تاریخ انتشار : جمعه ۲۴ تیر ۱۴۰۱ - ۵:۲۲
کد خبر : 5007

اسهال کرونا چه نشانه هایی دارد؟ | رژیم غذایی برای درمان اسهال کرونا

اسهال کرونا چه نشانه هایی دارد؟ | رژیم غذایی برای درمان اسهال کرونا

اسهال کرونا یکی از عوارض گوارشی این بیماری مرموز به شمار می‌رود.   به گزارش سلامت روز به نقل از درمانکده، در روزهای نخستین علائمی مانند تب، سرفه، گلودرد، احساس ضعف و بیحالی از نشانه‌های رایج این بیماری معرفی شدند. با گذشت زمان تنگی نفس به عنوان مهمترین نشانه این بیماری مورد توجه قرار گرفت.

اسهال کرونا یکی از عوارض گوارشی این بیماری مرموز به شمار می‌رود.

 

به گزارش سلامت روز به نقل از درمانکده، در روزهای نخستین علائمی مانند تب، سرفه، گلودرد، احساس ضعف و بیحالی از نشانه‌های رایج این بیماری معرفی شدند. با گذشت زمان تنگی نفس به عنوان مهمترین نشانه این بیماری مورد توجه قرار گرفت. کمی که گذشت، برخی بیماران از نداشتن حس بویایی و چشایی شکایت کردند.

کم کم پزشکان با بیمارانی مواجه شده‌اند که به دلیل ابتلا به این بیماری، از ناراحتی‌های گوارشی مانند اسهال و حالت تهوع رنج می‌بردند. به خواندن این مقاله از مجله درمانکده ادامه دهید تا بیشتر راجع به اسهال در کرونا بدانید.

اسهال کرونا چگونه است؟

در ابتدا کمی دور از ذهن بود که اسهال از علائم کووید ۱۹ باشد. اما با گذشت زمان و افزایش بیمارانی که به دلیل ابتلا به کووید ۱۹، دچار ناراحتی‌های گوارشی می‌شدند، رابطه معناداری بین آنها پیدا شد.
در برخی بیماران، اسهال به عنوان ابتدایی‌ترین علامت تشخیص داده شد. با پیشرفت بیماری سایر عوارض مانند تب، سرفه و تنگی نفس نیز پدیدار می‌شوند. به همین دلیل بسیاری از بیماران خیلی دیر به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کردند. این امر درمان آنها را با مشکل مواجه می‌کرد. اینطور به نظر می‌رسد بیمارانی که به واسطه کووید ۱۹، اسهال را تجربه می‌کنند با علائم شدیدتری نسبت به سایر بیماران مواجه هستند.

در صورتی که دارای چنین علائمی هستید بهتر است به پزشک متخصص گوارش یا پزشک عمومی مراجعه کنید یا از طریق مشاوره با متخصص گوارش مشکل خود را بیان کنید و راهنمایی کسب کنید.

بافت اسهال در کرونا چگونه است؟

در رابطه با بافت مدفوع در بیماران مبتلا به کووید ۱۹، بهتر است نگاهی به سایت معتبر پزشکی Health Line داشته باشیم:

اسهال شدید آبکی کرونا در ۶۴ درصد افرادی که به این بیماری مبتلا شده‌اند،‌ گزارش شده است. البته برخی بیماران دفع مدفوع نرم‌تر از حالت طبیعی را نیز تجربه کرده‌اند.

با بروز این مشکل، بدن به شدت با کمبود آب و مایعات مواجه می‌شود،‌ به همین دلیل خطر بروز دهیدراته شدن، وجود دارد. در این شرایط مصرف آب و مایعات به شدت به بیماران توصیه می‌شود.

رنگ اسهال کرونا چگونه است؟

اینطور به نظر می‌رسد که رنگ اسهال ناشی از کرونا، زرد باشد. این ویروس باعث حرکت سریع مدفوع در روده می‌شود به همین دلیل زمانی برای جذب چربی‌ها وجود ندارد. این امر سبب می‌شود تا مدفوع زرد رنگ دفع شود.
البته اسهال کووید ۱۹ می‌تواند سبزرنگ هم باشد. در این حالت تجزیه چربی به‌ خوبی انجام نشده است. به همین دلیل مایع صفراوی همراه مدفوع دفع می‌شود. مایع صفراوی، ماده‌ایی است که توسط کبد برای هضم چربی‌ها تولید می‌شود. این مایع سبز رنگ است.

مدت زمان اسهال کرونا چقدر است؟

مدت زمان اسهال در کرونا به طور متوسط پنج روز طول می‌کشد. در این مدت زمان احتمالا بیمار به تدریج سایر علائم را نیز درک خواهد کرد.
این بیماران در طی روز، حداقل چهار بار به سرویس بهداشتی مراجعه می‌کنند و در هر نوبت با مدفوع آبکی مواجه هستند.

آیا هر اسهالی نشان دهنده کرونا است؟

در بیشتر مواقع بروز اسهال به دلیل مسمومیت‌های غذایی ایجاد می‌شود. در این حالت مدت زمان بیماری سه روز ادامه دارد و بیمار احساس بهتری خواهد داشت. این در حالی است که بیماران مبتلا به کووید ۱۹، با گذشت زمان احساس بهتر شدن ندارند و داروهای رایج برای درمان آنها کافی نیست.

آیا علائم گوارشی کرونا محدود به اسهال می شود؟

اینطور به نظر می‌رسد که اسهال تنها یکی از عوارض گوارشی کرونا است. بسیاری از بیماران با مشکلات گوارشی زیر نیز مواجه بوده‌اند:

کاهش اشتها
حالت تهوع
دردهای شکمی
استفراغ

با توجه به طول عمر بیماری و اطلاعاتی که تاکنون از ویروس بدست آمده است، استفراغ ناشی از کووید ۱۹، بیشتر در کودکان دیده می‌شود.

استفراغ، کاهش اشتها، دردهای شکمی و حالت تهوع از علائم گوارشی کووید ۱۹ هستند.

چه زمانی باید برای درمان اسهال کرونا به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتیکه با علائم زیر مواجه شدید، لازم است به پزشک مراجعه کنید:

مدفوعی که سیاه و قیری رنگ باشد
اسهالی که بیشتر از ۲ روز طول بکشد
بروز دردهای شدید شکمی
بروز علائم کم آبی شدید کاهش ادرار، خشکی پوست و چشم‌های فرو رفته
وجود خون در مدفوع

برای درمان اسهال کرونا چی بخوریم؟

کمپوت سیب بخورید

کمپوت سیب، بخصوص از نوع بدون شکر آن برای درمان و کنترل اسهال آبکی کرونا می‌تواند مفید باشد. اگر احساس می‌کنید ذائقه‌تان با سیب پخته شده سازگار نیست، نمی‌توانید به سراغ سیب خام بروید. سیب خام بیش از آنکه فکرش را کنید، دارای فیبر است و به همین دلیل هضم آن برای دستگاه گوارش سخت خواهد بود.

برنج سفید بخورید

با خوردن برنج سفید، مدفوع قوام پیدا می‌کند. همچنین هضم این ماده غذایی برای دستگاه گوارش ساده است و در عین حال مواد مغذی برای بدن را فراهم می‌کند.

نان سفید مصرف کنید

در شرایط عادی پزشکان توصیه می‌کنند تا نان سبوس‌دار مصرف کنیم. اما زمانی که به اسهال مبتلا هستیم،‌ شرایط کمی فرق دارد. در این حالت روده‌ها پرکار هستند و مصرف مواد غذایی سنگین مانند نان سبوسدار، وضعیت آنها را بدتر خواهد کرد.

آیا برای درمان اسهال در کرونا می‌توانم موز بخورم؟

بله، موز در درمان اسهال کرونا مفید است. این میوه به دلیل داشتن پتاسیم، به حفظ تعادل الکترولیت‌های بدن نیز کمک می‌کند.

مصرف نان سفید در درمان اسهال کرونا موثر است.

برای درمان اسهال کرونا چی نخوریم؟

غذاهای مانده نخورید

در طی درمان لازم است غذاهای تازه مصرف کنید. خوردن غذاهای مانده می‌تواند زمینه را برای تشدید اسهال بیشتر کند. باکتری‌هایی که در غذاهای مانده وجود دارند، می‌توانند منجر به مسمومیت غذایی شوند.

حواستان به محصولات لبنی باشد

با همه خواصی که محصولات لبنی دارند، مصرف آنها در زمانی که به اسهال مبتلا هستید، توصیه نمی‌شود. در این شرایط دستگاه گوارشی بدن به اینگونه محصولات حساس است و واکنش شدید نشان می‌دهد.

غذای چرب نخورید

چربی‌ها مواد غذایی هستند که بسیار دیر هضم می‌شوند. بدن برای هضم و گوارش آنها به مایعات و آنزیم‌های گوارشی بیشتری نیاز دارد. به همین دلیل سیستم گوارشی تحت فشار قرار خواهد گرفت. از سویی دیگر، مواد غذایی چرب بر روی انقباضات روده تاثیر‌گذار هستند.

نوشیدنی‌های گازدار نخورید

نوشیدنی‌های گازدار و مشروبات الکلی می‌توانند اسهال ناشی از کووید ۱۹ را تشدید کنند. نوشابه‌های صنعتی مملوء از قندهای مصنوعی و مواد افزودنی هستند.

سراغ میوه‌های ملین نروید.

برخی میوه‌ها به دلیل ترکیباتی که دارند، ملین هستند یعنی باعث نرم شدن بافت مدفوع می‌شوند. مصرف آنها در زمانی که دچار اسهال کرونا شده‌اید، تنها وضعیت شما را بدتر می‌کند. انجیر، سیب،‌آلو سیاه، گلابی و هلو از جمله آنها هستند.

شکلات و خوراکی‌هایی دارای کافئین نخورید

اسهال شدید آبکی کرونا منجر به از دست دادن آب بدن می‌شود. خوراکی‌هایی مانند شکلات و نوشیدنی‌های کافئین‌دار به از دست دادن آب بدن کمک می‌کنند. به همین دلیل مصرف آنها در زمانی که به اسهال ناشی از کووید ۱۹مبتلا شده‌اید، توصیه نمی‌شود.

سخن آخر

هر اسهالی را نمی‌توان به کرونا نسبت داد. در شرایط عادی مسمومیت غذایی مهمترین عامل بروز اسهال است که به درمان‌های خانگی پاسخ می‌دهد. در این حالت مدت زمانی بیماری معمولا تا سه روز است، یا حداقل پس از گذشت سه روز احساس بهتری خواهید داشت. این در حالی است که اسهال کرونا، با گذشت زمان و مراقبت‌های رایج پزشکی بهبود نمی‌یابد. در صورتیکه بعد از گذشت ۴۸ ساعت، با تشدید علائم مواجه شدید، به مراکز درمانی مراجعه کنید تا وضعیت سلامتی‌ شما بررسی شود.

منبع: Web Md

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.