تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷
کد خبر : 1663

سرطان پروستات در کمین این مردان است /خطرات خوردن شیر زیاد

سرطان پروستات در کمین این مردان است /خطرات خوردن شیر زیاد

سرطان پرستات در کمین چه کسانی است؟ نتایج تحقیقات جدید که در نوع خود غافلگیر کننده است نشان می دهد مردانی که مقدار زیادی شیر می‌نوشند ممکن است بیشتر از مردانی که شیر نمی نوشند در معرض ابتلا به سرطان پروستات باشند. به گزارش سلامت روز به نقل از نیوزمکس، یک مطالعه جدید نشان داد

سرطان پرستات در کمین چه کسانی است؟ نتایج تحقیقات جدید که در نوع خود غافلگیر کننده است نشان می دهد مردانی که مقدار زیادی شیر می‌نوشند ممکن است بیشتر از مردانی که شیر نمی نوشند در معرض ابتلا به سرطان پروستات باشند.

به گزارش سلامت روز به نقل از نیوزمکس، یک مطالعه جدید نشان داد مردانی که روزانه حدود دو فنجان شیر می نوشند در مقایسه با مردانی که روزانه فقط 1 یا 2 قاشق چای خوری شیر مصرف می کنند، 27 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند.

سرطان پروستات در کمین چه کسانی است؟

خطر ابتلا به سرطان پروستات در این مردان در مقایسه با مردانی که به طور کلی از لبنیات دوری می‌کردند، حدود 60 درصد بیشتر بود.

مطالعه جدید درخصوص اینکه مصرف شیر خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد طراحی نشده است، اما محققان با دیدن نتایج مطالعه نظریه های خود را دارند.

سرطان پروستات برای رشد نیازمند چیست؟

دکتر گری فریزر، استاد پزشکی پیشگیری در دانشکده پزشکی دانشگاه لومالیندا در کالیفرنیا نویسنده این مطالعه گفت: «فاکتور رشد شبه انسولین-1 به عنوان یک عامل خطر برای ابتلا به سرطان پروستات و سینه شناخته شده است و مشخص شده که مصرف لبنیات سطح این هورمون را افزایش می دهد.»

سرطان پروستات برای رشد به هورمون ها نیاز دارد و هورمون های دیگری نیز در شیر گاو یافت می شود. فریزر و همکارانش قبلاً یافته های مشابهی را منتشر کردند که لبنیات را با سرطان سینه مرتبط می کند. البته قبل از اینکه به این نتیجه برسیم که یک رابطه علت و معلولی بین لبنیات و این سرطان ها وجود دارد، نیاز به تحقیقات و شفافیت بیشتری است، اما ممکن است ارتباط مستقیمی بین این دو وجود داشته باشد، و اگر سابقه خانوادگی از سرطان پروستات دارید شاید بد نباشد به رژیم‌های گیاهی فکر کنید. دکتر فریزر می‌گوید:« جایگزین های گیاهی شیر گاو شامل سویا، جو، بادام، بادام هندی و سایر شیرهای غیرلبنی است. این منابع کلسیم غیرلبنی خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مطالعه جدید افزایش ندادند.»

برای این مطالعه، محققان از بیش از 28700 مرد در مورد رژیم غذایی خود سوال کردند. از تعداد انگشت شماری از مردان نیز خواسته شد تا تمام غذاها و نوشیدنی هایی را که در 24 ساعت گذشته مصرف کرده بودند را به خاطر بیاورند و یادداشت کنند.

رابطه سرطان پرستات و نوشیدن شیر

سرطان پروستات و سابقه خانوادگی

هیچ یک از مردان در زمان شروع مطالعه سرطان پروستات نداشتند، اما 1254 مرد پس از حدود هشت سال پیگیری محققان این مطالعه به سرطان پروستات مبتلا شدند. محققان یک مدل آماری برای کنترل سایر عواملی که می‌توانند بر نتایج مطالعه تأثیر بگذارند، از جمله سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پروستات، نژاد یا سن فرد را ایجاد کردند.

جالب است که دکتر فریزر گفت افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات مستقیماً با مصرف شیر کم چرب یا معمولی و نه ماست یا پنیر مرتبط بود، و این افزایش به میزان مصرف ربط داشت و پس از حدود دو سوم فنجان شیر در روز افزایش یافت.

البته قطعا این مطالعه دارای محدودیت‌هایی بوده است. از جمله اینکه درخواست از مردم برای یادآوری آنچه خورده‌اند همیشه مطمئن‌ترین روش برای جمع‌آوری اطلاعات نیست.

رابطه شیر و سرطان پروستات تایید شد؟

این تحقیق در شماره 8 ژوئن مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است.

کارشناسان تغذیه و متخصصان پزشکی خارج از این مطالعه حاضر نیستند این موضوع که مصرف زیاد شیر خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد را تائید کنند.

دکتر اوتیس برولی، استاد سرطان شناسی در دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور، گفت: «هنوز برای رسیدن به این نتیجه خیلی زود است. ما می دانیم چاقی، مصرف کالری زیاد و کم ورزش کردن خطر ابتلا به سرطان تهاجمی پروستات را افزایش می دهد.»

سرطان پروستات به سراغ شما نمی آید اگر ….

او گفت بهترین راه برای یک قدم جلوتر ماندن از سرطان پروستات، حفظ وزن طبیعی بدن، ورزش منظم و داشتن رژیم غذایی متعادل با پنج تا نه وعده میوه و سبزیجات در روز است.

دکتر اندرو لاکستی، انکولوژیست پزشکی در مرکز سرطان Memorial در نیوجرسی هم با این موضوع موافق است:«اگرچه این مطالعه به طور قطع نشان نمی‌دهد که لبنیات مستقیماً باعث افزایش خطر سرطان پروستات می‌شود، اما با این درک که سرطان پروستات بیشتر یک بیماری کشورهای غربی است، مطابقت دارد. سبک زندگی موسوم به سبک غربی، از جمله رژیم‌های غذایی غنی از چربی‌های اشباع شده، زندگی کم تحرک و چاقی، شواهد قانع‌کننده‌ای برای ارتباط با افزایش احتمال ابتلا به سرطان پروستات هستند.»

 

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.