تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۸:۵۹
کد خبر : 1605

خون دماغ شدن خطرناک است؟ | علائم و روش درمان

خون دماغ شدن خطرناک است؟ | علائم و روش درمان

خون دماغ شدن چیست؟ آیا خطرناک است و با چه روش هایی قابل درمان است؟ در این مطلب به سوالات مهم درباره خون دماغ شدن (خونریزی بینی) پاسخ داده ایم. به گزارش سلامت روز، خون دماغ شدن با نزدیک شدن به روزهای گرم به کرات برای افراد مختلف رخ می دهد. اما علت خون دماغ

خون دماغ شدن چیست؟ آیا خطرناک است و با چه روش هایی قابل درمان است؟ در این مطلب به سوالات مهم درباره خون دماغ شدن (خونریزی بینی) پاسخ داده ایم.

به گزارش سلامت روز، خون دماغ شدن با نزدیک شدن به روزهای گرم به کرات برای افراد مختلف رخ می دهد. اما علت خون دماغ شدن چیست و چه راهکاری برای درمان آن وجود دارد؟ آیا خون دماغ شدن خطرناک است؟

خون دماغ می شویم زیرا …

بینی دارای رگ های خونی زیادی است که باعث گرم و مرطوب کردن هوایی که شما تنفس می کنید می شود. این عروق به آسانی آسیب می بینند زیرا در نزدیکی سطح قرار دارند. این آسیب دیدن موجب خونریزی از بینی می شود.

فراموش نکنید که گاهی اوقات خونریزی از بینی بسیار جدی تر است و به عروق بزرگ پشت بینی مربوط می شود. این آسیب بیشتر در افراد مسن یا خردسالان رخ می هد و معمولا هرچقدر سن بیمار بیشتر باشد احتمال خونریزی بیشتر می شود.

خون دماغ شدن به معنی از دست دادن خون از بافتی است که در بینی قرار دارد. این مشکل می تواند هر دو سوراخ بینی را تحت تاثیر قرار دهد اما بیشتر اوقات فقط در یک سوراخ بینی رخ می دهد و معمولاً خونریزی از بینی جدی نیست.

علت خون دماغ شدن

علت خون دماغ شدن چیست؟ بنا به تحقیقات صورت گرفته علت اصلی خونریزی خشکی در فصل زمستان بخاطر گرمای داخلی است و البته دست بردن در داخل بینی هم می تواند علت خونریزی باشد.

دست بردن داخل بینی بیشتر زمانی اتفاق می افتد که مخاط بینی خشک و پوسته پوسته می شود. سرماخوردگی،آلرژی یا استفاده از داروهای غیرقانونی مانند کوکائین هم از علل خونریزی بینی هستند.

افرادی که مسن هستند هم همانطور که اشاره شد در معرض خون دماغ شدن قرار دارند، این خونریزی به علت سخت شدن رگ ها (تصلب شرایین) رخ می دهد، عفونت، فشار خون بالا یا اختلالات انعقادی خون هم ممکن است باعث خون دماغ شدن افراد مسن شود.

در ارتفاعات بالا که هوا رقیق تر شده و کمبود اکسیژن وجود دارد ممکن است سبب خون ریزی بینی شود. سرماخوردگی و سینوزیت ، به ویژه دوره هایی که باعث عطسه و سرفه می شوند، محرک های شیمیایی مثل مواد شیمیایی وسایل نظافت، انحراف سپتوم یا شکل غیر طبیعی دیواره ای که دو طرف بینی را از هم جدا می کند، استفاده مکرر از اسپری بینی و داروها برای درمان خارش، آبریزش و گرفتگی بینی، مصرف الکل، جراحی صورت و بینی، – اختلالات خونریزی، مانند هموفیلی یا بیماری فون ویلبراند یا لوسمی، پولیپ بینی، ترومبوسیتوپنی ایمنی و سرطان خون

علت نادر خون دماغ شدن

اختلالی به نام تلانژکتازی هموراژیک ارثی (HHT) یکی از علل نادر خونریزی های مکرر بینی است.

خون دماغ شدن نشانه چه بیماری هایی است؟

خونریزی های مکرر بینی ممکن است حکایت از این داشته باشد که مشکل جدی تری وجود دارد. بنا به گفته پزشکان، خون دماغ شدن و کبودی می تواند از علائم ابتدایی سرطان خون باشد. خون دماغ شدن گاهی نشانه لخته شدن خون، اختلال عروق خونی یا تومور بینی (سرطانی یا غیرسرطانی) است.

خون دماغ شدن دو نوع است؛

در نوع اول که خون دماغ قدامی نامیده می شود خونریزی از جلوی بینی در قسمت پایین دیواره که با نام سپتوم شناخته می شود، شروع می شود و دو طرف بینی را جدا می کند. رگ های خونی کوچک در این ناحیه جلوی بینی بسیار ظریف و شکننده هستند و به راحتی پاره شده و خونریزی می کنند.

این نوع خون دماغ رایج ترین نوع خونریزی بینی است که معمولاً جدی نیست و در کودکان بیشتر شایع است و معمولاً قابل درمان در خانه می باشد.
در نوع دوم که خون دماغ خلفی نامیده می شود، خونریزی در قسمت های داخلی بینی ایجاد می شود و ناشی از خونریزی در رگ های خونی بزرگتر در قسمت پشت بینی و نزدیک به گلو است. در این نوع خون دماغ ممکن است خونریزی شدیدی ایجاد شود که در پشت گلو جریان می یابد.
این نوع خونریزی بلافاصله نیاز به مراقب پزشکی دارد و در بین بزرگسالان رایج تر است.

چه کسانی خون دماغ می شوند؟

اکثر ما تجربه خون دماغ شدن را داریم و هرکسی ممکن است دچار خونریزی بینی شود. بنا به گفته پزشکان برخی افراد بیشتر در معرض خون دماغ شدن هستند؛

چه کسانی دچار خونریزی بینی می شوند؟

هر کسی ممکن است دچار خونریزی بینی شود و اکثر افراد حداقل یک مورد را در طول زندگی خود خواهند داشت. با این حال، افرادی هستند که بیشتر در معرض خونریزی بینی هستند که عبارتند از: کودکان بین 2 تا 10 سال، بزرگسالان بین 45 تا 65 سال و زنان باردار.

راهکارهای جلوگیری از خون دماغ شدن

خون دماغ شدن را می توان با راهکارهایی کمتر یا متوقف کرد. زمان گرم و خشک شدن هوای داخل ساختمان در شب ها از دستگاه بخور در اتاق خواب خود استفاده کنید. در زمان عطسه کردن دهان خود را باز کنید. از سوی دیگر سیگار کشیدن باعث خشک شدن مخاط می شود به همین علت بر ترک سیگار تاکید می شود.

در مورد کودکان نیز حتما ناخن های کودک را کوتاه نگاه دارید که با دست بردن در بینی به خود آسیب نزند.

خون دماغ (خونریزی بینی) درمان دارد؟

هر زمان خون دماغ شدید حتما آرامش خود را حفظ کنید، اکثر خونریزی های بینی را می توان در خانه درمان کرد. ، آرام بمانید. عصبی‌شدن ممکن است باعث شود که خونریزی بیشتر شود. لذا سعی کنید آرام باشید.

برای درمان خون دماغ باید کمی به جلو خم شوید و سر خود را بالای قلب نگه دارید. این کار خونریزی را کند می کند. به جلو خم شوید تا خون به جای پشت حلق از بینی خارج شود.

مراقب باشید که به عقب متمایل نشوید زیرا ممکن است خون را ببلعید و باعث تحریک معده شوید. با کمک دو انگشت شست و اشاره قسمت نرم بینی خود را فشار دهید. این ناحیه بین انتهای بینی و برجستگی سفت و استخوانی که پل بینی را تشکیل می دهد، قرار دارد. حداقل ۵ دقیقه این ناحیه را نگه داشته و رها نکنید.

اگر هنوز خونریزی ادامه داشت دوباره آن را برای ۵ تا ۱۰ دقیقه دیگر نگه دارید.

هنگامی که خونریزی متوقف شد چند ساعت منتظر بمانید و از انجام هر کاری که ممکن است باعث شروع دوباره خونریزی شود مانند خم شدن یا دمیدن در بینی خودداری کنید. اما اگر این راهکارها به درمان خون دماغ کمک نکرد و با علائمی دیگر روبرو بودید حتما به پزشک مراجعه کنید،
اگر خونریزی بیش از ۲۰ دقیقه ادامه پیدا کرد یا خونریزی ناشی از آسیب مانند زمین خوردن یا برخورد چیزی با صورت باشد حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا در برخی موارد این مشکل ممکن است نشانه خونریزی داخلی باشد.

چنانچه مقدار خون، تنفس را سخت کند، کودک زیر دو سال دچار خون دماغ شود، داروی رقیق کننده خون مصرف می کنید یا هر هفته خون دماغ می شوید قطعا باید به پزشک مراجعه کنید.

خون دماغ شدن در خواب

چرا در خواب خون دماغ می شویم؟ فرقی بین علت خون دماغ شدن در روز و در خواب نیست. این اتفاق به خاطر خشکی هوا، سرماخوردگی، آلرژی و …رخ می دهد. گاهی نیز به خاطر خوابیدن به پهلو دچار خونریزی بینی می شوید.

درمان خون دماغ به روش سنتی

برخی گیاهان می توانند به کنترل فشار خود و جلوگیری از خونریزی بینی کمک کنند. یکی از گیاهان مفید ریحان است که سرشار از اوژنول است. اوژنول مسدودکننده طبیعی کانال کلسیم است و فشارخون را پایین می‌آورد.

جعفری نیز برای کنترل فشارخون مفید است. این گیاه حاوی ویتامین C و کاروتنوئید رژیمی است که فشارخون را کاهش می‌دهد. کرفس سرشار از فیبر، آهن، منیزیم، منگنز و کلسیم است و باعث کاهش فشارخون می‌شود.

فشارخون بالا به رگ‌های بدن فشار وارد می‌کند و ممکن است باعث خونریزی شود. مصرف گیاهان ریحان، جعفری و کرفس می‌تواند به این شرایط کمک کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.