تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۳۴
کد خبر : 12934

گرمازدگی و انواع آن | 18 نوشیدنی خوشمزه برای رفع گرمازدگی

گرمازدگی و انواع آن | 18 نوشیدنی خوشمزه برای رفع گرمازدگی
گرمازدگی نتیجه اختلال در مکانیزم تنظیم دمای بدن است و در این حالت، نوشیدن آب و مواد غذایی مناسب می‌تواند به بهبود حال فرد کمک کند.

به گزارش سلامت روز، در فصل گرما، مهم است که خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی را مصرف کنید که بتوانند شما را از خطر گرمازدگی محافظت کنند.

برخی از علائم گرمازدگی شامل تعریق بیش از حد، خستگی، سردرد، دل درد، تپش قلب، تهوع و استفراغ هستند. در صورتی که این علائم را تجربه کردید، باید سریعا به محیط خنک منتقل شوید. در صورتی که علائم بهبود نیابند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

فراموش نکنید که یکی از ساده‌ترین و بهترین راهکارها برای جلوگیری گرمازدگی در فصل تابستان، نوشیدن آب فراوان مخصوصا آب معدنی است. به عبارت دیگر خوردن آب به شما کمک می‌کند که بدن خود را هیدراته نگه دارید و در صورت تعریق بیش از حد در زمان قرار گرفتن در معرض گرما، از دهیدراته شدن بدن خود جلوگیری کنید.

چرا گرمازده می شویم؟

با تعریق، آب و الکترولیت‌های بدن از قبیل پتاسیم، سدیم و کلسیم دفع می‌شوند و در صورت عدم جایگزینی آنها، می‌تواند به علائمی مانند خستگی شدید، سردرد، تاری دید و حتی نارسایی قلبی منجر شود. هنگامی که هوا رطوبت بیشتری داشته باشد، تعریق نمی‌تواند موثر باشد و دمای بدن در نتیجه گرما و رطوبت بیشتر هوا، افزایش می‌یابد. لذا مراقبت از هیدراته شدن در طول روز و هنگام فعالیت‌های جسمانی در هوای گرم و خشک بسیار مهم است.

گرمازدگی و انواع آن

گرمازدگی در سه سطح خفیف، متوسط و شدید رخ می‌دهد و در هر سطح نیاز به رسیدگی دارد. در صورتی که فردی دچار گرمازدگی خفیف شد، می‌توان با استفاده از روش‌های درمان خانگی مانند نوشیدن آب، استراحت در محیط خنک، پوشیدن لباس‌های نازک و راحت و … بهبودی را تجربه کند.

اگر فردی دچار گرمازدگی متوسط شد، لازم است که به محیط خنک منتقل شده، آب زیاد بنوشد و در صورتی که علائم بهبود نیابد، بهتر است به پزشک مراجعه کند.

اما در صورتی که گرمازدگی شدید رخ داده باشد، باید با سرعت به محیط خنک منتقل شده، لباس‌های نازک و راحت بپوشد و فوراً با پزشک مراجعه کند. گرمازدگی شدید باعث آسیب به سلول‌های بدن و عضلات، تشدید بیماری‌های قلبی و عروقی، و حتی مرگ مغزی باشد. بنابراین، در صورتی که گرمازدگی شدید رخ داده باشد، حتماً باید به پزشک مراجعه شود.

علائم گرمازدگی چیست؟

علائم گرمازدگی عبارتند از:

بیش از حد تعریق کردن
بی‌قراری و پرخاشگری
قرمز شدن پوست بدن (مخصوصا در نواحیی که پوشیدن لباس روی آنها سخت است، مثل صورت و دست‌ها)
ضعف و بی حالی و در شرایط شدید، فلج شدن
اسهال، استفراغ و حالت تهوع
گرفتگی عضلانی
افزایش نامتعارف ضربان قلب
افزایش غیرطبیعی دمای بدن
سوزش و تعریق پوست
خستگی شدید
تشنگی غیرمعمول
ضعیف شدن ضربان قلب
تنفس تندتر
سرگیجه و حتی از دست دادن هوش.

گرمازدگی

روش های درمان گرمازدگی

گرمازدگی نتیجه اختلال در مکانیزم تنظیم دمای بدن است و در این حالت، نوشیدن آب و مواد غذایی مناسب می‌تواند به بهبود حال فرد کمک کند. ضمن تامین آب بدن، مصرف مواد غذایی حاوی املاح معدنی مانند سدیم، پتاسیم و مگنزیم نیز می‌تواند در حفظ تعادل الکترولیتی بدن و جلوگیری از نارسایی اعضای بدن که ممکن است در گرمازدگی رخ دهد، مفید باشد.

همچنین، مصرف مواد غذایی خنک و سرد مانند میوه‌های خنک، سالادها، آبمیوه‌های طبیعی، یخ‌های خرد شده و نوشیدنی‌های خنک می‌تواند به کاهش درجه حرارت بدن کمک کند و در بهبود حال فرد گرمازده موثر باشد. البته لازم به ذکر است که مصرف مواد غذایی سنگین و دست‌کاری شده مانند غذاهای چرب، شیرین و نمکی باید به حداقل کاهش یابد، زیرا ممکن است باعث افزایش دمای بدن شود.

در کل، برای کاهش اثرات گرمازدگی و جلوگیری از نارسایی اعضای بدن، نوشیدن آب و مصرف مواد غذایی مناسب و خنک، بسیار مهم است. همچنین در صورت بروز گرمازدگی شدید، حتماً باید به پزشک مراجعه کرد و راهکارهای درمانی مناسب را اجرا کرد.

۱۸ خوراکی مفید برای فرد گرمازده

زمانی که گرمازده می شوید فورا آب یخ ننوشید. نوشیدن آب یخ‌زده به دلیل وارد کردن شوک به بدن، ممکن است به جای کاهش درجه حرارت بدن، باعث افزایش موقتی آن شود و در برخی موارد، باعث تشدید گرمازدگی و مشکلات دیگر مانند سرگیجه، تب و افت فشار خون شود. بنابراین، بهتر است در صورت بروز گرمازدگی، از نوشیدنی‌های خنک مانند آب‌های خنک، نوشابه‌های طبیعی، آبمیوه‌های خنک و انواع نوشیدنی‌های آرام‌بخش مانند چای سبز، نعناع و آبلیمو استفاده کنید.

همچنین، در صورت بروز گرمازدگی شدید و نیاز به تسکین سریع دمای بدن، می‌توانید با استفاده از دستمال یخ یا پارچه‌ای سرد به صورت کمپرس در مناطقی مانند گردن، بینی و پشت دست، به کاهش درجه حرارت بدن کمک کنید.

در ادامه ۱۸ نوشیدنی و خوراکی مناسب برای رفع گرمازدگی آمده است؛

۱. شربت آبلیمو

۲. شربت سکنجبین

۳. عرق کاسنی

۴. شربت تخم شربتی و ریحان

۵. شربت خاکشیر و بیدمشک

۶. شربت گلاب

۷. چای گل داوودی

۸. دمنوش به لیمو

۹. دمنوش لوتوس (برگ نیلوفر آبی)

۱۰. دمنوش عناب

۱۱. خیار

۱۲. هندوانه

۱۳. آلو

۱۴. نعناع

۱۵. پیاز و آب آن

۱۶. کرفس

۱۷. آبدوغ خیار

۱۸. محلول ORS

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.