تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۷:۰۳
کد خبر : 12387

تأثیر شیرین کننده های مصنوعی بر دیابت

تأثیر شیرین کننده های مصنوعی بر دیابت

محققان در تحقیقات جدید خود به این نتیجه رسیده اند که حتی شیرین کننده های مصنوعی نیز در بروز قند خون و دیابت نقش به سزایی دارند. به گزارش سلامت روز، دیابت یک بیماری‌ بسیار شایع است که تقریباً در تمام دنیا شیوع بالایی دارد و به‌خصوص در کشورهای توسعه‌یافته یا درحال‌توسعه بیشتر گزارش می‌شود. 

محققان در تحقیقات جدید خود به این نتیجه رسیده اند که حتی شیرین کننده های مصنوعی نیز در بروز قند خون و دیابت نقش به سزایی دارند.

به گزارش سلامت روز، دیابت یک بیماری‌ بسیار شایع است که تقریباً در تمام دنیا شیوع بالایی دارد و به‌خصوص در کشورهای توسعه‌یافته یا درحال‌توسعه بیشتر گزارش می‌شود.  این بیماری به دلایل گوناگونی بروز می‌کند و صرفاً به دلیل مصرف غذاها و خوراکی‌های قندی به وجود نمی‌آید.

دیابت بیماری ارثی است؟

برخی به دلیل وراثتی مستعد ابتلا به دیابت هستند. برخی به دلیل رژیم غذایی ناسالم شامل غذاهای خیلی شیرین و چرب دچار این بیماری می‌شوند و شماری نیز اصلاً در این دو حالت نیستند. اگر بخواهیم دیابت را با عبارتی ساده تعریف کنیم باید بگوییم که دیابت اختلال یا بیماری مزمن محسوب می‌شود. افرادی که مبتلا به این بیماری هستند، بدنشان دچار اختلال عدم مصرف گلوکز است. گلوکز ماده‌ای است که از مصرف غذاها دریافت می‌کنیم و سلول‌های بدن با استفاده از آن انرژی کافی برای زنده ماندن و فعالیت را پیدا می‌کنند.

دیابت در چه کسانی بروز می کند؟

دیابت در افرادی بروز می‌کند که بدنشان توانایی جذب و ذخیره گلوکز را ندارد. گلوکز دریافتی از طریق تغذیه یک نوع از قندها به‌شمار می‌رود که داخل خون تجمع می‌کند و از این روی سبب افزایش قند خون می‌شودبه گزارش بهداشت نیوز، مصرف مواد قندی یکی از عوامل اصلی در بالا رفتن قند خون به شمار می رود اما بسیاری از محققان باور داشتند که مصرف شیرین کننده های مصنوعی که در برخی نوشیدنی ها استفاده می شوند، ضرری برای مبتلایان به دیابت و افراد در معرض خطر ابتلا به این بیماری ندارد و با خیال راحت می توانند آنها را جایگزین قند معمولی کنند.

دلیل اصلی دیابت چیست؟

اما دانشمندان به تازگی هشدار داده اند : برخی شیرین کننده های مصنوعی میکروب های بدن را به گونه ای تغییر می دهند که قادرند میزان قند خون را دچار تغییر و تحول کنند. جایگزین های مواد قندی که شامل ساخارین و آسپارتام هستند، پای ثابت محصولاتی چون نوشیدنی های گازدار، انواع دسر، غذاهی آماده و کیک ها بوده و همچنین در آدامس و خمیردندان هم وجود دارند.

تولیدکنندگان این قبیل محصولات تاکنون انکار می کردند که این جایگزین های موادقندی می توانند اثرات سوئی را برای بدن به همراه داشته باشد و تأثیری روی میزان قند خون ندارند.

محققان دریافتند که ترکیبات و عملکرد میکروب ها و مولکول های معده که خون محیطی را داخل معده ترشح می کنند، با مصرف شیرین کننده هابه طور قابل توجهی دستخوش تغییر می شوند.

رابطه بین دیابت و شیرین کننده ها

آنها دریافتند: مصرف دو شیرین کننده مصنوعی ساخارین و سوکرالوز به طور چشمگیری تحمل گلوکز را در بدن افراد سالم تحت تأثیر قرار می دهد. تغییر در این میکروب ها با تغییر در واکنش بدن به قند مرتبط است.

محققان بیش از 1300 نفر را بررسی کردند: 120 نفر از آنها در زندگی خود از مصرف شیرین کننده ها خودداری کرده بودند. پژوهشگران، آنها را به 6 گروه تقسیم کردند؛ دو گروه کنترل و چهار گروه که مقادیر بسیار کم تر از مقدار مجاز روزانه از آسپارتام، ساخارین، استویا یا سوکرالوز توصیه شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا را مصرف کردند.

دانشمندان سپس نمونه های میکروبی را به موش های عاری از میکروب تزریق کردند که در شرایط کاملا استریل و فاقد باکتری روده رشده کرده بودند.

بررسی ها نشان داد که میکروبیوم در واکنش به مصرف شیرین کننده ها در انسان دچار تغییر می شود که همین تغییرات تغییرات میزان قند را در بدن مصرف کننده ها ایجاد می کند. این تغییرات بسته به ترکیبات میکروبیوم در بدن هر فرد ممکن است متغیر باشد.

پیش از این یافته ها اعلام کرده بودند که شیرین کننده های مصنوعی اثرات مخربی روی متابولیسم و کنترل اشتها در افراد دارد. .

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.