تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۴:۰۸
کد خبر : 8027

گرمازدگی، باعث سکته می شود | سکته گرمایی را جدی بگیرید!

گرمازدگی، باعث سکته می شود | سکته گرمایی را جدی بگیرید!

گرمای هوا در تابستان اوج گرفته است، در چنین شرایطی گرمازدگی را می‌توان شایع‌ترین عارضه روزهای گرم تابستان تلقی کرد اما روزهای گرم سال، عارضه‌های خطرناک‌تری هم دارد که از جمله آنها، سکته گرمایی است. به گزارش سلامت روز، روزنامه همشهری در ادامه نوشت: «خطرناک‌ترین نوع گرمازدگی سکته گرمایی است که نیاز به اقدام اورژانسی

گرمای هوا در تابستان اوج گرفته است، در چنین شرایطی گرمازدگی را می‌توان شایع‌ترین عارضه روزهای گرم تابستان تلقی کرد اما روزهای گرم سال، عارضه‌های خطرناک‌تری هم دارد که از جمله آنها، سکته گرمایی است.

به گزارش سلامت روز، روزنامه همشهری در ادامه نوشت: «خطرناک‌ترین نوع گرمازدگی سکته گرمایی است که نیاز به اقدام اورژانسی دارد. اگر درمان به تأخیر بیفتد، سکته گرمایی می‌تواند کشنده باشد. وقتی دمای بدن سریع‌تر از اینکه بدن فرصت خنک کردن خودش را داشته باشد بالا می‌رود، ممکن است مغز و دیگر اندام‌های حیاتی آسیب ببینند و حتی منجر به مرگ شود.

احساس گیجی، سستی و اختلال در کلام، تشنج و از دست دادن هشیاری از علائم سکته گرمایی هستند. دمای بدن بسیار بالا می‌رود و حتی می‌تواند در عرض ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به ۴۱درجه سانتی‌گراد برسد. تهوع و استفراغ، سرگیجه، پوست بسیار داغ و خشک، نفس نفس زدن، نبض تند، فشار خون بالا یا پایین و ضعف شدید از دیگر علائم سکته گرمایی‌اند.

اگر با شخصی با این علائم روبه‌رو شدید، خیلی زود، اورژانس‌ را خبر کنید و لباس‌های غیرضروری را از تنش دربیاورید. در صورت امکان او را به مکانی خنک منتقل کرده، روی بدنش دوش آب سرد (نه یخ) بگیرید یا از کمپرس یخ برای خنک کردن سر، گردن، زیربغل و کشاله‌ ران استفاده کنید.

بچه‌ها و سالمندان بیشتر از سایرین ممکن است دچار سکته گرمایی شوند. بچه‌های کوچک اغلب نمی‌توانند به بزرگ‌ترها بگویند تشنه‌اند. همچنین توانایی بدن برای اعلام تشنگی به مغز با افزایش سن کاهش می‌یابد. چاق‌بودن هم ریسک سکته گرمایی را بالا می‌برد. افرادی که بیماری قلبی دارند، بیماری روحی و روانی دارند یا الکل می‌نوشند نیز بیشتر در معرض سکته گرمایی‌اند. کسانی که گردش خون بدنشان کافی نیست یا بدنشان دهیدراته شده است، بیشتر ممکن است دچار سکته گرمایی شوند. دهیدراته شدن بدن سریع رخ می‌دهد. پس بهتر است با نوشیدن مکرر آب و مایعات خنک جلوی این اتفاق را بگیرید. همیشه در طول روز یک بطری آب همراه خود داشته باشید. در دماهای بالا حواستان به رطوبت هوا نیز باشد. رطوبت و زیاد شرجی بودن باعث می‌شود بدن خیلی عرق کند و مایعات از دست بدهد. لباس‌های تنگ اجازه‌ تنفس به پوست نمی‌دهند. لباس‌های نخی و سبک و روشن بپوشید تا جریان هوا روی پوست‌تان برقرار باشد.

سبزیجاتی مانند خیار و کاهو، کرفس، تربچه، گوجه‌فرنگی، فلفل سبز، اسفناج و بروکلی و هویج، کالری کمی دارند و ۹۰درصد وزنشان آب است. میوه‌هایی مانند هندوانه، طالبی، گریپ‌فروت و توت‌فرنگی نیز بیشتر بخورید. پروتئین زیاد می‌تواند بدن را دهیدراته کند. غذاهای پرنمک و قند زیاد نیز همین اثر را دارند.

دمای بسیار زیاد بدن می‌تواند منجر به عوارض زیر شود:

سندروم حاد تنفسی، تورم مغز، نارسایی کلیوی، نارسایی کبدی، اختلال متابولیکی، آسیب به عصب، کاهش جریان خون به قلب و دیگر مشکلات مربوط به گردش خون.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.