت و تغییر سبک زندگی دو راهکار مناسب برای درمان خار پاشنه است. افرادی که مبتلا به خار پاشنه هستند باید استراحت کرده و از فعالیت های زیاد پرهیز کنند. می توانید از کمپرس آب سرد هم استفاده کنید  زیرا شدت جریان خون در ناحیه ملتهب را کاهش می دهد. برای این منظور می‌توانید سه تا چهار بار در روز، به مدت ۱۵ دقیقه از آن استفاده کنید.

گاهی اوقات شدت درد خار پاشنه به حدی است که پزشک تزریق داروهای ضد التهابی مانند کورتیکواستروئیدها را تجویز می‌کند. این داروها درد را در سراسر قوس و پاشنه پا تسکین می‌دهند.

خار پاشنه و تمرینات فیزیوتراپی و کششی

تمرینات فیزیوتراپی و کششی نیز می‌توانند در درمان خار پاشنه پا موثر باشند. برای نتیجه گرفتن از آنها، لازم است حرکات را به درستی و در بازه‌های زمانی معین انجام دهید. این تمرینات می‌توانند کشش عضلات پاشنه و فاشیای کف پا باشند. با پزشک متخصص در این زمینه مشورت داشته باشید.

خار پاشنه و استفاده از کفی‌ های مناسب کفش

یکی از راه های جلوگیری از ابتلا به خار پاشنه استفاده از کفی‌های مناسب است که باعث می شود تا فشار به طور یکسان در کف پا پخش شود. این کفی‌ها را می‌توانید در طی روز استفاده کنید. آنها در درمان خار پاشنه پا و کاهش درد آن موثر هستند.

درمان خار پاشنه پا با استفاده از شاک ویو تراپی Extracorporeal shock wave therapy

در این روش از امواج صوتی در ناحیه پاشنه پا استفاده می‌شود. این امواج می‌توانند بافت‌ها را تحریک کرده و منجر به بهبودی شوند.

جراحی خار پاشنه

۹۰ درصد بیماران بدون نیاز به عمل جراحی در طی ۱۰ ماه بهبود می‌یابند. اگر روش‌های معمول برای درمان خارپاشنه مفید نباشند،‌ پزشک از جراحی برای درمان استفاده خواهد کرد. تنها افراد کمی به این نوع درمان نیاز پیدا خواهند کرد.

بهبودی کامل بعد از جراحی خار پاشنه به زمان نیاز دارد. در دوره نقاهت به نکات زیر توجه داشته باشید تا پاها بتوانید دوباره وزن بدن را تحمل کنند:

استراحت دادن به پا

استفاده از یخ

بکار بردن تجهیزات حمایتی

با جراحی خار پاشنه پا زائده استخوانی خارج می‌شود

روش های تشخیص خار پاشنه

معاینه فیزیکی و بررسی علائم

متخصص با بررسی محل و شدت درد، می‌تواند بیماری را تشخیص دهد. آزمایشات فیزیکی می‌توانند شامل ایستادن روی یک پا یا پیاده‌روی کوتاه در همان محل مطب باشد. با این حال برای رد سایر احتمالات، آزمایشات تصویربرداری تجویز خواهد شد.

خار پاشنه چیست؟

روش های پیشگیری از خار پاشنه

پوشیدن کفش مناسب با کفی طبی و تمرین‌های کششی پا، بهترین راه برای پیشگیری از خار پاشنه است. کفش‌های بدون قوس و تخت و یا با پاشنۀ بسیار بلند ریسک بروز این عارضه را افزایش می‌دهند. همچنین اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که اضافه وزن دارند، باید فکری به حال آن کنید.

عوارض خار پاشنه چیست؟

می‌توان گفت اختلال در راه رفتن مهمترین عارضه این بیماری است. درد ناشی از آن سبب می‌شود تا هنگام راه رفتن وضعیت مناسبی نداشته باشید. این امر به نوبه خود به ستون مهره‌ها فشار وارد می‌کند و می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات بعدی باشد.

خار پاشنه و استرس وارد شده به پا

خار پاشنه بیشتر به دلیل استرس‌هایی که به پا وارد می‌شود، بروز می‌کند. با رفع این استرس ریسک ابتلا به این بیماری نیز کم خواهد شد. برای این منظور بهتر است مراقب کفش‌هایی که می‌پوشید، باشید و در انتهای روز حتما به پاهای خود رسیدگی کنید.

منبع: Medical News Today

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.