تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵
کد خبر : 13211

“تفاوت‌ها و رژیم غذایی پس از عمل اسلیو و بای‌پس معده”

“تفاوت‌ها و رژیم غذایی پس از عمل اسلیو و بای‌پس معده”

عمل اسلیو معده و بای‌پس معده هر دو جزئی از عمل‌های لاغری هستند که با کاهش حجم معده، به افراد کمک می‌کنند تا مقدار غذای مصرفی خود را کاهش دهند و در نتیجه وزن کمتری داشته باشند. این دو عمل اختلافات مهمی در عملکرد، کاربردها، مزایا و نحوه اجرای آنها دارند. عمل اسلیو معده یکی

عمل اسلیو معده و بای‌پس معده هر دو جزئی از عمل‌های لاغری هستند که با کاهش حجم معده، به افراد کمک می‌کنند تا مقدار غذای مصرفی خود را کاهش دهند و در نتیجه وزن کمتری داشته باشند. این دو عمل اختلافات مهمی در عملکرد، کاربردها، مزایا و نحوه اجرای آنها دارند.

عمل اسلیو معده یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین عمل‌های لاغری است. در این عمل، حدود ۸۰٪ از معده به همراه هورمون گرلین (که احساس گرسنگی را تحریک می‌کند) از بدن خارج می‌شود. این تغییر در ساختار معده باعث می‌شود که حجم آن کاهش یابد و احساس سرعت بیشتری از سریع‌تر شدن سیری ایجاد شود. این باعث می‌شود فرد کمتر غذا مصرف کند و در نتیجه، وزن خود را کاهش دهد.

به عنوان مقابل، عمل بای‌پس معده در اینجا یک تفاوت اصلی دارد. در این عمل، یک قسمت از معده (پایین‌ترین بخش) جدا شده و به دور از مسیر غذا قرار می‌گیرد. این باعث می‌شود که معده کوچک‌تر شود و حجم محدودی از غذا را توانایی هضم داشته باشد. همچنین، این عمل ممکن است باعث افزایش احساس سیری شود و در نهایت، فرد کمتر غذا مصرف کند.

هر دو عمل اسلیو و بای‌پس معده مزایا و محدودیت‌های خود را دارند، و انتخاب بین آنها باید با توجه به نیازها و شرایط خاص هر فرد صورت گیرد.

لاغری و کاهش وزن ناشی از عمل اسلیو معده می‌تواند به بهبود بیماری‌های مرتبط با چاقی کمک کند، از جمله فشار خون بالا، دیابت نوع دوم، آپنه انسدادی خواب، کلسترول بالا، آرتروز گردن و زانو ناشی از چاقی، و مشکلات قلبی و عروقی. این عمل به روش لاپاراسکوپی اجرا می‌شود که در آن، از جای برش عرضی در شکم، چندین حفره با قطر چند میلی‌متر ایجاد می‌شود. یک لاپاراسکوپ با سر دوربین از یک حفره و ابزارهای لازم از سایر حفره‌ها وارد شکم می‌شوند.

عمل اسلیو معده به روش لاپاراسکوپی انجام می‌شود که باعث کوتاه شدن دوران نقاهت پس از عمل می‌شود. بعد از انجام اسلیو (در صورت عدم وقوع عوارض خاص) بیمار بعد از حدود ۲۴ ساعت از بیمارستان مرخص می‌شود و می‌تواند به فعالیت‌های روزمره خود بازگردد. مدت زمان بهبود منگنه معده (محل بخیه معده جدید) متغیر است و بستگی به میزان و نوع مصرف غذا، نحوه استفاده از منگنه، و شرایط خاص دارد.

عمل بای‌پس معده، همانند اسلیو، یکی از روش‌های جراحی لاغری است. در این عمل، جراح بخشی از معده و قسمت اول روده باریک را برداشت کرده و یک کیسه کوچک از معده ایجاد می‌کند. سپس، این کیسه را دوباره به روده باریک باقی‌مانده متصل می‌کند. این باعث می‌شود معده به حجم کمتری تبدیل شود و از آنجا که بخشی از روده باریک نیز دور زده می‌شود، غذا به مقدار کمتری جذب می‌شود که منجر به کاهش وزن و لاغری می‌شود. این عمل به نام Roux-en-Y هم شناخته می‌شود.

عمل بای‌پس معده نیز به روش لاپاراسکوپی انجام می‌شود، که باعث کاهش زمان نقاهت می‌شود. این عمل به بهبود بیماری‌های چاقی مانند دیابت نوع دو، کبد چرب غیرالکلی، آرتروز گردن و زانو، فشار خون، و کلسترول بالا کمک می‌کند. در ادامه، تفاوت‌های بین عمل اسلیو و بای‌پس معده بررسی خواهد شد.

با توجه به اینکه عمل لاغری اسلیو و بای پس معده به صورت لاپاراسکوپی انجام می‌شود، مدت زمان نقاهت بعد از عمل حدود ۲۴ ساعت خواهد بود و پس از این مدت زمان، می‌توانید به فعالیت روزمره خود برسید. در صورتی که به هر دلیلی انجام عمل لاغری به وسیله لاپاراسکوپی امکان‌پذیر نباشد، مدت زمان بهبودی بعد از عمل به نوع عمل انجام شده بستگی خواهد داشت. در عمل اسلیو و بای پس معده که به صورت سنتی و با برش عرضی شکم انجام می‌شود، مدت زمان نقاهت به عواملی مانند میزان برش شکم، میزان خون‌ریزی، نوع بخیه استفاده شده و مدت زمان بهبودی آن (با توجه به جذبی بودن یا نبودن و بهبود برش شکم)، بهبود درد ناشی از عمل جراحی و مواردی از این قبیل، وابسته خواهد بود.

در مورد عوارض، عمل لاغری یک جراحی کاملا ایمن است و عوارضی در بر نخواهد داشت. طبق تحقیقات و بررسی‌های انجام شده در انجمن جراحی متابولیک و چاقی آمریکا، احتمال بروز عارضه یا عوارض خاص بعد از عمل‌های لاغری مانند اسلیو یا بای پس معده، حدود ۴% خواهد بود که در برابر خطرات و عوارض چاقی و اضافه وزن ناچیز است!

با توجه به بیماری‌های زمینه‌ای و سطح سلامت بیمار، ممکن است عوارضی مانند خونریزی، ترومبوز عمیق وریدی (لخته خون)، آمبولی ریه، عوارض جانبی بیهوشی، عفونت از محل برش یا حفره شکم، درد ناشی از عمل، ذات‌الریه اتفاق بیفتد که تجربه جراح، در جلوگیری از بروز این عوارض و اتفاقات موثر خواهد بود.

عوارضی که بعد از عمل‌های لاغری اسلیو و بای‌پس ممکن است اتفاق بیفتد که کاملا به رفتار بیمار وابسته خواهد بود، شامل سنگ کیسه صفرا، نشتی معده، کمبود تغذیه‌ای مانند کمبود ویتامین، سندرم دامپینگ (تخلیه سریع معده)، یبوست و زخم معده است.

توجه داشته باشید که این عوارض در پی رفتارهای غیراصولی در تغذیه و رژیم غذایی نامناسب بیماران بعد از عمل اسلیو و بای‌پس معده اتفاق می‌افتد. برای جلوگیری از بروز این عوارض می‌توانید از پزشک خود بخواهید برنامه غذایی یا دستورالعمل‌های غذایی به شما ارائه دهد.

اکثر جراحان لاغری در ایران، همانند دکتر محمدرضا فرهمند، برای بیماران خود بعد از عمل دستورالعمل‌هایی برای جلوگیری از بروز این عوارض تدوین و ارائه می‌کنند. بدیهی است که در صورت پیروی از این دستورات، بروز عوارض دور از ذهن خواهد بود.

تغییرات رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده و بعد از عمل بای‌پس معده در حالت کلی مشابه هستند. این تغییرات به صورت زیر هستند:

– در روزهای ابتدایی پس از جراحی، فقط مایعات مصرف می‌شود.
– پس از مدت کوتاه، می‌توانید غذاهای پوره و سپس غذاهای نرم را به میل خود بخورید. این رژیم را تا ۴ تا ۶ هفته پس از عمل لاغری ادامه دهید.
– شش هفته پس از جراحی، می‌توانید به تدریج به غذاهای عادی بازگردید.

نکات مهم در خوردن غذاها پس از عمل شامل:

– مصرف مقادیر کم و توقف در صورت احساس سیری.
– جویدن کامل غذا.
– خوردن با آهستگی.
– مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌های توصیه شده.
– حفظ هیدراته با نوشیدن آب کافی.
– اجتناب از غذاهای سخت هضم مانند گوشت سفت و نان.
– جلوگیری از مصرف نوشیدنی‌های گازدار.
– پس از عمل اسلیو معده و بای‌پس، پرخوری جلوگیری شود.

مهمترین نکته پس از عمل لاغری این است که پرخوری اجتناب شود، زیرا ممکن است معده کشیده شده و به حجم قبلی بازگردد. برای اطلاعات دقیق‌تر و راهنمایی در مورد رژیم غذایی پس از جراحی، مشاوره با پزشک مناسب توصیه می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.