تاریخ انتشار : شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲
کد خبر : 1565

قرص برنج ؛ سمی که به سرعت شما را می کُشد | عوارض و مزایای قرص برنج

قرص برنج ؛ سمی که به سرعت شما را می کُشد | عوارض و مزایای قرص برنج

قرص برنج چیست؟ قرص برنج چقدر خطرناک است؟ چرا قرص برنج از طریق برخی عطاری ها و سم فروشی ها به راحتی در دسترس قرار می گیرد و … به گزارش سلامت روز، براساس آمارهای پزشکی قانونی، استفاده از قرص برنج در صدر علل مرگ و میر ناشی از مسمومیت و خودکشی با مواد سمی

قرص برنج چیست؟ قرص برنج چقدر خطرناک است؟ چرا قرص برنج از طریق برخی عطاری ها و سم فروشی ها به راحتی در دسترس قرار می گیرد و …

به گزارش سلامت روز، براساس آمارهای پزشکی قانونی، استفاده از قرص برنج در صدر علل مرگ و میر ناشی از مسمومیت و خودکشی با مواد سمی است، آنچنان که در سال 1399، تعداد 932 نفر بر اثر استفاده از قرص برنج جان خود را از دست دادند.

در نیمه نخست سال 1400 هم 546 نفر با این ماده سمی به کام مرگ فرستاده شدند.

اما قرص برنج چیست؟ قرص برنج چقدر خطرناک است؟ چرا قرص برنج از طریق برخی عطاری ها و سم فروشی ها به راحتی در دسترس قرار می گیرد و …

قرص برنج یک ماده سمی بسیار خطرناک

قرص برنج برای دفع آفت های برنج و نگهداری طولانی مدت برنج و دیگر محصولات زراعی استفاده می شود. ترکیبات قرص برنج هر گونه آفتی که ممکن است در انباری ها باشد و به محصولاتی چون برنج آسیب بزند را نابود می کند.

قرص برنج گیاهی، شامل ترکیبات گیاهی مثل عصاره سیر، تالک، نشاسته و نمک طعام است که این ماده هیچ ضرری برای انسان ندارد.
اما قرص برنج شیمیایی دارای ترکیبات بسیار سمی و خطرناک هستند، فسفید آلومینیوم از خطرناک‌ترین سموم دفع آفات بوده که در ایران به نام قرص برنج شناخته می‌شود.

عوارض قرص برنج

سم خطرناک فسفید آلومینیوم اگر در معرض رطوبت هوا قرار گیرد، گازی سمی و خطرناک را منتشر می کند که به سرعت این گاز از طریق هوا با تنفس کردن و استنشاق وارد ریه می شود و کم کم تنفس را مختل خواهد کرد.

بنا به گفته رییس بخش مسمومین بیمارستان لقمان حکیم چنانچه گاز فسفید آلومینیوم موجود در قرص های برنج از طریق هوا وارد دستگاه گوارش یا تنفس شود به سیستم تنفسی بدن حمله می کند و تنفس سلولی را به کلی مختل می کند و دیگر بدن نمی تواند از اکسیژن استفاده کند، بنابراین باعث مرگ سلولی شده و خطر جدی مرگ را به دنبال دارد.

قرص برنج چطور انسان ها را می کُشد؟

متاسفانه برخی افراد از قرص برنج برای دفع و کشتن حشرات موذی استفاده می کنند. این افراد در کیسه های برنجی که در منزل دارند قرص برنج یا فسفید الومینیوم برای دور کردن حشرات قرار می دهند بدون آنکه توجه کنند که آزاد شدن گاز فسفید باعث مسمومیت های شدید و حتی مرگ می شود.

این باور اشتباه را کنار بگذارید که استفاده مقدار کمی از قرص برنج خطرناک نیست، بنا به گزارش های اعلام شده حتی نصف قرص برنج گازی در فضا منتشر می کند که می تواند تعداد زیادی را به سمت مرگ روانه کند.

گاز قرص برنج چه بوئی دارد؟

گاز متصاعد شده از فسفید آلومینیوم یا همان قرص برنج در غلظت های پایین بوی خاصی ندارد و همین موضوع سبب می شود که افراد به راحتی در انبازی یا اتاق خواب یا آشپزخانه و …دچار مسمومیت و مرگ شوند، اما اگر غلظت بالا باشد بویی شبیه به بوی سیب یا ماهی گندیده دارد.

قرص برنج دارو و پادزهر دارد؟

مسمومیت ناشی از قرص برنج با چه دارویی برطرف می شود؟ پاسخ این سوال ترسناک و نگران کننده است. بنا به اعلام پزشکان و متخصصان مسمومیت با قرص برنج و سم فسفید آلومینیوم هیچ درمان و پادزهر اختصاصی ندارد.
بنا به گفته متخصصان متاسفانه برای افرادی که دچار مسمویت با قرص برنج می شوند نمی توان مداخلات درمانی کمک کننده ای انجام داد.

قربانیان اصلی قرص برنج را بشناسید

زنان باردار، کودکان، افراد مسن و مبتلایان به بیماری های قلبی و ریوی بیشترین قربانیان سم فسفید آلومینیوم و قرص برنج هستند.

هشدار درباره مصرف قرص برنج

شباهت ظاهری قرص برنج با قرص های روانگردان موجب شده است که افراد سودجو این قرص ها را به جای قرص های توهم زا بفروشند و باعث مرگ تعداد زیادی خصوصا جوانان شوند.

قیمت قرص برنج ارزان است یا گران؟

قیمت پایین و در دسترس بودن قرص برنج سبب شده که افرادی که دچار مشکلاتی روحی و افسردگی هستند و تصمیم به خودکشی می گیرند به راحتی این قرص را تهیه کرده و استفاده کنند.

قرص برنج فایده ای هم دارد؟

قرص برنج می تواند مفید هم باشد؟ پاسخ به این سوال مثبت است اما با شرط ها و شروط ها. اگر از قرص برنج به درستی استفاده شود موجب دفع آفت محصولات زراعی و کشاوری می شود. حتی در صورت استفاده درست می تواند به افزایش کمی و کیفی محصولات هم کمک کند. در برخی انبارهارهای غلات، هتل ها، خوابگاه ها و منازلی که آلوده به ساس باشند مورد استفاده قرار می گیرد. نکته مهم استفاده کنترل شده و با دقت این قرص است که عوارض مرگبار آن متوجه انسان نشود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.