تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۵
کد خبر : 13960

چگونگی انجام و اهمیت درمان ریشه دندان

چگونگی انجام و اهمیت درمان ریشه دندان

همیشه وقتی از دندان پوسیده صحبت می‌کنیم، به دندانی که تاجش سیاه شده فکر می‌کنیم. اما دندان از دو بخش تشکیل شده است: تاج و ریشه. وقتی تاج دندان سیاه می‌شود، باید آن را ترمیم و بازسازی کنیم. اما اگر این کار را نکنیم، پوسیدگی احتمالاً به ریشه دندان هم می‌رسد و این موضوع بسیار

همیشه وقتی از دندان پوسیده صحبت می‌کنیم، به دندانی که تاجش سیاه شده فکر می‌کنیم. اما دندان از دو بخش تشکیل شده است: تاج و ریشه. وقتی تاج دندان سیاه می‌شود، باید آن را ترمیم و بازسازی کنیم. اما اگر این کار را نکنیم، پوسیدگی احتمالاً به ریشه دندان هم می‌رسد و این موضوع بسیار جدی است.

در بعضی مواقع، دندان ترمیم می‌شود، اما به مرور زمان ریشه دندان خراب می‌شود. این اتفاق اتفاق می‌افتد وقتی پوسیدگی به عصب دندان می‌رسد ولی تاج دندان ترمیم شده است. در این حالت، میکروب‌ها به پالپ دندان نفوذ می‌کنند و باعث التهاب و درد شدید می‌شوند.

زمانی که ریشه دندان خراب می‌شود، درد آن بیشتر در شب‌ها احساس می‌شود. این به دلیل فشار بیشتر خون در پالپ دندان در زمان خواب است که باعث افزایش درد می‌شود. اگر یک دندان با ریشه خراب و عفونی درمان نشود، میکروب‌های آن ممکن است به لثه و دندان‌های مجاور منتقل شوند.

برای مطالعه بیشتر در مورد موضوعاتی مانند دندانپزشکی، ایمپلنت دندان، لمینت دندان، ارتودنسی و غیره می‌توانید به وبسایت ما مراجعه کنید.

فرق بین درمان ریشه دندان و عصب کشی چیست؟

در واقع، درمان ریشه دندان همان عملی است که ما با عبارت عصب کشی دندان اشاره می‌کنیم. در هر دو این روش‌ها، هدف اصلی این است که عصب دندان یا همان ریشه آن را خارج کرده و مکان خالی آن را با مواد مناسبی پر کنیم.

نحوه درمان ریشه دندان به این صورت است که ابتدا، اگر دندان قبلاً ترمیم شده است، ترمیم قبلی را باز می‌کنیم. سپس، دندانپزشک با پاک کردن دقیق داخل دندان، عصب را از ریشه دندان جدا می‌کند. این کار باعث ایجاد یک کانال داخل دندان می‌شود. در انتها، دندانپزشک با استفاده از مواد مناسبی مانند آمالگام یا کامپوزیت، دندان را ترمیم می‌کند و کانال دندان به طور کامل بسته می‌شود.

چرا باید ریشه دندان درمان شود؟

وقتی عصب و عروق خونی دندان عفونی می‌شوند، باید این مشکل را درمان کنید. در غیر این صورت، عفونت از طریق کانال‌های داخلی ریشه دندان پخش می‌شود و ممکن است باعث تورم و آبسه شود. آبسه زمانی ایجاد می‌شود که عفونت و چرک در اطراف دندان جمع شده و باعث تورم محل مورد نظر می‌شود. لمس این منطقه ممکن است درد شدیدی را به شما بیاندازد. پس از درمان کامل عفونت و از بین رفتن آبسه، باید به درمان ریشه دندان بپردازید. زیرا به همان دلیلی که ریشه دندان یک بار عفونی می‌شود، احتمال ابتلا به عفونت مجدد وجود دارد. اگر این بیماری به موقع درمان نشود، ممکن است به کل ریشه‌های دندان‌ها آسیب ببینند و در نهایت باید دندان را بکشید.

آیا درمان ریشه دندان‌ها درد دارد؟
دندانپزشکان قبل از آغاز درمان ریشه دندان‌ها، عادتاً دندان مورد نظر را با مواد بی‌حس کننده محلی بی‌حس می‌کنند. پس از گذشت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، عملیات درمان ریشه آغاز می‌شود. در زمانی که دندانپزشک در حال تخلیه کردن دندان است، شما فقط صدای مته را می‌شنوید و احساس درد ندارید.

تعداد جلسات درمان ریشه‌ی دندان

درمان ریشه‌ی دندان به منظور خارج کردن تمام عفونت از کانال ریشه انجام می‌شود. در این روند، ابتدا ریشه با استفاده از مواد ضدعفونی کننده تمیز می‌شود و سپس عصب دندان بیرون کشیده می‌شود. در انتها، فضای داخل دندان با استفاده از مواد مخصوص پر می‌شود تا ارتباط آن با کانال ریشه به طور کامل قطع شود. با این روش، از عفونت‌های بعدی دندان جلوگیری می‌شود.

بنابر تشخیص دندانپزشک در تهران، درمان ریشه و سپس ترمیم دندان در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا، ریشه به طور کامل درمان می‌شود و پس از آن دندانپزشک با استفاده از یک پانسمان موقت دندان را موقتاً ترمیم می‌کند. در جلسه‌ی بعدی، دندان نهایی ترمیم می‌شود.

ظاهر و فرم دندان بعد از درمان ریشه

به دلیل اینکه برای درمان ریشه باید قسمت‌های پوسیده‌ی دندان تراشیده شود، داخل دندان خالی می‌ماند. اما بعد از اتمام درمان ریشه و ترمیم دندان، دندان با استفاده از آمالگام یا کامپوزیت پر می‌شود. این ترمیم به رنگ طبیعی دندان صورت می‌گیرد و ظاهر و فرم دندان پس از درمان ریشه تغییری نمی‌کند. برای ترمیم دندان‌های قدامی از مواد کامپوزیت و برای دندان‌های عقب از مواد نقره‌ای رنگ استفاده می‌شود.

درمان ریشه‌ی دندان برای دومین بار

با انجام عصب کشی و درمان ریشه‌ی دندان، احتمال عفونت مجدد تقریباً صفر می‌شود. اما اگر به دلیل بی‌احتیاطی دوباره ریشه‌ی دندان عفونی شود، می‌توان این مراحل را برای آن تکرار کرد. این بار با این تفاوت که در دفعه‌ی قبل دندان پوسیده است و دندانپزشک قسمت‌های پوسیده‌ی دندان را با استفاده از مته دندانپزشکی بر می‌دارد تا به ریشه دسترسی پیدا کند. سپس دندان با مواد دندانپزشکی ترمیم می‌شود. اما برای دومین بار، مواد دندانپزشکی باید برداشته شود. این کار سخت نیست و با استفاده از مته دندانپزشکی به راحتی انجام می‌شود.

آیا دندان بدون عصب سالم می‌ماند؟

دندانپزشک برای درمان ریشه‌ی دندان، عصب دندان را باید کشیده و حذف کند. دندان بدون عصب زنده نیست و هیچ دردی را احساس نمی‌کند. اما اینکه احساس درد نداشته باشد، به معنای این نیست که دندان در سلامت کامل است. بلکه به دلیل عدم وجود عصب، دندان بیشتر در معرض شکستن قرار می‌گیرد. بنابراین وقتی دندان را عصب کشی می‌کنید، باید بیشتر مراقب آن باشید.

مراقبت‌های بعد از درمان ریشه‌ی دندان

بعد از درمان ریشه‌ی دندان، دیگر دردی احساس نخواهید کرد. اما ممکن است دندانی که ترمیم شده، حساسیت نسبت به مواد غذایی سرد یا گرم از خود نشان دهد. این موضوع کاملاً طبیعی است و در اغلب موارد درمان ترمیمی دندانپزشکی رخ می‌دهد. اما پس از چند روز، حساسیت این دندان‌ها کاهش می‌یابد.

حتماً از شکستن مواد غذایی سفت با دندان‌های خود پرهیز کنید. هم‌چنین از خوردن غذاهای سرد و گرم بدون فاصله و پشت سر هم خودداری کنید. یکی از عللی که می‌تواند ریشه‌ی دندان عفونی شود، مصرف غذاها و نوشیدنی‌های سرد و گرم در کنار هم است.

حتماً به مراقبت از دندان‌های خود ادامه دهید. مسواک زدن را فراموش نکنید. این کار به دندان بدون عصب کمک می‌کند تا طول عمر طولانی‌تری داشته باشد. استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید نیز توصیه می‌شود. همچنین، از خوردن مواد غذایی حاوی قند به حداقل برسانید.

همچنین به یاد داشته باشید که بعد از شش ماه تا یک سال، یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید تا معاینه و بازبینی شود.

عواقب عصب کشی دندان

زمانی که یک دندان عصب کشی می‌شود، نیاز به مراقبت بیشتری دارد زیرا دیگر قدرت احساس درد را ندارد و ممکن است در معرض خطر عفونت قرار بگیرد بدون آنکه شما احساس کنید. اگر این مسئله را نادیده بگیرید، ممکن است به عفونت دچار شوید و وقتی این موضوع را متوجه شوید، ممکن است عفونت به دیگر دندان‌ها و لثه‌هایتان منتقل شود. بنابراین، عصب کشی دندان تنها به این معنا نیست که دیگر نباید درد را تحمل کنید، بلکه نشانه‌ای است که نیاز به مراقبت بیشتر از دندان‌های خود دارید.

درمان ریشه دندان یا عصب کشی دندان را بهتر است به وسیله یک دندانپزشک متخصص درمان ریشه انجام دهید. این دندانپزشکان با نام اندودانتیست، از طریق روش‌های نوین و تجهیزات پیشرفته، بهترین مراقبت را برای دندان‌های شما فراهم می‌کنند.

اگر به دنبال یک پزشک متخصص درمان ریشه هستید، پیشنهاد ما دکتر ثنا جباری است. او دارای بورد تخصصی در این زمینه است و می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما و حتی کودکانتان برای انجام عصب کشی دندان باشد. انتخاب یک دندانپزشک متخصص می‌تواند به شما کمک کند تا از مشکلات مرتبط با درمان ریشه دندان جلوگیری کنید و به دندان‌های سالمی داشته باشید.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.