تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴
کد خبر : 5605

نوروبیون برای زنان باردار خطرناک است؟ | نقش ویتامین‌های در بارداری

نوروبیون برای زنان باردار خطرناک است؟ | نقش ویتامین‌های در بارداری

نوروبیون در دوران بارداری استفاده می شود یا باید از این مولی ویتامین استفاده نکرد؟ بنا بر تحقیقات پزشکان، زنان باردار ضمن اینکه باید به تغذیه خود اهمیت دهند، ضرورت دارد که برخی مولتی ویتامین ها را نیز مصرف کنند. به گزارش سلامت روز به نقل از سایت دکتر کرمانی،  اصولا ویتامین‌های گروه B (معروف

نوروبیون در دوران بارداری استفاده می شود یا باید از این مولی ویتامین استفاده نکرد؟ بنا بر تحقیقات پزشکان، زنان باردار ضمن اینکه باید به تغذیه خود اهمیت دهند، ضرورت دارد که برخی مولتی ویتامین ها را نیز مصرف کنند.

به گزارش سلامت روز به نقل از سایت دکتر کرمانی،  اصولا ویتامین‌های گروه B (معروف به کمپلکس B)، نقش مهمی در حمایت از بارداری سالم دارند. این ویتامین‌ها با کمک به رشد کودک و تقویت سیستم ایمنی بدن مادر، نقش مهمی در دوران بارداری ایفا می‌کنند. ما در این مقاله قصد داریم در مورد فواید و عوارض مصرف نوروبیون در بارداری، دوز مجاز مصرف آن و تاثیر آن بر روی جنین صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

نوروبیون بی خطر یا پر خطر؟

مصرف نوروبیون در بارداری اصولا بی‌خطر است، اما همه داروها و حتی مکمل‌ها باید بعد از ۳ ماه اول بارداری مصرف شوند. ویتامین‌های B به‌ویژه ویتامین‌های B6، B9 و B12 که مواد اصلی تشکیل دهنده نوروبیون هستند، به کاهش خطر نقایص مادرزادی و همچنین تسکین برخی از علائم بارداری کمک می‌کنند. البته ویتامین‌های دوران بارداری، جایگزین یک رژیم غذایی سالم نیستند، بلکه برای حمایت از یک رژیم غذایی سالم وارد عمل می‌شوند. در طول سه ماهه اول و سوم بارداری، اکثر زنان بیش از حد معمول احساس خستگی و ضعف می‌کنند. در این دوران، بهترین راه برای جذب ویتامین‌ها و مواد مغذی مصرف غذاهای غنی از ویتامین است! غذاهای غنی از ویتامین B به افزایش انرژی طبیعی زنان در کنار رشد جنین کمک می‌کنند. پس از ماه سوم، احتمالا مصرف مکمل‌هایی مانند نوروبیون مشکلی نداشته باشد، البته با تجویز پزشک.

عوارض مصرف نوروبیون در بارداری

تا کنون هیچ خطری در ارتباط با استفاده از نوروبیون در دوران بارداری در دوز توصیه شده شناخته نشده است. لازم به ذکر است پس از تولد کودک، ویتامین‌های B1، B6 و B12 در شیر مادر ترشح می‌شوند، اما خطرات مصرف بیش از حد آن برای نوزاد مشخص نیست. دوزهای بالای ویتامین B6، یعنی بیش از ۶۰۰ میلی‌گرم در روز ممکن است تولید شیر مادر را کاهش دهد. باید توجه داشت مصرف دوز بیشتر نوروبیون فورته، ممکن است عوارض جانبی از قبیل اسهال، ادرار بیش از حد و آسیب عصبی به همراه داشته باشد.

مصرف نوروبیون در بارداری اصولا بی‌خطر است.

فواید مصرف نوروبیون در بارداری

مصرف نوروبیون در بارداری می‌تواند به کاهش خطر ابتلای کودک به نقایص مادرزادی، از جمله اسپینا بیفیدا و سایر نقایص لوله عصبی کمک کند. در این دوران به‌ویژه مصرف ویتامین B12 برای تشکیل گلبول‌های قرمز خون و عملکرد مناسب و سلامت بافت عصبی حیاتی است. در صورت عدم مراقبت، کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به کم خونی و آسیب عصبی و مغزی غیرقابل جبران شود. ویتامین B12 به دلایل زیادی منبع ریزمغذی‌ها است. بدن یک زن باردار به B12 برای موارد زیر نیاز دارد:

هضم، جذب غذا، مصرف آهن و متابولیسم
بهداشت باروری
عملکرد سالم سیستم عصبی در مادر و جنین
ارتقاء رشد و توسعه نرمال عصبی در مادر و جنین
تنظیم و تشکیل گلبول‌های قرمز خون در مادر و جنین
عملکرد سیستم ایمنی سالم در مادر و جنین
قدرت جسمی، عاطفی و روحی مادر

مطالعات متعددی که در سطح جهانی انجام شده، نشان می‌دهد زنان مبتلا به کمبود ویتامین B12 در اوایل بارداری پنج برابر بیشتر از زنانی که سطوح بالای ویتامین B12 دارند، دارای فرزندی با نقص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا هستند. اما غنی سازی اسید فولیک در مواد غذایی در حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد به کاهش شیوع نقص لوله عصبی کمک می‌کند. گیاه‌خواران می‌توانند منبع طبیعی ویتامین B12 را در مخمرهای تغذیه‌ای، غلات غنی شده، شیر سویا غنی شده و همچنین مکمل‌های نوروبیون که مصرف آن‌ها در دوران بارداری توصیه می‌شود، بیابند. ویتامین B6 نیز یکی دیگر از ریزمغذی‌های مهم نوروبیون است که در دوران بارداری اهمیت زیادی پیدا می‌کند. توضیحات بیشتر در مورد فواید این ویتامین و سایر ویتامین‌های گروه B را در ادامه مطلب ارائه خواهیم نمود.

دوز مجاز برای مصرف نوروبیون در بارداری

اکثر زنان بالغ زیر ۵۰ سال باید بین ۲٫۵ تا ۲۵ میلی‌گرم ویتامین B6 در روز مصرف کنند. این ویتامین معمولاً برای کمک به مدیریت حالت تهوع صبحگاهی در بارداری استفاده می‌شود. البته مادران باردار باید مراقب خطرات مصرف بیش از حد ویتامین B6 باشند، در حالی که مقدار کمی بیش از دوز مجاز این ویتامین بی‌ضرر است، اما مصرف زیاد ویتامین B6 می‌تواند منجر به آسیب عصبی، بی‌حسی و عوارض دیگر شود. افراد باید از مصرف بیش از ۱۰۰ میلی‌گرم ویتامین B6 در روز خودداری کنند. نکته مهم این است که به استثناء برخی موارد حاد، پزشک زنان توصیه نمی‌کند که ویتامین B6 فراتر از آن‌چه در مکمل‌های دوران بارداری تجویز شده، مصرف شود.

نقش ویتامین‌های B نوروبیون در بارداری

در این قسمت، اطلاعات مفیدی در مورد میزان مصرف مجاز و نقش انواع ویتامین‌های موجود در نوروبیون و سایر ویتامین‌های B در بارداری ارائه می‌شود که به مادران باردار کمک می‌کند دقیقاً به یاد داشته باشند هر ویتامین B چگونه می‌تواند از آن‌ها و کودک در حال رشدشان حمایت کند.

B-1 (تیامین): ۱٫۴ میلی‌گرم – از رشد سالم مغز کودک حمایت می‌کند.
B-2 (ریبوفلاوین): ۱٫۴ میلی‌گرم – به سلامت چشم‌ها و پوست کمک می‌کند.
B-3 (نیاسین): ۱۸ میلی‌گرم – حالت تهوع صبحگاهی را تسکین داده و هضم را بهبود می‌بخشد.
B-5 (اسید پانتوتنیک): ۶ میلی‌گرم – گرفتگی عضلات پا را کاهش داده و به تولید هورمون‌های ضروری بارداری کمک می‌کند.
B-6 (پیریدوکسین): ۲۵ تا ۵۰ میلی‌گرم – به رشد سیستم عصبی و مغز کودک کمک می‌کند.
B-7 (بیوتین): ۳۰ میکروگرم – کمبود آن اغلب در اثر بارداری ایجاد می‌شود، بنابراین افزایش مصرف آن حیاتی است.
B-9 (اسید فولیک): ۴۰۰ – ۸۰۰ میکروگرم – نقش مهمی در کاهش خطر نقایص مادرزادی دارد.
B-12 (کوبالامین):۶ میکروگرم – رشد مادر و سیستم عصبی جنین را حفظ می‌کند.

ویتامین‌های B، به کاهش خطر نقایص مادرزادی و همچنین تسکین برخی از علائم بارداری کمک می‌کنند.

تاثیر مصرف نوروبیون روی جنین

معمولا ویتامین B12 در دوران بارداری از طریق جفت به جنین منتقل شده و پس از تولد از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شود و برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن جنین ضروری است. مصرف ویتامین B6 نیز برای عملکرد سالم مغز و سیستم عصبی جنین بسیار مهم است و این ویتامین‌ها نقش مهمی در رشد کودک دارند. به‌طورخاص، این ویتامین‌ها برای تولید سالم سروتونین و نوراپی نفرین (انتقال دهنده‌های عصبی کلیدی) لازم‌اند. بنابراین در مواردی که پزشک تشخیص دهد، مصرف نوروبیون می‌تواند بر روی جنین اثر مثبتی بگذارد.

البته باید توجه داشت مصرف نوروبیون در دوزهای بالا ممکن است اثرات سمی از جمله مرگ داشته باشد. دانشمندان متوجه شدند سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (مرگ ناگهانی و غیرقابل توضیح نوزاد) با سطوح بالای تیامین خون ارتباط دارد. همچنین در یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز مشابه نشان داده شد که مصرف طولانی مدت مکمل‌های حاوی بتاکاروتن، ویتامین A و ویتامین E ممکن است مرگ و میر کودکان را افزایش دهد.

نقش ویتامین B1 (تیامین) در بارداری

تیامین نقش مهمی در رشد مغز کودک ایفا می‌کند. مصرف روزانه ۱٫۴ میلی‌گرم از آن برای زنان باردار ضروری است. منابع غذایی طبیعی ویتامین B1، عبارتند از:

نخود فرنگی
جو دوسر
گوشت گوسفند
عدس
گردو
ماهی سالمون
لوبیا خشک
جوانه گندم
مخمر خوراکی
پاستا سبوس‌دار
نان یا غلات غنی شده

قبل و بعد بارداری
نـداره، همیشــه
ملکـه‌ی زنــدگی
خودت بـــــاشهمین الان ثبت نام کن

نقش ویتامین B2 (ریبوفلاوین) موجود در نوروبیون در بارداری

ریبوفلاوین برای سلامت چشم و درخشندگی پوست مادر و نوزاد ضروری است. دوز مجاز مصرف در دوران بارداری در حدود ۱٫۴ میلی‌گرم در روز است. فواید آن عبارتند از:

بینایی خوب
پوست سالم
رشد و نمو استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و اعصاب جنین
کاهش خطر ابتلا به پره اکلامپسی در بارداری

علائم کمبود ریبوفلاوین، شامل کم‌خونی، زبان خشک و قرمز، بثورات پوستی، درماتیت، خشکی و ترک خوردن اطراف دهان، بینی یا لب است. منابع غذایی طبیعی ویتامین B2، عبارتند از:

بادام
سیب زمینی شیرین
هویج
جو دوسر
نخود فرنگی
کلم بروکلی
اسفناج
زغال اخته
مارچوبه
قارچ
غلات کامل
مخمر خوراکی
کلم بروکسل
پنیر محلی
شیر
تخم مرغ
ماست طبیعی
ماهی قزل آلا رودخانه
گوشت گوسفند، مرغ، گوشت گاو و جگر

تیامین نقش مهمی در رشد مغز کودک ایفا می‌کند.

نقش ویتامین B3 (نیاسین) در بارداری

ویتامین B-3 فواید زیادی برای بدن زنان باردار دارد. مصرف دوزهای بیشتر از ۱۸ میلی‌گرم ویتامین B3 برای زنان باردار توصیه نمی‌شود. تخمه آفتابگردان و چیا، جگر و ماهی تن سرشار از B3 هستند، اما مصرف بیش از حد ماهی تن در دوران بارداری می‌تواند فرد را در معرض سطوح بالایی از جیوه قرار دهد. فواید نیاسین در دوران بارداری عبارتند از:

برای رشد مغز کودک ضروری است.
سیستم عصبی، غشاهای مخاطی و پوست را سالم نگه می‌دارد.
هضم غذا را بهبود می‌بخشد.
حالت تهوع را کاهش می‌دهد.
میگرن دردناک را برای مادر تسکین می‌دهد.

نیاسین یکی از ویتامین‌هایی است که لازم نیست در دوران بارداری بیش از حد مصرف شود. اگر بانوی باردار قبل از بارداری از مکمل نیاسین استفاده می‌کرده است، باید با پزشک خود در مورد قطع مصرف مکمل در دوران بارداری و مصرف منظم ویتامین‌های خاص، از قبیل نوروبیون در بارداری مشورت کند. منابع طبیعی مغذی ویتامین B3 عبارتند از:

بوقلمون
برنج
گوشت گوزن
سالمون رودخانه
سینه مرغ
بادام زمینی
قارچ
نخود فرنگی
ارده
لوبیا
گوشت گاو تغذیه شده با علف
آووکادو
مارچوبه
گوجه فرنگی
فلفل دلمه‌ای
سیب زمینی شیرین
برنج قهوه‌ای

نقش ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک) در بارداری

یکی از واکنش‌های عجیب بدن در دوران بارداری، گرفتگی عضلات پا است که با کمک ویتامین B5 می‌تواند کاهش یابد. بنابراین مصرف ۶ میلی‌گرم در روز اسید پانتوتنیک برای بانوی باردار ضرروی است. سایر فواید ویتامین B5 عبارتند از:

به متابولیسم چربی‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها کمک می‌کند.
به ترشح هورمون‌های کاهنده استرس کمک می‌کند.

منابع غذایی طبیعی ویتامین B5:

زرده تخم‌مرغ
برنج قهوه‌ای
بادام هندی
کلم بروکلی
دانه آفتابگردان
سیب زمینی شیرین
آووکادو
غلات کامل یا غلات غنی شده
قارچ
جو دوسر
ذرت ارگانیک
گل كلم
سالمون رودخانه
سینه مرغ
شیر
مرکبات
موز
گوجه فرنگی خشک شده

ریبوفلاوین برای سلامت چشم و درخشندگی پوست مادر و نوزاد ضروری است.

نقش ویتامین B6 (پیریدوکسین) در بارداری

پیریدوکسین برای رشد سیستم عصبی و مغز کودک در هر هفته از بارداری نقش حیاتی ایفا می‌کند. این ویتامین یکی از ترکیبات مفید نوروبیون در بارداری است. برای به حداکثر رسیدن سلامت مادر و کودک، باید روزانه بین ۲۵ تا ۵۰ میلی‌گرم از این ویتامین مصرف شود. دانشگاه میشیگان کنترل حالت تهوع را با مصرف ۱۰ تا ۲۵ میلی‌گرم ویتامین B6 به میزان ۳ بار در روز توصیه می‌کند. با این حال، علیرغم این‌که یک ویتامین بسیار بی‌خطر محسوب می‌شود، اما پزشکان به زنان باردار توصیه می‌کنند که از دوز روزانه ۱۰۰ میلی‌گرم تجاوز نکنند. فواید این ویتامین عبارتند از:

جلوگیری از وزن کم کودک در هنگام تولد
برای رشد مغز و سیستم عصبی کودک ضروری است
به حفظ گلوکز خون در سطوح سالم کمک می‌کند
به درمان تهوع صبحگاهی کمک می‌کند

منابع غذایی طبیعی حاوی ویتامین B6 عبارتند از:

سیر
لوبیا
سیب زمینی شیرین
نخود
آووکادو
فندق
دانه آفتابگردان
برنج قهوه‌ای
آب آلو
اسفناج
موز
پاپایا
مرغ
سالمون رودخانه
بوقلمون
گوشت گاو تغذیه شده با علف
ماهی تن

نقش ویتامین B7 (بیوتین) در بارداری

بارداری اغلب باعث کمبود ویتامین B7 می‌شود، بنابراین مصرف حداقل ۳۰ میکروگرم ویتامین B7 برای زنان باردار توصیه می‌شود. فواید آن عبارتند از:

کمک به کاهش به ریزش مو، شکنندگی ناخن‌ها و بثورات پوستی
برای رشد جنین در دوران بارداری ضروری است

کمبود ویتامین B7 می‌تواند علائمی مانند بی‌حالی، افسردگی، نازک شدن مو، احساس سوزن سوزن شدن در پاها و بازوها یا توهم ایجاد کند. دوزهای زیاد بیوتین در دوره‌های زمانی طولانی می‌تواند منجر به عوارض جانبی نادری، مانند آلرژی، آکنه یا سقط جنین در دوران بارداری شود. منابع غذایی طبیعی ویتامین B7 عبارتند از:

جو دوسر
آووکادو
اسفناج
کلم بروکلی
گل كلم
حبوبات
ژل رویال
غلات غنی شده
سالمون رودخانه
قارچ
سبوس گندم
پنیر
تمشک
گل كلم
زرده تخم‌مرغ
مرغ
سیب زمینی
سویا
شیر
آجیل و خشکبار
جگر
گوشت گوسفند

نقش ویتامین B9 (اسید فولیک) در دوران بارداری

اسید فولیک یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های B برای مصرف در دوران بارداری است که در ترکیب نوروبیون نیز وجود دارد.

تفکیک دوزهای اسید فولیک:

برای باردار شدن: ۴۰۰ میکروگرم (۰٫۴ میلی‌گرم) در روز
در دوران بارداری:۴۰۰-۸۰۰ میکروگرم (۰٫۴-۰٫۸ میلی‌گرم) در روز

اسید فولیک یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های B برای مصرف در دوران بارداری است که در ترکیب نوروبیون نیز وجود دارد.

فواید ویتامین B9 در دوران بارداری

از نقص لوله عصبی مانند آنسفالی (نقص مغزی) یا اسپینا بیفیدا (نقص نخاع) جلوگیری می‌کند.
خطر نقایص مادرزادی مانند شکاف لب، شکاف کام و برخی از نقایص قلبی را کاهش می‌دهد.
خطر ابتلا به پره اکلامپسی در دوران بارداری را کاهش می‌دهد.
برای رشد جفت، سنتز DNA و رشد کودک مهم است.
برای تولید گلبول‌های قرمز ضروری است.
به پیشگیری از انواع کم خونی کمک می‌کند.

منابع غذایی طبیعی ویتامین B9 عبارتند از:

عدس
اسفناج
لوبیا
غلات غنی شده
مارچوبه
آووکادو
نخود فرنگی
آجیل و خشکبار
لوبیا خشک
رشته فرنگی
تخم مرغ
جگر گاو
جوانه گندم

برای پاسخ به این سوال که چه زنانی به ویتامین B9 اضافی نیاز دارند، باید گفت:

کسانی که دوقلو باردار هستند.
زنان دارای اضافه وزن
کسانی که داروهای ضد تشنج یا دیابت مصرف می‌کنند.
زنان مبتلا به متیلن تتراهیدروفولات ردوکتاز
نقش ویتامین B12 (کوبالامین) در بارداری

ویتامین B12 برای حفظ سلامت سیستم عصبی مادر مهم است، اما اعتقاد بر این است که وقتی با اسید فولیک در دوران بارداری ترکیب می‌شود، می‌تواند به جلوگیری از اسپینا بیفیدا و سایر نقایص مادرزادی ستون فقرات و سیستم عصبی مرکزی در جنین نیز کمک کند. مصرف حدود ۲٫۶ میکروگرم در روز از آن ضروری است که البته از طریق مکمل‌های نوروبیون نیز قابل دریافت است. فواید کوبالامین عبارتند از:

برای تشکیل لوله عصبی کودک، رشد مغز و ستون فقرات ضروری است.
همراه با فولات (B9) در سنتز DNA و گلبول‌های قرمز نقش دارد.
به رشد و عملکرد مغز، اعصاب و سلول‌های خونی کمک می‌کند.
بهبود سطح انرژی، خلق و خو و استرس

منابع غذایی طبیعی ویتامین B12 عبارتند از:

سالمون رودخانه
شیر سویا
میگو
جگر یا فیله گوشت گاو تغذیه شده با علف
ماست
غلات غنی شده
گوشت قرمز
پنیر سوییسی
شیر
پنیر کاتیج

به طور کلی مصرف نوروبیون در بارداری خطری ندارد، اما بهتر است تحت نظر پزشک استفاده شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.