تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۲
کد خبر : 14148

ناهنجاری فکی و دندانی: اورجت و راه‌های درمان

ناهنجاری فکی و دندانی: اورجت و راه‌های درمان

سلامت و زیبایی دندان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، به‌ویژه برای افرادی که در زمینه بازاریابی فعالیت می‌کنند. یکی از مشکلاتی که ممکن است در دندان‌ها ایجاد شود، اورجت است. اورجت به وضعیتی گفته می‌شود که دندان‌های جلوی فک بالا، بیشتر از حد نرمال به جلو برخاسته‌اند. این مسئله معمولاً با اصطلاح “دندان خرگوشی” شناخته

سلامت و زیبایی دندان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، به‌ویژه برای افرادی که در زمینه بازاریابی فعالیت می‌کنند. یکی از مشکلاتی که ممکن است در دندان‌ها ایجاد شود، اورجت است. اورجت به وضعیتی گفته می‌شود که دندان‌های جلوی فک بالا، بیشتر از حد نرمال به جلو برخاسته‌اند. این مسئله معمولاً با اصطلاح “دندان خرگوشی” شناخته می‌شود. در این مقاله، قصد داریم به بررسی این ناهنجاری دندانی و درمان آن بپردازیم.

اورجت چیست؟

اگر دندان‌های جلویی فک بالا بیشتر از حد معمول به جلو برخاسته باشند و فاصله بین آن‌ها و دندان‌های پایینی کمتر از میزان استاندارد ۲ میلی‌متری باشد، افراد دچار اورجت دندانی هستند.

علت اورجت
– بیش از حد رشد فک بالا
– کمبود رشد فک پایین
– ترکیبی از رشد نامتعارف هر دو فک
– جلو بودن ۶ دندان جلوی فک بالا
– عقب بودن دندان‌های جلویی فک پایین
– ترکیبی از ناهنجاری‌های دندانی فک بالا و فک پایین

به طور کلی، سلامت دندان‌ها و درمان اورجت می‌تواند به ارتقای زیبایی و اعتماد به‌نفس فرد کمک کند، به‌ویژه در محیط‌های اجتماعی و حرفه‌ای.

دلایل بوجود آمدن اورجت

ناهنجاری‌های فک و دندان به دو دلیل اصلی، یعنی وراثتی و محیطی، بوجود می‌آیند. در ادامه به بررسی این دو عامل می‌پردازیم:

ناهنجاری فکی و دندانی: اورجت و راه‌های درمان

مکیدن طولانی مدت انگشت
مکیدن انگشتان طولانی مدت به طور طبیعی است، اما اگر این عادت طولانی شود و بعد از رویش دندان‌های دائمی کودک ادامه یابد، ممکن است به فک و دندان کودک آسیب وارد شود و ناهنجاری‌های مختلفی از جمله اورجت ایجاد شود. پس از ۴ سالگی، بهتر است کودک عادت مکیدن انگشت را ترک کند. در صورت وجود مشکل، مراجعه به دندانپزشکی و استفاده از گارد انگشتی می‌تواند کودک را از مکیدن انگشت باز دارد.

تناسب نداشتن دندان و فک
در برخی موارد، کودک اندازه دندان‌های خود را از یکی از والدین و اندازه فک خود را از والد دیگر به ارث می‌برد. اگر دندان‌ها بزرگ‌تر از فضای موجود در فک باشند، اورجت و بیرون زدگی دندان‌ها ایجاد می‌شود.

درمان اورجت و دندان خرگوشی
اکنون با پیشرفت تکنولوژی در زمینه دندانپزشکی، درمان اورجت دیگر مشکل پیچیده‌ای نیست. در ابتدا باید علت اورجت را پیدا کرد. این ناهنجاری ممکن است ناشی از نواقص دندانی باشد که با استفاده از دستگاه‌های ارتودنسی قابل درمان است یا ممکن است برگرداندن دندان‌های فکی به حالت طبیعی نیاز به جراحی داشته باشد.

درمان اورجت بستگی به سن بیمار و شدت ناهنجاری دارد. درمان در سنین کودکی به طور سریعتر و آسانتر انجام می‌شود. متخصص ارتودنسی با استفاده از کش‌های الاستیک و بریس، دندان‌های فک پایین را به جلو و دندان‌های فک بالا را به عقب می‌برد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.