تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۰۳
کد خبر : 14091

راه‌های مقابله با آبسه یا عفونت دندان و درمان آن

راه‌های مقابله با آبسه یا عفونت دندان و درمان آن

آبسه دندان و عفونت دندان در واقع یک نوع کیسه‌چرکی است که در مناطق مختلف دهان ایجاد می‌شود و باعث ایجاد عفونت باکتریایی در دهان می‌شود. این عارضه می‌تواند به درد متوسط ​​تا شدید منجر شود. پزشکان و متخصصان دندانپزشکی معتقدند که آبسه اغلب ناشی از عفونت باکتریایی در دهان، به ویژه در لثه‌ها، است

آبسه دندان و عفونت دندان در واقع یک نوع کیسه‌چرکی است که در مناطق مختلف دهان ایجاد می‌شود و باعث ایجاد عفونت باکتریایی در دهان می‌شود. این عارضه می‌تواند به درد متوسط ​​تا شدید منجر شود. پزشکان و متخصصان دندانپزشکی معتقدند که آبسه اغلب ناشی از عفونت باکتریایی در دهان، به ویژه در لثه‌ها، است و معمولاً یکی از عوارض دردناکی است که ابتدا در پالپ نرم دندان شکل می‌گیرد و سپس به مغز دندان نفوذ می‌کند.

بنابراین، توصیه دندانپزشکان این است که هر شش ماه یکبار برای مراقبت از دندان‌ها، جلوگیری از پوسیدگی و درمان عفونت لثه‌ها به کلینیک‌ها و مراکز دندانپزشکی مراجعه کنید. در این بخش، ما به بررسی آبسه چیست و روش‌های درمان آن خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

آبسه یا عفونت دندان چیست؟
آبسه یا عفونت دندان به مجموعه‌ای از باکتری‌ها و چرک‌های عفونی گفته می‌شود که ناشی از عفونت باکتریایی دهان و دندان است. گاهی اوقات درد ناشی از این عارضه به قدری شدید می‌شود که تا مناطق گوش و گردن فرد را نیز درگیر می‌کند. بنابراین، اگر درمان به موقع انجام نشود، ممکن است وضعیت فرد به شرایط دردناک‌تر و حتی تهدید‌کننده‌تری تبدیل شود.

بنا به تحقیقات پزشکان و دندانپزشکان، هر پلاکت دندان حاوی تعدادی مشخصی باکتری است. این باکتری‌ها از طریق بزاق، مواد غذایی و باکتری‌های دهانی که در نواحی انتهایی دندان‌ها قرار دارند، شکل می‌گیرند و می‌توانند به سلامت دندان‌ها و لثه‌ها آسیب برسانند.

وقتی که مراقبت دندانی مانند مسواک زدن و استفاده منظم از نخ دندان انجام نمی‌شود و رسیدگی‌های مناسبی صورت نمی‌گیرد، باکتری‌هایی که در ناحیه بافت نرم دندان وجود دارند، نفوذ می‌کنند و در آنجا جمع می‌شوند. این وضعیت در نهایت می‌تواند منجر به عفونت دندان یا آبسه شود.

علائم آبسه یا عفونت دندان
علامت اصلی آبسه یا عفونت دندان، درد و ناراحتی متوسط ​​تا شدید در ناحیه دندان یا لثه‌ها است. این درد ممکن است به طور ناگهانی شروع شده و در ساعت‌های بعدی شدیدتر شود. همچنین، آبسه می‌تواند علائمی مشابه در نواحی مختلف بدن مانند گوش‌ها، فک و گردن نیز ایجاد کند.

در واقع، علائم و نشانه‌های آبسه دندان عبارتند از:

1. درد و ناراحتی در ناحیه آسیب دیده هنگام گاز گرفتن یا جویدن مواد غذایی.
2. درد و ناراحتی متوسط ​​تا شدید در ناحیه آسیب دیده هنگام لمس آن.
3. حساسیت به مایعات گرم و سرد.
4. حساسیت به مواد غذایی در درجه حرارت مختلف.
5. بدمزه شدن غذاهای مختلف در دهان.
6. احساس ناراحتی عمومی در بدن.
7. بالا رفتن دمای بدن و احساس تب شدید.
8. دشواری در باز کردن دهان.
9. بدخوابی.
10. سردرد متوسط ​​تا شدید.
11. حالت تهوع و استفراغ.
12. گیجی.
13. مشکل در تنفس.
14. افتادگی پلک‌ها.
15. ورم و آماس در ناحیه لثه و یا اطراف دندان‌ها.
16. ایجاد ورم در ناحیه غدد لنفاوی.
17. ایجاد بوی نامطبوع شبیه به بوی عفونت در ناحیه دهان.
18. ایجاد اسکار یا جوش‌های چرکی بزرگ در ناحیه لثه‌ها.

همچنین در برخی مواقع نادر، ممکن است به از دست دادن موقت بینایی نیز منجر شود.

راه‌های مقابله با آبسه یا عفونت دندان و درمان آن

علت ظهور آبسه یا عفونت دندان معمولاً به ورود و تجمع باکتری‌های عفونی در دهان برمی‌گردد. درواقع، دندان‌ها از ظاهر سختی برخوردارند، اما درون آنها نسبتاً نرم و انعطاف‌پذیر است، به خصوص در نزدیکی رگ‌های عصبی. بنابراین، اگر مشکلاتی مانند پوسیدگی از قسمت سخت دندان عبور کند، به ناحیه‌های نرم دندان نفوذ می‌کند و می‌تواند به سرعت آبسه دندانی را ایجاد کند.

به طور کلی، ورود و تجمع باکتری‌های عفونی در دهان عامل اصلی ظهور آبسه یا عفونت دندان است. اگرچه این عارضه ممکن است در هر نقطه‌ای از دندان یا لثه‌ها ایجاد شود، اما عفونت دندان از نوع آبسه، معمولاً ناشی از عفونت یکی از دندان‌ها است.

نوع‌های مختلف آبسه دندان
بسته به موقعیتی که آبسه یا عفونت دندانی رخ می‌دهد و وجود باکتری‌های عفونی در دهان، ممکن است این عارضه با انواع مختلف خود ظاهر شود. سه نوع شایع آبسه دندانی عبارتند از:

آبسه پری‌اپیکال:
در این نوع آبسه دندانی، باکتری‌های عفونی از طریق پالپ دندان وارد می‌شوند و درون آن‌ها نفوذ می‌کنند. یعنی، آبسه پری‌اپیکال به وجود آمدن باکتری‌های عفونی در ریشه دندان‌ها، ایجاد حفره و در نهایت تجمع آن‌ها در داخل دندان اشاره دارد.

آبسه پریودنتال:
این نوع عارضه معمولاً به دلیل بروز بیماری در لثه‌ها ایجاد می‌شود. بنابراین، معروف به آبسه و عفونت لثه‌ها است. اگرچه در برخی موارد، ممکن است به دلیل آسیب دیدگی شدید دندان‌ها ایجاد شود.

آبسه لثه:
این نوع آبسه دندانی معمولاً در بافت لثه‌ها ایجاد می‌شود. مانند یک جسم خارجی یا ذرت که بو داده خود را در میان لثه‌ها نشان می‌دهد.

راه‌های پیشگیری از آبسه یا عفونت دندانی
از آنجایی که آبسه یا عفونت دندانی به دلیل وجود باکتری‌ها در دهان ایجاد می‌شود، می‌توان با اعمال مراقبت‌های مناسب از بروز این عارضه دردناک جلوگیری کرد. یکی از راه‌های رایج پیشگیری، رعایت و حفظ بهداشت دندان و دهان است.

همانطور که قبلاً بیان شد، برای جلوگیری از ایجاد عفونت باکتریایی، باید از تجمع بزاق دهان و باقی‌ماندن غذاها در لا به لای دندان‌ها پرهیز کرد. با رعایت بهداشت فردی و بهبود شیوه‌های بهداشت دهان و دندان، می‌توان از بروز آبسه‌های پریودنتال جلوگیری کرد.

راه‌های دیگر پیشگیری عبارتند از:
– رعایت بهداشت دهان و دندان با استفاده روزانه از مسواک، نخ دندان و دهان‌شویه.
– انجام چکاپ‌های منظم دندانپزشکی و درمان به موقع دندان‌های آسیب‌دیده.
– درمان به موقع دندان‌های پوسیده، ترک‌خورده و لق‌بلافاصله پس از متوجه شدن.
– کنترل مصرف شیرینی‌جات، شوری و قند برای حفظ سلامت دندان‌ها.
– به حداقل رساندن مصرف هرگونه مواد قندی مانند نوشابه‌های گازدار، زیرا مصرف مداوم این دسته از خوراکی‌ها در طولانی‌مدت می‌تواند سبب سوراخ‌شدن و پوسیدگی دندان‌ها شود.

راه‌های درمان آبسه یا عفونت دندانی
یکی از راه‌های معمول درمان عفونت دندانی، مصرف منظم آنتی‌بیوتیک‌ها طی یک دوره مشخص است، به ویژه در زمانی که علائم عفونت کم باشد و دندان به عصب‌کشی نیاز نداشته باشد. اما اگر عفونت دندانی شدید باشد و با مصرف آنتی‌بیوتیک درمان نشود، دندان عفونی باید توسط دندان‌پزشک کشیده شود. در شرایط حاد، اگر وضعیت جدی باشد، نیاز است عفونت دندانی درمان شود.

بنا به تشخیص دندان‌پزشک، روش درمانی ممکن است به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد، از جمله:
– محل اولیه آبسه
– شدت و میزان عفونت
– واکنش سیستم ایمنی بدن به عفونت

تنها دندان‌پزشک می‌تواند به شما راهنمایی کامل درباره درمان آبسه دندانی بدهد. در مواقع عادی، روش‌های معمول درمانی شامل:
– تخلیه آبسه
– کشیدن دندان
– مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها
– حذف شیء خارجی از میان لثه‌ها

گاهی اوقات، در مواقع خاص، پزشک ممکن است روش جراحی را مناسب برای درمان دندان بداند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.