تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۸:۳۰
کد خبر : 12926

بیماری خطرناک تر از کرونا در ایران

بیماری خطرناک تر از کرونا در ایران
طبق گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۷، ۴۶ درصد علت مرگ در ایران بیماری‌های قلبی بوده است و این ۴۶ درصد بعد از ۵ سال و به خصوص بعد از پاندمی کرونا قطعاً افزایش یافته است.

به گزارش سلامت روز به نقل از فارس، بنا به گفته رئیس شاخه قلب و ریه انجمن فیزیوتراپی ایران، خطر بیماری‌های قلبی از ویروس کشنده کرونا که چند سال باعث فلج شدن زندگی مردم در تمام دنیا شده بود، خطرناک‌تر و کشنده‌تر است.

بخش های مهم از اظهارات منیر ظفرنژاد، رئیس شاخه قلب و ریه انجمن فیزیوتراپی ایران را بخوانید؛

*جامعه باید از خطر افزایش بیماری‌های قلبی آگاه شود.

*طبق آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی که در ۲۴ می ۲۰۲۳ منتشر شد، تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در سطح جهان حدود ۷۶۷ میلیون نفر بوده که از این تعداد حدود ۷ میلیون انسان جان خود را از دست داده‌اند. اما طبق گزارش مرکز آمار بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزی انجمن قلب آمریکا به عنوان یکی از منابع قابل استناد، فقط در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۹ میلیون انسان بر اثر بیماری‌های قلبی-عروقی در سطح جهان، جان خود را از دست داده اند که حدود ۱۸.۷ درصد نسبت به سال ۲۰۱۰ افزایش داشته است.

*خطر بیماری‌های قلبی از ویروس کشنده کرونا که چند سال باعث فلج شدن زندگی مردم در تمام دنیا شده بود، خطرناک‌تر و کشنده‌تر است؛ در واقع عامل اولیه و اصلی مرگ و میر در تمام دنیا بیماری‌های قلبی است.

*طبق گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۷، ۴۶ درصد علت مرگ در ایران بیماری‌های قلبی بوده است و این ۴۶ درصد بعد از ۵ سال و به خصوص بعد از پاندمی کرونا قطعاً افزایش یافته است. به همین علت است که باید از تمامی امکانات ارتباط جمعی حقیقی و مجازی برای آگاه‌سازی جامعه جهت پیشگیری از عواملی که باعث بیماری‌های قلبی می‌شود استفاده نمود.

بیماری قلبی

*عوامل خطر بیماری‌های قلبی به دو دسته تقسیم می‌شوند، عوامل خطر یا ریسک فاکتورهای غیر قابل پیشگیری مانند سن، جنسیت، نژاد و سابقه فامیلی و ریسک فاکتورهای قابل پیشگیری که شامل فشارخون، کلسترول و قند بالا، چاقی، مصرف دخانیات، زندگی کم‌تحرک، تغذیه ناسالم و استرس است.

*توصیه به کنترل این عوامل خطر و تحت نظر و کنترل منظم پزشک بودن ، بهترین راه پیشگیری از بیماری‌های قلبی است.

*علاوه بر این با ایجاد و توسعه مراکز فیزیوتراپی و بازتوانی قلبی که متأسفانه در ایران به نسبت بیماران قلبی بسیار محدود است، می‌توان به میزان بسیاری از خطر ابتلاء و یا مرگ و میر ناشی از آن جلوگیری کرد.

*ما فیزیوتراپیست‌های تخصصی قلبی باید در همه جا چه در بخش‌های ویژه قلبی و در مراکز بازتوانی قلبی و چه در میان خانواده و دوستان و همکاران، آگاهی لازم را در مورد تاثیرات مثبت بازتوانی قلبی به دیگران منتقل کنیم.

*بازتوانی قلبی در مورد افرادی که هنوز دچار مشکل قلبی نشده‌اند ولی یک یا چند فاکتور خطر قلبی را دارند به عنوان پیشگیری از بیماری‌های قلبی انجام می‌شود و در مورد بیمارانی که دچار مشکل قلبی شده و تحت عمل جراحی قلب، گذاشتن استنت‌های باز کننده عروق کرونر قلب، باز کردن عروق قلبی به وسیله بالون قرار گرفته‌اند و یا دچار سکته قلبی شده‌اند می‌تواند به عنوان پیشگیری کننده از حوادث جدید قلبی، بستری شدن‌های مکرر در بیمارستان‌ها و نیز مرگ و میر نقش مؤثری داشته باشد.

*متأسفانه در کشور ما بازتوانی قلبی به عنوان پیشگیری کننده از بیماری‌های قلبی، جایی ندارد و در مورد نقش دوم بازتوانی قلبی، مراکز بسیار محدودی فعال هستند که امیدواریم برگزاری کنگره‌های قلبی تأکیدی بر این موارد باشد.

 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.