تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱
کد خبر : 13440

فواید و مضرات زولبیا بامیه در ماه رمضان

فواید و مضرات زولبیا بامیه در ماه رمضان

یکی از ماه‌های بسیار محترم در اسلام، ماه مبارک رمضان است. بسیاری از مردم در سرتاسر دنیا به‌ویژه در این ماه روزه می‌گیرند. از آن‌جایی که با تغییر سبک زندگی و مشغله‌های فراوان، روزه گرفتن سبب تشنگی و گرسنگی بسیار زیادی می‌شود، افراد با رعایت نکردن برخی نکات و نادیده گرفتن خواص و مضرات برخی

یکی از ماه‌های بسیار محترم در اسلام، ماه مبارک رمضان است. بسیاری از مردم در سرتاسر دنیا به‌ویژه در این ماه روزه می‌گیرند. از آن‌جایی که با تغییر سبک زندگی و مشغله‌های فراوان، روزه گرفتن سبب تشنگی و گرسنگی بسیار زیادی می‌شود، افراد با رعایت نکردن برخی نکات و نادیده گرفتن خواص و مضرات برخی مواد غذایی، آن‌ها را مصرف می‌کنند. یکی از خوراکی‌های مخصوص این ماه مبارک، خرید زولبیا بامیه است که زیاده‌روی در مصرف آن هنگام سحر یا افطار، سبب بروز برخی بیماری‌ها خواهد شد.

خواه یا ناخواه اکثر زولبیا و بامیه‌هایی که در طول ماه مبارک مصرف می‌شوند، با روغن نامناسب تهیه شده‌اند و دارای مقادیر بالایی پراکسید و اسیدیته هستند؛ به‌همین‌دلیل برای سلامتی ضرر دارند. افراد می‌توانند در صورت علاقه به این خوراکی، از برخی فروشگاه‌ها یا مراکز خرید معتبر به‌صورت حضوری یا آنلاین، اقدام به خرید زولبیا بامیه‌ای که با مواد استاندارد و ارگانیک تهیه شده است، کنند. در ادامه مقاله جهت بررسی خواص و مضرات این خوراکی با ما همراه باشید.

زولبیا و بامیه

وجود مقادیر غیراستانداردی از قند و چربی، از جمله خواص و مضرات این خوراکی محسوب می‌شوند، به‌همین‌دلیل با خوردن آن‌ها انرژی زیادی به بدن وارد می‌شود، بدون آنکه ارزش غذایی بالایی داشته باشند.

با مصرف زولبیا و بامیه در زمان افطار، احساس سیری کاذب ایجاد می‌شود و در نتیجه اشتهای فرد کاهش پیدا می‌کند. قند موجود در آن‌ها به سرعت شروع به آزاد شدن در بدن شده و احتمال بروز بیماری وجود دارد. اگر این خوراکی توسط روغن و همچنین قند متناسب تهیه شود، ضرر چندانی به بدن وارد نمی‌شود. پس هنگام تهیه و خرید زولبیا بامیه، نهایت دقت را اعمال کنید. در ادامه به برخی مضرات این خوراکی اشاره کرده‌ایم.

 بروز بیماری‌های قلبی و عروقی

مواد این شیرینی خوشمزه باید در روغن داغ سرخ شود. پس روغن مناسب برای طبخ آن بسیار مهم و حائز اهمیت است؛ زیرا باید توان تحمل دمای بالا را داشته باشد. برخی از فروشندگان زولبیا بامیه بازاری، از روغن مناسب استفاده نمی‌کنند که این اقدام، مضرات این خوراکی را تشدید و سبب بروز بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شوند. به‌همین‌دلیل توصیه می‌شود به‌جای خرید زولبیا بامیه، اقدام به تهیه زولبیا بامیه خانگی یا خرید از برخی مراکز ارگانیک کنید.

ابتلا به دیابت

همانطور که ذکر شد، میزان قند نیز در زولبیا و بامیه بسیار بالاست؛ به‌همین‌دلیل وقتی وارد بدن می‌شود، امکان ابتلا به دیابت وجود دارد. در این حالت، برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، اقدام به تهیه زولبیا بامیه رژیمی کنید که مقدار کمتری قند و چربی در تهیه آن‌ها به‌کار‌رفته است.

فواید و مضرات زولبیا بامیه در ماه رمضان

چاقی

بارها شنیده‌اید که افراد از این موضوع که ما در ماه رمضان به‌جای کاهش وزن، افزایش وزن داشته‌ایم، شکایت می‌کنند. این موضوع ناخوشایند تنها یک دلیل دارد و آن هم عادت غذایی اشتباه در این ماه است.

زولبیا و بامیه یکی از خوراکی‌هایی است که از دیرباز مورد استقبال بود و در این ماه، باعث اضافه وزن بسیاری از افراد می‌شود. طبق محاسبات سازمان بهداشت، هر بامیه 80 کالری و هر گرم زولبیا، 450 کالری دارد. لازم به ذکر است که چنانچه این خوراکی به‌صورت غیراستاندارد تهیه شود، ضرر ناشی از آن دوچندان خواهد بود؛ از این رو بهتر است که به‌جای تهیه زولبیا بامیه بازاری، اقدام به تهیه زولبیا بامیه خانگی با مواد سالم و ارگانیک کرد.

مشکلات گوارشی

یکی دیگر از دلایلی که سبب می‌شود زولبیا بامیه رژیمی را به‌جای زولبیا بامیه بازاری توصیه کنند، آسیب این بیماری به معده و ایجاد مشکلات دستگاه گوارشی است. اگر فردی دچار مشکلات ریفلاکس معده باشد، می‌بایست از خرید زولبیا بامیه در ماه مبارک رمضان اجتناب کند؛ چراکه به دلیل قند بسیار بالای آن، مشکلات مربوط به ریفلاکس فرد تشدید می‌شود.

آسیب کبدی

اگر این خوراکی‌ها در مقدار بسیار زیاد و به‌صورت مستمر در طول یک ماه مصرف شوند، قطعا عوارض نامطلوبی را بر اعضای بدن به‌خصوص کبد برجای می‌گذارند. قند و چربی هر دو، دشمن اصلی کبد هستند و به سرعت آن را تخریب می‌کنند. اگر در ردیف افرادی هستید که در آزمایش مخصوص کبد، یکی از گریدهای کبد چرب را دارید، حتما این خوراکی را از مکان‌هایی که با مواد اولیه استاندارد و به شیوه اصولی تهیه کرده است، تهیه کنید.

آیا به‌طورکلی مصرف زولبیا و بامیه را حذف کنیم؟

با خواندن این مطالب و پی بردن به خواص و مضرات خرید زولبیا بامیه، افراد گمان می‌کنند که نباید این خوراکی را تهیه و مصرف کنند؛ اما اینگونه نیست. هدف ما از این مقاله، قطع کامل مصرف این شیرینی وسوسه برانگیز نیست؛ بلکه آگاهی‌سازی جهت تهیه آن از مکان‌های معتبر و جلوگیری از بیماری است. برخی از نکات مهم هنگام تهیه این خوراکی عبارت‌اند از:

  • زولبیا و بامیه سوخته یا قهوه‌ای نباشد.

  • به‌صورت فله‌ای و روباز نباشد؛ زیرا در این حالت در معرض آلودگی‌ها و آلاینده‌ها قرار دارد.

  • قسمت فوقانی آن شکرک نزده باشد.

فواید و مضرات زولبیا بامیه در ماه رمضان

زولبیا بامیه شهروز

همانطور که ذکر شد، این خوراکی از گذشته‌های دور به‌عنوان عضوی ثابت بر سر سفره‌های افطار و سحر بوده است و طرفداران بسیار زیادی دارد. برخی افراد سودجو اقدام به تهیه این خوراکی با مواد غیراستاندارد و مضر می‌کنند که سلامتی دیگران را شدیدا به خطر می‌اندازد.

از این رو توصیه می‌شود به‌جای تهیه از مکان‌های نامعتبر، زولبیا بامیه رژیمی را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. زولبیا بامیه شهروز با استفاده بهترین مواد اولیه و همچنین تهیه اصولی این خوراکی خوشمزه، آماده ثبت سفارش و تحویل در اسرع وقت است. همچنین در این فروشگاه ارگانیک، امکان تهیه خشکبار به‌صورت اینترنتی و از طریق سایت فروشگاه امکان‌پذیر است.

لازم به ذکر است محصولات این فروشگاه، علاوه بر کیفیت بالا، تنوع بسیار زیادی داشته و افراد می‌توانند هر یک از نمونه‌های زولبیا بامیه را مطابق با سبک و سلیقه خود خریداری کنند. از سویی دیگر این فروشگاه برای کسانی که در رژیم غذایی به سر می‌برند و علاقه زیادی به مصرف زولبیا و بامیه دارند، نمونه‌های رژیمی تولید کرده است، تا چنین افرادی بتوانند بدون نگرانی از کالری بالای آن، شیرینی مورد علاقه خود را سرو کرده و از خوردن آن لذت ببرند.

خوراکی‌های لذیذ ماه مبارک رمضان

خوردن زولبیا و بامیه، مخصوصا در ماه مبارک رمضان، بسیار لذت‌بخش است؛ اما باید توجه داشت که در کنار لذیذ بودن، مضرات زیادی برای سلامتی دارد که از آن‌ها نباید غافل شد. بهتر است در مصرف این شیرینی بسیار پرطرفدار و دوست‌داشتنی، کمی احتیاط کنید تا در ایام روزه‌داری و پس از آن دچار بیماری نشوید. همچنین حتما از مکان‌های پاکیزه و عاری از هرگونه آلودگی، آن را تهیه و خریداری کنید.

ما در این نوشتار سعی کردیم مواردی را در پیرامون خرید زولبیا بامیه در ماه رمضان و همچنین خواص و مضرات زولبیا و بامیه عنوان کنیم تا در صورت نیاز، از این مطالب بهره بگیرید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.