تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۷:۱۱
کد خبر : 12956

پیشگیری از بیماری کبدی با نوشیدنی معجزه گر

پیشگیری از بیماری کبدی با نوشیدنی معجزه گر

به گزارش سلامت روز، تحقیقات نشان داده‌اند که نوشیدن قهوه می‌تواند با کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌های کبدی کمک کند، اما دلیل اصلی آن محتملًا کافئین نیست. در واقع، تحقیقات بیشتر نشان داده‌اند که مصرف مقدار معقول قهوه (حدود ۳ تا ۴ فنجان در روز) نه تنها باعث کاهش خطر بیماری‌های کبدی می‌شود، بلکه

به گزارش سلامت روز، تحقیقات نشان داده‌اند که نوشیدن قهوه می‌تواند با کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌های کبدی کمک کند، اما دلیل اصلی آن محتملًا کافئین نیست. در واقع، تحقیقات بیشتر نشان داده‌اند که مصرف مقدار معقول قهوه (حدود ۳ تا ۴ فنجان در روز) نه تنها باعث کاهش خطر بیماری‌های کبدی می‌شود، بلکه با کاهش خطر بیماری‌های قلبی، دیابتی و برخی سایر بیماری‌ها نیز مرتبط است.

آنتی اکسیدان قهوه معجزه می کند؟

یکی از دلایل این موضوع می‌تواند محتوای بالای آنتی‌اکسیدان‌ها در قهوه باشد که می‌توانند برای کبد مفید باشند. همچنین، تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف مقدار معقول قهوه می‌تواند باعث کاهش میزان التهاب در بدن شود، که این میزان التهاب در برخی از بیماری‌های کبدی نقش دارد.

بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که مصرف مقدار معقول قهوه می‌تواند در کاهش خطر بیماری‌های کبدی و بسیاری از بیماری‌های دیگر موثر باشد. با این حال، بهتر است قبل از شروع مصرف قهوه یا هر نوع مواد دارویی دیگر، با پزشک خود مشورت کنید.

اثرات مثبت و منفی نوشیدن قهوه

بنا بر گزارشی که خبرآنلاین منتشر کرده است، قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های دنیاست و همین مسئله سبب شده تا تحقیقات بسیاری در مورد اثرات مثبت و منفی آن برای سلامتی صورت گیرد. ارتباط بین قهوه و کبد، یک رابطه مثبت و سرشار از سلامتی است. مصرف قهوه با فعالیت آنزیم‌های کبدی ارتباط معکوس دارد.

مصرف قهوه به خصوص در درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی مفید است. بیماری کبد چرب غیر الکلی زمانی رخ می‌دهد که چربی اضافی در سلول‌های کبد تجمع پیدا کند. این بیماری در افرادی که دارای اضافه وزن هستند یا دیابت و کلسترول بالا دارند، رایج‌تر است و با گذشت زمان باعث سیروز یا زخم کبد و در نهایت سرطان کبد یا نارسایی کبد می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که زیاد قهوه می‌نوشند، کمتر در معرض ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی هستند. در افرادی که سابقه بیماری کبد چرب غیر الکلی دارند، نوشیدن منظم قهوه احتمال ابتلا به سیروز را کاهش می‌دهد. هم‌چنین در میان افراد مبتلا به سیروز، کسانی که قهوه بیشتری می‌نوشند کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از این بیماری هستند.

به نظر می‌رسد قهوه به طور کل در برابر مشکلات کبدی، نقش محافظتی دارد؛ شواهدی وجود دارد که اثبات می‌کند مصرف قهوه برای افراد مبتلا به هپاتیت C (ویروس عامل سیروز و سرطان کبد) بسیار مفید است.

قهوه و بیماری کبدی

قهوه چگونه به حفظ سلامت کبد کمک می‌کند؟

مصرف حداقل سه فنجان قهوه در روز به منظور جلوگیری از مشکلات کبدی توصیه می‌شود. اگر هپاتیت یا بیماری کبد چرب دارید، می‌توانید این مقدار را به پنج یا شش فنجان در روز افزایش دهید.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در قهوه به بدن کمک می‌کنند تا با رادیکال‌های آزاد، که عامل استرس اکسیداتیو هستند، مبارزه کند. هر فنجان قهوه حاوی ۲۰۰ تا ۵۵۰ میلی‌گرم آنتی‌اکسیدان است. دریافت این میزان آنتی‌اکسیدان در مبارزه با سرطان کبد، بیماری کبد چرب الکلی و غیر الکلی و هپاتیت C نقش بسزایی دارد.

تا جایی که ممکن است قهوه را بدون مواد افزودنی مصرف کنید و از افزودن خامه و شکر بپرهیزید. از آنجا که افراد مبتلا به بیماری کبد چرب اغلب مشکلاتی مانند دیابت و چاقی دارند، مهم است که چربی و شکر اضافی به قهوه خود اضافه نکنند.

چگونه کبدی سالم داشته باشیم؟

نوشیدن قهوه راهی ساده برای حفظ سلامت کبد است؛ چرا که این عضو را در برابر ویروس‌های هپاتیت A و هپاتیت B که هر دو به کبد آسیب می‌زنند، به نوعی واکسینه می‌کند.

داشتن رژیم غذایی سالم نیز یکی از راه‌های حفظ سلامت کبد است. کبد اولین عضوی است که غذاهای مصرفی را متابولیزه می‌کند. مصرف مواد غذایی حاوی قند بالا و چربی اشباع‌شده در مقادیر زیاد می‌تواند منجر به بیماری کبد چرب شود. هم‌چنین نوشیدن زیاد الکل می‌تواند آسیب دائمی به کبد آسیب وارد کند و موجب سیروز شود.

آیا مصرف قهوه برای افرادی که مشکلات خواب دارند، مضر است؟

مصرف قهوه می‌تواند برای افرادی که مشکلات خواب دارند، مضر باشد. دلیل این موضوع این است که قهوه حاوی کافئین است که یک محرک قوی سیستم عصبی مرکزی است. کافئین می‌تواند باعث بیداری و افزایش آگاهی شود، اما در عین حال می‌تواند باعث کاهش کیفیت خواب و کاهش مدت زمان خواب شود.

برای بسیاری از افراد، مصرف قهوه در ساعات بعد از ظهر و شب می‌تواند باعث اختلال در خواب شود. بخصوص اگر مصرف قهوه در ساعت‌های نزدیک به خواب صورت گیرد. افرادی که مشکلات خواب دارند، بهتر است مصرف قهوه را در ساعات بعد از ظهر و شب کمتر کنند، و اگر ممکن است بهتر است به کلی از مصرف آن خودداری کنند.

همچنین، افرادی که مشکلات خواب دارند، باید به مواد دیگری که حاوی کافئین هستند، مانند چای، نوشابه، شکلات و برخی مکمل‌های غذایی نیز توجه کنند. در نهایت، بهتر است افراد با مشکلات خواب، قبل از مصرف هر نوع مواد دارویی یا مکمل غذایی، با پزشک خود مشورت کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.