تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
کد خبر : 3944

سرکه سیب و تاثیر آن بر لاغری | تاثیر سرکه سیب بر سلامت پوست

سرکه سیب و تاثیر آن بر لاغری | تاثیر سرکه سیب بر سلامت پوست

سرکه سیب یک درمان خانگی محبوب میان مردم به شمار می رود. همچنین از این ترکیب به صورت گسترده در آشپزی استفاده می شود که ضمن طعم دهی به غذا، فواید سلامتی مختلفی هم خواهد داشت به گزارش سلامت روز به نقل از عصرایران، بقراط، پدر طب مدرن بیش از 2000 سال پیش از سرکه

سرکه سیب یک درمان خانگی محبوب میان مردم به شمار می رود. همچنین از این ترکیب به صورت گسترده در آشپزی استفاده می شود که ضمن طعم دهی به غذا، فواید سلامتی مختلفی هم خواهد داشت

به گزارش سلامت روز به نقل از عصرایران، بقراط، پدر طب مدرن بیش از 2000 سال پیش از سرکه به منظور تمیز کردن زخم ها استفاده می کرد.

سرکه سیب دارای خواص سلامتی متعددی از جمله اثرات ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی است. علاوه بر این، شواهد نشان می‌ دهند که به احتمال زیاد با مزایای سلامتی زیر نیز همراه است:

– کمک به کاهش وزن

– کاهش کلسترول

– کاهش سطح قند خون

– بهبود علائم دیابت

با این حال همچنان تحقیقات معتبر محدودی در این زمینه وجود دارد و قبل از آن که بتوان سرکه سیب را به عنوان یک درمان جایگزین توصیه کرد، به مطالعات بیشتری نیاز خواهد بود.

تمامی نکاتی که در اختیار علاقه مندان قرار خواهند گرفت، از طریق مقالات منتشر شده توسط مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا و همچنین انتشارات جان وایلی و پسران قابل دسترسی هستند.

فواید سلامتی سرکه سیب بر اساس دانش روز دنیا

سرشار از مواد سالم

سرکه سیب از طریق یک فرآیند دو مرحله ای ساخته می شود. ابتدا سیب های له شده در معرض مخمر قرار می گیرند تا قندها را تخمیر و آنها را به الکل تبدیل کند. در مرحله بعدی با افزودن باکتری الکل بیشتر تخمیر شده و به اسید استیک – ترکیب فعال اصلی سرکه – تبدیل می شود.

اسید استیک به سرکه بوی قوی و طعم ترش می دهد. محققان بر این باور هستند که این اسید مسئول فواید سلامتی سرکه سیب است. سرکه سیب از 5 تا 6 درصد اسید استیک تشکیل شده است.

سرکه سیب ارگانیک و فیلتر نشده همچنین حاوی ماده ای به نام مادر است که از رشته هایی شامل پروتئین ها، آنزیم ها و باکتری های مفید تشکیل شده است. این ماده ظاهری کدر و تیره به محصول می دهد.

برخی معتقدند که مادر مسئول بیشتر فواید سلامتی سرکه سیب است، هرچند در حال حاضر هیچ مطالعه ای برای حمایت از این موضوع وجود ندارد.

در حالی که سرکه سیب حاوی ویتامین یا مواد معدنی خاصی نیست، مقدار کمی پتاسیم ارائه می دهد. البته اغلب برندهای با کیفیت بالا شامل آمینو اسید و آنتی اکسیدان هم هستند.

کمک به حذف باکتری های مضر

سرکه می تواند به کشتن پاتوژن ها از جمله باکتری ها کمک کند. مردم به طور سنتی از سرکه خصوصا سرکه سیب برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن، درمان قارچ ناخن، شپش، زگیل و عفونت گوش استفاده می کردند.

بقراط، پدر طب مدرن بیش از 2000 سال پیش از سرکه به منظور تمیز کردن زخم ها استفاده می کرد. سرکه همچنین یک نگهدارنده قوی برای مواد غذایی است. مطالعات نشان می‌ دهند که سرکه سیب باکتری‌ هایی مانند E. coli را از بین برده و از رشد آنها و به تبع فساد مواد غذایی جلوگیری می‌ کند.

بدین ترتیب اگر به دنبال راهی طبیعی برای حفظ مواد غذایی خود هستید، سرکه سیب می تواند به شما کمک کند. علاوه بر این گزارش‌ هایی وجود دارد که نشان می دهد سرکه سیب رقیق شده می‌ تواند به درمان آکنه کمک کند.

اثرگذاری در زمینه کاهش سطح قند خون و مدیریت دیابت

تا به امروز یکی از متقاعد کننده ترین کاربردهای سرکه کمک به درمان دیابت نوع 2 بوده است. دیابت نوع 2 با سطوح بالای قند خون ناشی از مقاومت به انسولین یا ناتوانی در تولید انسولین مشخص می شود.

با این حال، افراد سالم نیز می توانند از حفظ سطح قند خون خود در محدوده طبیعی سود ببرند. به گفته محققان سطح قند خون بالا یکی از عوامل پیری و با بیماری های مزمن مختلف در ارتباط است.

موثرترین و سالم ترین راه به منظور تنظیم سطح قند خون، اجتناب از مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده و قند است، اما سرکه سیب نیز می تواند اثرات مفیدی داشته باشد.

– یک مطالعه کوچک نشان داده که سرکه سیب ممکن است حساسیت به انسولین را 19 تا 34 درصد طی یک وعده غذایی پر کربوهیدرات بهبود ببخشد و به طور قابل توجهی قند خون را کاهش دهد.

– در یک مطالعه دیگر روی 5 فرد سالم به دنبال مصرف 50 گرم نان سفید، سرکه سیب توانست قند خون را 31.4 درصد کاهش داد.

– در پژوهشی روی افراد مبتلا به دیابت گزارش شد که مصرف 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب قبل از خواب، قند خون ناشتا را تا 4 درصد در صبح روز بعد کاهش می دهد.

فواید سلامتی سرکه سیب بر اساس دانش روز دنیا

کمک به کاهش وزن

شاید تعجب کنید اما مطالعات زیادی وجود دارند که تاثیر سرکه سیب در کاهش وزن را تایید می کنند.

چندین مطالعه انسانی نشان می دهند که سرکه می تواند احساس سیری را افزایش دهد. این موضوع سبب دریافت کالری کمتر و کاهش وزن می شود.

به عنوان مثال طبق یک پژوهش معتبر، مصرف سرکه سیب همراه با یک وعده غذایی پر کربوهیدرات منتج به افزایش احساس سیری شده و باعث می‌ شود شرکت‌ کنندگان طی روز 200 تا 275 کالری کمتر مصرف کنند.

علاوه بر این، مطالعه ای روی 175 فرد مبتلا به چاقی ثابت کرد که مصرف روزانه سرکه سیب در یک دوره 3 ماهه، هرچند کم اما باعث کاهش چربی شکم و وزن می شود.

– مصرف 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) سبب کاهش 2.6 پوندی وزن (1.2 کیلوگرم) شد.

– مصرف 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) سبب کاهش 3.7 پوندی وزن (1.7 کیلوگرم) شد.

ارتقا سلامت پوست

سرکه سیب یک درمان رایج برای بیماری های پوستی مانند خشکی، اگزما و آکنه است. پوست به طور طبیعی کمی اسیدی است. استفاده از سرکه سیب به صورت موضعی می تواند به تعادل مجدد pH طبیعی پوست کمک کند و سد محافظتی پوست را بهبود ببخشد.

از سوی دیگر، صابون های قلیایی و پاک کننده ها می توانند اگزما را تحریک کرده و علائم را تشدید کنند. سرکه سیب با توجه به خواص ضد باکتریایی خود در تئوری، از عفونت های پوستی و سایر بیماری های مرتبط جلوگیری می کند.

برخی افراد از سرکه سیب رقیق شده برای شستشوی صورت یا در قالب تونر استفاده می کنند. هدف از چنین عملی نابودی باکتری ها و جلوگیری از ایجاد آکنه و لک است.

با این حال قبل از مصرف هر ترکیب جدیدی، به خصوص در مورد پوست آسیب دیده لازم است با پزشک و یا داروساز خود صحبت کنید. از استفاده سرکه سیب رقیق نشده روی پوست جدا خودداری کنید، زیرا باعث تحریک و سوختگی می شود.

فواید سلامتی سرکه سیب بر اساس دانش روز دنیا

گفتنی است که علاوه بر خود سرکه سیب، انواع مکمل های دارویی این ترکیب مفید نیز از طریق داروخانه های سراسر کشور قابل تهیه هستند.

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.