تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۵۳
کد خبر : 12439

علائم کمبود ویتامین B12 بر روی صورت انسان

علائم کمبود ویتامین B12 بر روی صورت انسان

دردی که گاهی اوقات زیر چشم و در ناحیه استخوان گونه، معمولا فقط در یک طرف صورت و یا در سراسر پیشانی احساس می‌شود، نشانه کمبود ویتامین B12 است. به گزارش سلامت روز به نقل از سایکولوژی ، ویتامین B یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های گروه B است که با نام کوبالامین هم شناخته می‌شود. این

دردی که گاهی اوقات زیر چشم و در ناحیه استخوان گونه، معمولا فقط در یک طرف صورت و یا در سراسر پیشانی احساس می‌شود، نشانه کمبود ویتامین B12 است.

به گزارش سلامت روز به نقل از سایکولوژی ، ویتامین B یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های گروه B است که با نام کوبالامین هم شناخته می‌شود. این ویتامین برای سلامت بافت عصبی، عملکرد مغز و تولید گلبول‌های مهم است و تاثیرات به سزایی دارد.

وقتی که سطح ویتامین ب۱۲در بدن بسیار کم شود، ممکن است منجر به بروز علائم عصبی جبران‌ناپذیری برای فرد بشود. در ایالات متحده آمریکا در حال حاضر بین ۱.۵ تا ۱۵ درصد از جمعیت‌، دچار کمبود این ویتامین هستند.

ویتامین B12 چیست؟

ویتامین ب۱۲ مانند سایر ویتامین‌های گروه B، می‌تواند در آب حل شود و از طریق جریان خون حرکت کرده و به نقاط مختلف بدن برسد. بدن انسان قادر است این ویتامین را تا چهار سال در خود ذخیره کند‌. زمانی که این ماده در آب حل می شود این کار کمک می کند تا بدن مقادیر اضافی آن را از طریق ادرار دفع کند.

آزمایش ویتامین ب12

ویتامین B12 دارای بزرگترین و پیچیده‌ترین ساختار در بین ویتامین‌ها است و  به طور طبیعی، در فرآورده‌های گوشتی یافت می شود. این ویتامین به صورت صنعتی نیز فقط از طریق سنتز تخمیری باکتریایی تولید می‌شود.

علائم کمبود ویتامین B۱۲

به گزارش ایسنا، به طور دقیق‌تر دردی که گاهی اوقات زیر چشم و در ناحیه استخوان گونه، معمولا فقط در یک طرف صورت و یا در سراسر پیشانی احساس می‌شود و گاهی اوقات تا لبه بینی پایین می‌آید، نشانه کمبود این ویتامین است.

همچنین انقباضات زیر چشم هم می‌تواند نشانه کمبود ویتامین B۱۲ باشد. سایر علائم شایع مربوط به کمبود ویتامین B۱۲ شامل احساس خستگی، ضعف عضلانی و یبوست است.

یکی دیگر از علائم کمبود ویتامین B۱۲ تبخال است.

براساس پژوهشی که در مورد درد صورت صورت گرفت، ۱۷ نفر شرکت کردند؛ به همه این افراد مکمل ویتامین B۱۲ طی یک دوره چهار هفته‌ای تزریق شد و نتایج نشان داد که مصرف مکمل این وضعیت را کاهش می‌دهد.

محققان دریافتند ویتامین مذکور با موفقیت این بیماری را درمان می‌کند.

کمبود ویتامین B۱۲ به راحتی با مکمل‌ها یا با تغییرات در رژیم غذایی برطرف می‌شود. بدن از ویتامین B۱۲ برای ساخت گلبول‌های قرمز و حفظ سلامت سیستم عصبی استفاده می‌کند.

سطح ویتامین B۱۲ را می‌توان از طریق مکمل یا با خوردن غذاهایی مانند لبنیات، جگر، ماهی قزل‌آلا و تخم‌ مرغ افزایش داد. غلات صبحانه غنی شده نیز حاوی ویتامین B۱۲ است.

به گفته پژوهشگران تا حدودی غیرمنتظره است که کمبود ویتامین B۱۲ بتواند باعث نورالژی صورت شود.

درمان نورالژی صورت گاهی اوقات بسیار دشوار است و بیماران اغلب ممکن است بدون موفقیت زیاد از چند روش درمانی استفاده کنند. بنا بر نتایج این تحقیق در حال حاضر با علم به اینکه این عارضه با ویتامین B۱۲ قابل درمان است، شناسایی این بیماران و درمان آنان حائز اهمیت است.

خواص ویتامین B12 برای بدن

ویتامین ب۱۲ برای عملکرد طبیعی مغز و سیستم عصبی  نقش به سزایی دارد و نیز این ویتامین در تشکیل گلبول‌های قرمز موثر بوده و برای سنتز و تثبیت پایداری DNA ضروری است. متابولیسم همه سلول‌های بدن به ویتامین ب۱۲ وابسته است، زیرا این ویتامین در سنتز و ترکیب اسیدهای چرب و تولید انرژی نقش  کلیدی دارد‌. ویتامین ب۱۲ از طریق کمک به بدن در جذب اسید فولیک (ویتامین B9)، سبب آزاد شدن انرژی می‌شود.

بدن انسان در هر دقیقه، در حال تولید میلیون‌ها گلبول قرمز است و  این سلول‌ها بدون ویتامین B12 نمی‌توانند به درستی تکثیر شوند. اگر سطح این ویتامین در بدن دچار کمبود باشد، تولید گلبول‌های قرمز کاهش یافته و کم خونی به همراه خواهد داشت.  از این ویتامین که  در برخی محصولات موضعی وجود دارد می توان برای درمان خشکی پوست استفاده کرد.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.