تاریخ انتشار : جمعه ۲۴ تیر ۱۴۰۱ - ۴:۵۸
کد خبر : 4986

پیوند قلب خوک‌ به بیماران مرگ مغزی | سورپرایز بزرگ در دنیای پزشکی

پیوند قلب خوک‌ به بیماران مرگ مغزی | سورپرایز بزرگ در دنیای پزشکی

پیوند قلب خوک به انسان تحولی بزرگ در علم پزشکی رقم خواهد زد. براساس اخبار منتشر شده پزشکان در بیمارستانی در نیویورک به طور موفقیت‌آمیزی دو قلب خوک‌های ویرایش ژنتیکی‌شده به افراد تازه درگذشته پیوند زدند. به گزارش سلامت روز به نقل از همشهری آنلاین، براساس آنچه یواس‌ای تودی گزارش داده، بیماران مرگ‌ مغزی‌ شده

پیوند قلب خوک به انسان تحولی بزرگ در علم پزشکی رقم خواهد زد. براساس اخبار منتشر شده پزشکان در بیمارستانی در نیویورک به طور موفقیت‌آمیزی دو قلب خوک‌های ویرایش ژنتیکی‌شده به افراد تازه درگذشته پیوند زدند.

به گزارش سلامت روز به نقل از همشهری آنلاین، براساس آنچه یواس‌ای تودی گزارش داده، بیماران مرگ‌ مغزی‌ شده را می‌تواند برای گردآوری اطلاعاتی استفاده کرده که امکان جمع‌آوری بی‌خطر آنها در افراد زنده وجود ندارد و به پزشکان فرصتی برای تمرین پیش از پیوند اعضای خوک‌های ویرایش ژنتیکی‌شده می‌دهد.

مرگ مغزی بیماران درگذشته مورد استفاده در این اعمال جراحی قبلا اعلام شده بود و اعضای خانواده آنها جسدهایشان را برای پژوهش اهدا کرده بودند.

دکتر رابرت مونتگمری، جراح پیوند در مرکز بهداشت لانگون دانشگاه نیویورک که این عمل در آن انجام شد، گفت: «تمرکز ما در این عمل بر روی افراد تازه درگذشته یادگیری، بررسی، اندازه‌گیری و تلاش برای حل مسائل مربوط به این فناوری جدید فوق‌العاده است. ما می‌توانیم کاملا بافت‌ها و نمونه‌های خونی را بررسی کنیم و تحلیلی عمیق‌تر از آنچه رخ می‌دهد، به دست آوریم.»

استفاده از اعضای خوک‌های ویرایش ژنتیکی‌شده امکانی جدید برای شمار زیاد افراد در انتظار دریافت عضو پیوندی فراهم می‌کند. متخصصان اخلاق زیستی به طور کلی با ایده پیوند اعضای حیوان به انسان موافق هستند، هر چند فعالان حقوق حیوانات می‌گویند اگر شمار بیشتری از افراد اهدای عضو انجام دهند، نیازی به استفاده از اعضای حیوانات نیست.

مونتگمری که خودش با قلب پیوندی زندگی می‌کند، گفت: «دیدن تپیدن قلب خوک درون قفسه سینه یک انسان فوق‌العاده است.»

امسال یک مرد دچار نارسایی قلب در مریلند آمریکا یک قلب خوکی را دربافت کرد و برای اندکی بیش از دوماه پس از پیوند با آن زنده ماند. گرچه هنوز دقیقا معلوم نیست که علت مرگ این مرد چیست، تیم مرکز لانگون دانشگاه نیویورک تلاش کردند، بر خلاف تیم دانشگاه مریلند این عمل را کاملا شبیه به روند معمول در پیوند اعضای انسانی انجام دهند.

برای مثال تیم لانگون دانشگاه نیویورک از استفاده از داروهای مهارکننده ایمنی جدید استفاده نکردند یا قلب را در حین پیوند درون یک جعبه ویژه خونرسانی که در پیوندهای اعضای حیوان به حیوان سومندی آن برای حفظ کارکرد عضو پیوندی نشان داده شده است، قرار نداد.

این تیم همچنین کاملا عضو پیوندی را از لحاظ وجود یک گونه خوکی ویروسی به نام «سیتومگالو ویروس» (CMV) که در قلب مرد درمان‌شده در دانشگاه مریلند یافت شده بود، وارسی کردند. قلب خوک پیش از پیوند از لحاظ وجود CMV وارسی شده بود و دانشگاه نیویورک از دو تست حساس‌تر استفاده کرده بود تا اطمینان یابد خوک‌های پرورش‌یافته آلوده به این ویروس نیستند.

قلب خوک پیوندشده به انسان حاوی یک ویروس حیوانی بود

قلب خوک تقریبا به اندازه قلب انسان است، اما نادر معظمی، جراح پیوند گفت هنگامی که نخستین پیوند قلب خوک را انجام داد، تفاوت‌های قابل‌توجهی را مشاهده کرد. به گفته او، این قلب کوچکتر از قلبی بود که او به طور معمول برای یک انسان ۱۰۰ کیلوگرمی استفاده می‌کرد و اندازه و طول رگ‌های خونی با آنچه او در تقریبا ۱۰۰۰ عمل پیوند عضو انسان به انسان که او انجام داده است، متفاوت بود.

معظمی گفت:‌ «این کار فراتر از مهارت‌های ما نیست، اما به ما اجازه داد تا کارهای ضروری یاد بگیریم و به دنبال آن باشیم که عملی کامل از لحاظ تکنیکی را انجام دهیم.»

به گفته معظمی، در عمل دوم که بر روی یک زن ۶۰ کیلوگرمی انجام شد، قلب اندازه متناسب‌تری داشت و او می‌دانست از لحاظ طول رگ‌های متفاوت در انتظار چه باشد.

او و تیمش توانستند دومین عمل پیوند را ۵۰ دقیقه سریع‌تر از اولی در ۳ ساعت و ۴۰ دقیقه انجام دهند و به نظر او می‌توان حدود ۲۰ دقیقه دیگر هم از طول عمل کم کرد. هر چه قلب زمان کمتری در خارج از بدن بگذراند، آسیب بالقوه ناشی از نبود جریان خون کمتر می‌شود.

قلب‌های خوک برای ۷۲ ساعت در بدن اهداکنندگان باقی گذاشته شدند تا نشانه‌های رد پیوند زودرس بررسی شود و اطمینان حاصل شود که قلب به درستی کار می‌کند. معظمی گفت در هر دو مورد، کارکرد قلب «کاملا طبیعی و عالی بود».

مرکز لانگون دانشگاه نیویورک مجوز انجام یک عمل پیوند قلب دیگر را هم در یک شخص تازه‌درگذشته دارد. معظمی می‌گوید هدفش این است که پیش از انجام پیوند قلب خوکی روی بیمار زنده حداکثر یادگیری ممکن انجام شود. به گفته او، در حال حاضر اغلب دانسته‌ها در این باره مربوط به پیوندها میان حیوانات است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.